Gecombineerde houtkachel/cv

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

• Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

Beste mensen,

Ik ga morgen tekenen voor een huis, en zit alvast wat na te denken over de verwarming. Aangezien het feitelijk een dak en muren is kan ik alle kanten op, en mjn voorkeur gaat uit naar houtverwarming door middel van houtkachels die ook als cv kunnen dienen. Ik wil overigens geen radiatoren maar alleen vloerverwarming op de begane grond. Op de eerste verdieping wil ik ook een houtkachel die ik ook wil koppelen aan het centrale systeem, ik heb gezien dat dat onder andere kan met de Esse Centraliser. Als het kan wil ik het geheel ook aanvullend gebruiken voor de warmwatervoorziening, maw woorden met een boiler op gas/electriciteit/zon in de zomer, en in de winter de warmte van de kachel(s) hiervoor gebruiken. So far so good.

Nu lees ik op de site:
    “Een grote houthaard in de keuken kan ook worden gebruikt als bron voor een ingenieus centraleverwarmingssysteem, dat door een deskundige moet worden geplaatst en waar je uit veiligheidsoverwegingen echt mee moet leren omgaan.”

Weet iemand wat deze ‘veiligheidsoverwegingen’ zijn?

Noë
    Sleutelbeheerder

Bonjour Patrick,

In het algemeen zijn bij installaties waarin een houtbrander wordt gebruikt om water te verwarmen bepaalde voorzorgen noodzakelijk. Die hebben in het bijzonder te maken met het risico van oververhitting. Oververhitting treedt op als je vuur te groot is in verhouding tot het debiet van het te verwarmen water.

Om dit onder normale omstandigheden te voorkomen, dimensioneert men de installatie zodanig dat grootte van de vuurhaard is afgestemd op het debiet van het te verwarmen water, met andere woorden er is een relatie tussen de capaciteit van de warmtewisselaar en de maximale hoeveelheid hout in de verbrandingskamer. Is de warmtewisselaar te groot bemeten, dan wordt je water niet warm genoeg. Bij een te kleine warmtewisselaar bestaat het risico op oververhitting.

Echter, er zijn ook abnormale omstandigheden. Stel je voor dat je flink aan het houtstoken bent en plotseling stopt de watercirculatie door de warmtewisselaar. Dat kan gebeuren doordat een leiding knapt, de circulatiepomp kapot gaat, of simpelweg de electriciteit uitvalt. Dan heb je een probleem, want je kunt niet even snel het houtvuur uitzetten zoals bij een brander op olie of gas. Zouden er geen voorzorgen zijn getroffen dan zal het water in de warmtewisselaar gaan koken, de installatie kan exploderen, de kachel kan smelten of barsten. Kortom, grote schade en een niet gering risico op brand en/of persoonlijk letsel.

Om deze reden zijn in de houtstookinstallatie minimaal twee bijzondere veiligheidsvoorzieningen noodzakelijk, namelijk ter voorkoming van overdruk en van oververhitting. Overdruk in gesloten systemen wordt voorkomen met een veiligheidsklep, in open systemen van nature door hun opbouw. Oververhitting in beide systeemtypen wordt voorkomen door een noodkoppeling met het leidingwaternet, als de normale watercirculatie uitvalt wordt koud leidingwater door het circuit gevoerd en als heet water geloosd. Merk op dat je hier dus een probleem hebt als je geen leidingwaterdruk hebt maar bijvoorbeeld een put met electrische pomp of een surpresseur want dan ben je nog steeds niet adequaat beschermd tegen stroomuitval.

Het is de moeite waard je vanaf het eerste begin terdege te verdiepen in de noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen in je houtinstallatie. Die zijn namelijk achteraf vaak heel lastig aan te brengen, en de gevolgen bij het ontbreken ervan kunnen aanzienlijk zijn.

Salutations, Jos

Noë
    Sleutelbeheerder

Dus als je alleen een put hebt, kun je wat ik wil niet doen, begrijp ik.
    Ik ben overigens niet van plan de feitelijke installatie zelf aan te leggen, ik neem aan dat een expert hier wel raad mee weet.

Bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Noë
    Sleutelbeheerder

Ik sprak vandaag met de man van de forage, die vlakbij woont, en die zei dat ik mijn geld beter in mijn zak kon houden op het gebied van verwarming. Hij zei dat als het huis goed geisoleerd is, je aan een kleine houtkachel genoeg hebt, en nog een paar electrische radiatortjes bijvoorbeeld in de badkamer. Dus het is voorlopig van de baan.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?