Franse lattenbodems: een crime

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199541
     Anoniem
    Inactief

    Misschien niet echt een onderwerp voor dit forum, maar ik kon niets geschikters vinden. Vandaar.

    Drie jaar geleden besloten we eindelijk een breder bed te kopen. Ik zocht (vooral op internet) naar een spiraalbodem zoals die in Nederland gebruikelijk is. Niets kunnen vinden.

    Dus hebben we (bij Alinéa) een lattenbodem met matras gekocht.

    Na een paar gelukzalige weken, werden we ’s nachts opgeschrikt door een knal gevolgd door iets dat viel: een van de latten was uit zijn “houder” gesprongen. Dit kwam zo vaak voor dat we al vrij snel een nieuwe lattenbodem kochten, dit keer van een steviger kwaliteit. Dachten we.

    Gisternacht begon het weer. De uitgevallen lat is met geen mogelijkheid, althans niet door mij, weer op zijn plek te krijgen.

    Is dit normaal? (Wij zijn niet dik!). Wat doet men eraan? Hoe kan het voorkomen worden?

    Ik bedoel een bodem ongeveer als deze: http://www.alinea.fr/aneto-140×200-cadre-lattes.html. De onze is 160 cm breed en staat op pootjes.

    Gebruik ik de lattenbodem misschien verkeerd? De latten liggen ingebed in een frame, de matras ligt er los bovenop. Zie foto.

    Gaarne hulp! We liggen met snel kloppend hart te wachten of er weer een kat uitknalt, in plaatst van te slapen.

    q9yqu-image.jpg

    #199547
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Toch maar naar de ECHTE Alinea. Heet Ikea. Nooit een probleem met hun lattenbodems gehad.

    #199548
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Adriana,
    Volgens mijn ervaring zijn lattenbodems alleen geschikt voor ‘normale’ breedtes van bedden, dus 90 of 100cm, geen 160 of 180. Bij belasting wordt de lat krom en daardoor iets korter; bij een lange lat is dat meer dan bij een korte. Voor zover ik kan zien worden voor de lange Alinea latjes dezelfde eindhulzen gebruikt als voor de normale. Dat moet mis gaan.
    Mijn advies: neem twee smalle lattenbodems.
    Overigens, de latten gaan er net zo weer in als zij eruit knallen: behoorlijk krom maken; ik zou er een mal voor kunnen bedenken.

    #199549
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Adriana, ook ik heb al bijna 5 jaar geen enkel probleem met mijn franse lattenbodem. Gekocht bij m’n troc, waar ze ze nieuw verkopen, merkloos. Ziet er hetzelfde uit als op jouw plaatje, maar van blank hout. Metalen frame rondom en in het midden.

    Zit er geen garantie op? Waarom ben je met de eerste niet naar de leverancier teruggegaan en waarom doe je dat nu niet met de tweede? Er bestaan ook consumentensites waar ze je helpen om te reclameren bij de verkoper, als een produkt niet deugt.

    Edit: Christian, ik zag je reactie pas na Verzenden. De latten zijn niet 140 of 160 cm lang, maar < 70 en < 80 cm. Zoals ik schreef zit in het midden ook een metalen balk, waarin de latten links en rechts zijn bevestigd. Mocht dat in de lattenbodem van Adriana niet het geval zijn, dan begrijp ik inderdaad het probleem. Maar op het plaatje in haar link zie ik ook een bodem die uit een linker- en rechterdeel bestaat. Volgens mij is dat altijd zo.

    #199550
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goeienavond Adriana,

    Kan het zijn dat je de lattenbodem “hol” hebt gelegd? (Het midden van de latten lager dan de uiteinden). Als dat het geval is ligt ‘ie ondersteboven, en is het niet verwonderlijk dat de latten uit hun houdertjes schieten.
    Als je de bodem “bol” legt zullen de latten door indrukken eerst aan lengte winnen, en zich daardoor beter vastklemmen in hun frame. Pas bij zware overbelasting buigt de lat zover door dat ‘ie uit het houdertje kan schieten. Dit is echter uitzonderlijk. (En je bent niet dik zeg je zelf)

    Groet, Rob

    #199551
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bosbess,
    bij de bodem Merinos gaat het inderdaad om een twee-in-een model met een normale lattenlengte van 70cm. Hiervoor gaat mijn verhaal niet op.
    Dan denk ik toch meer aan het door Rob Montillot beschreven geval 😉 .

    #199552
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hay Adriana,
    Ik denk dat je de latten bodem ondersteboven hebt geplaatst, hol ipv bol.
    Wij hebben alleen maar Alinea bedbodems zoals die van jou, en ik zweer je daar word stevig de liefde op bedreven, we zijn tenslotte een Chambre d’hôtes!
    En er zijn er nog geen een of twee door gezakt!

    Albert

    #199544
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit le bricoleur op 8/08/2013 20:19
    Bij belasting wordt de lat krom en daardoor iets korter; bij een lange lat is dat meer dan bij een korte.

    Zoals al opgemerkt door verschillende mensen is een lat voor een lattenbodem altijd krom. Bij belasting wordt de lat langer en recht.

    Maar als je de lattenbodem er ondersteboven inzet, dan zijn de latten inderdaad hol in plaats van bol (krom). En als je er dan op gaat liggen, dan versterk je die holling, de pocket kan de lat dan niet meer op zijn plaats houden.

    Bij mij breekt er wel eens een als je op bed ploft.

    #199545
     bosbess
    Deelnemer

    Inderdaad slim van Montillot. Ik zou er niet op zijn gekomen… Ben benieuwd naar de reactie van Adriana.

    #199543
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Na verloop van tijd wordt bol toch weer hol, dan kan je alle latten omkeren, tot de volgende ‘wissel’.

    #199542
     Anoniem
    Inactief

    De latten liggen bol, niet hol. Ze zojn erin gezet door de bezorgers. Dat waren flinke kerels. Misschien moet ik minder bang zijn dat de lat knapt en harder duwen om ze erin te krijgen?

    Het zijn eigenlijk twee delen van elk 80 cm die in het midden samenkomen.


    @Bosbess
    Ja, waarom ben ik niet teruggegaan? Ik heb er zelfs geen moment aan gedacht! Maar je brengt me op een idee. Ik ga meteen eens kijken hoe het met de garantie zit.

    #199546
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Lattenbodems die het begeven? Dan denk ik aan een crime passionel!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?