Franse bankrekening

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197701
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Net als iedereen keurig mijn belastingaangifte ingevuld. Tevens, nu al elf jaar lang, ook onze franse bankrekening opgegeven. Tot mijn verbazing krijg ik nu een brief van de belastingdienst dat ze niet kunnen vaststellen dat de rekening op mijn naam staat (en van mijn vrouw). Ze willen van mij een copie identificatie bewijs, en copie bankafschrift of internetbankieren of een bewijs rekeningovereenkomst van de bank met ons. Voor 10 april op te sturen. Allemaal geen probleem, maar….heb ik dan elf jaar lang deze gegevens opgegeven terwijl ze er niks aan hadden? Of is dit een nieuwe actie van de belastingdienst? Heeft iemand alhier op het forum wel eens iets dergelijks meegemaakt?
    Willem

    #197707
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo,
    Ik kan niet uit je bericht opmaken in welk land je belasting betaald. Dus is het een brief uit NL of FR?

    Wat het laatste jaar anders is, is dat buitenlandse rekeningen en ook spaarproducten een nieuwe opgave willen hebben van land waar je belasting betaald, of je US burger bent of niet, en dat moet je in enkele gevallen aan tonen met een kopie. Het heeft te maken met EU afspraken over controle van betaalverkeer/belastingen.

    #197706
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je de Franse bankrekening al had toen je nog in NL woonde dan kan het zijn dat jij of je bank is vergeten om de rekening om te zetten naar ‘binnenlands belastingplichtige’.

    #197702
     Noë
    Sleutelbeheerder

    We zijn belastingplichtig in NL. Voor ons is de vraag waarom ze pas na 11 jaar vragen om bewijs dat de rekening van ons is. Blijkbaar is er iemand wakker geworden en heeft de aangifte nog eens goed gelezen??
    Willem

    #197703
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vrijwel geen enkele aangifte wordt werkelijk gecontroleerd. Ik heb een keer de komma verkeerd gezet: WOZ = €32,-. Merkt niemand… Tot je een keer ‘aan de beurt bent’. Kennelijk ben je ‘aan de beurt’

    Wellicht is het probleem omgekeerd: Je Franse bank heeft je geregistreerd als binnenlands belastingplichtig en krijgt een buitenlandse overheid geen info.

    #197704
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het antwoord op je vraag heb ik bovenal gegeven; afspraken binnen de EU om te controleren of een rekening van een belastingplichtige aangegeven wordt bij het bekende land van inning.

    Maar meestal is de belastingdienst andersom bezig: jij moet bewijzen dat een buitenlandse rekening niet van jou is… Kortom, iets wat jij hebt aangegeven kan niet meer tot problemen komen.

    #197705
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heren, Helder, bedankt vd reacties.
    Willem

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?