Garantie en economische levensduur

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #202060
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit onderwerp staat ook al bij Entre Bavards, maar ik krijg de indruk dat dit een beetje de klaaghoek is (geworden). er is geen onderdeel Consumentenzaken, dus ik plaats het onderwerp nogmaals hier:

    In mei 2010 heb ik een keuken gekocht met inbouwapparatuur. De vaatwasser (Whirlpool) gaf vorige week kortsluiting. Conform de reglementen van de verkoper dien buiten garantie (van 2 jaar) contact op te nemen met Whirlpool en zij zorgen dan dat er een mannetje komt kijken c.q. de reparatie gaat uitvoeren.

    Allez, de warmteregelaar bleek defect te zijn en het elektrische “hart” van de vaatwasser was niet in orde. De vaatwasser naar de werkplaats en de kosten bedragen € 370 exclusief voorrijkosten € 80.

    In Nederland kennen we de fabrieksgarantie, maar ook een garantie op basis van de economische levensduur. Deze is voor een vaatwasser circa 8 jaar. Ergo, ik zou 3/8 moeten betalen en de verkoper 5/8 van de reparatie.

    Geldt deze garantie op de economische levensduur ook in Frankrijk? Heeft iemand ervaring hiermee en wellicht een standaardbrief voor de verkoper?

    #202061
     Anoniem
    Inactief

    Vrerom, de rubriek entre bavards is absoluut geen klaaghoek maar meer het cafe van de site.
    We hebben het er over koetjes en kalfjes, onbenullige politieke zaken die we niet in “de franse overheid” willen zetten, we schelden er lekker op elkaar ten tijden van onweersbuien en donkere lange dagen, en we delen soms nare maar vaak ook leuke ervaringen in ons dagelijkse bestaan in Frankrijk.
    Dat kan voor U op een klaaghoek lijken, maar dat is het allerminst, we nemen een virtuele borrel en hebben plezier of spuwen onze gal.
    Op de vraag of er garantie bestaat op economische levensduur heb ik geen antwoord, het zal me niet verbazen als dat hier totaal onbekend is want ze vinden het meestal wel best in Frankrijk (ik klaag niet)
    Ik zit zelf al een jaar in een rechtszaak waarvan ik denk “’dat zou ook in economische levensduur kunnen vallen”, maar het getouwtrek kost meer geld en energie dan menigeen lief is.
    Als ik iets meer hoor of vind laat ik het U weten, maar ik denk dat Bosbess of Voogd er misschien iets meer over weten omdat die graag in de boeken snuffelen.

    #202062
     bosbess
    Deelnemer

    Opgoogelen doet wonderen. Om te beginnen geldt in de EU de Europese richtlijn Koop en garantie. Die houdt een minimum in van datgene wat aan een koper aan garantie moet worden geboden. Lidstaten mogen daar in hun wetgeving wel van afwijken, maar alleen in het voordeel van de consument. In deze richtlijn staat ook het zg conformiteitsbeginsel: een product moet voldoen aan de eigenschappen die je als consument redelijkerwijs mag verwachten. Maar de aansprakelijkheid van de verkoper is in alle gevallen beperkt tot een termijn van 2 jaar.

    Nederland is in artikel 17 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek van de richtlijn afgeweken ten bate van de consument. In dat artikel worden het conformiteitsbeginsel en de aansprakelijkheid van de verkoper uitgebreid naar gelang de te verwachten economische levensduur van een artikel, zoals Vrerom hierboven beschreef.

    Wat de franse wetgeving betreft heb ik niet anders kunnen vinden dan dat deze zich simpelweg houdt aan de maximale termijn van 2 jaar voor de aansprakelijkheid van de verkoper, ook in geval van vervroegde slijtage. Maar voor de zekerheid zou je je vraag ook nog kunnen stellen op Vosdroits.

    #202063
     Noë
    Sleutelbeheerder

    gewist, was een foutje!

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?