Formulier Cotisation Foncière des entreprises

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 8 maanden geleden door Wim Bavelaar.

  • Auteur
    Berichten
  • #192222
     Anoniem
    Inactief

    Hallo,
    Nu alweer enige tijd geleden kreeg ik het formulier Cotisation Foncière des entreprises 2013.
    Het is al gedeeltelijk ingevuld, met de standaard gegevens.
    Waarvoor dient dit formulier, zal ik ergens belasting over moeten gaan betalen?
    Graag hoor ik van uw ervaringen.
    Prettige avond,
    Louise

    #192232
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Deze plaatselijke belasting, de opvolger van de taxe professionnelle, is voor de auto-entrepreneurs met een jaar uitgesteld. Lees het bericht hierover op onze website.

    Wim

    https://infofrankrijk.com/archieven/8253

    #192226
     Anoniem
    Inactief

    Dank u voor uw antwoord, moet ik dan toch het formulier invullen en voor 1 januari 2013 opsturen?

    Groet
    Louise

    #192228
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Louise, nu er niemand meer antwoordt, zal ik een poging wagen. Ik ben mijn chambre d’hôte per 1 juni dit jaar begonnen in de vorm van een Entreprise Individuelle, régime Micro social/fiscal. Geen mens hier die dat kent, ze noemen dat overal (bij RSI en belasting) gewoon Auto-entrepreneur (wat het inhoudelijk ook is).

    Goed, net als jij ontving ik een aantal weken geleden zo’n formulier, waar voor een normaal mens geen touw aan vast te knopen is. Op naar de belastingdienst, afdeling Ondernemingen (lekker niet druk). Daar moest ik met behulp van een verklaring van de RSI aantonen dat ik écht Auto-entrepreneur ben (niet dus), waarna de vriendelijke mevrouw me hielp om het formulier in te vullen. Ik krijg vrijstelling, zei ze, maar daarvoor moet ik het formulier wel insturen, samen met de verklaring van de RSI dat ik Auto-entrepreneur ben. Op mijn formulier staat trouwens dat je het vóór mei 2013 moet insturen.

    Hopelijk heb je hier iets aan.

    #192230
     Anoniem
    Inactief

    Beste Bosbess,
    Hartelijk dank voor je antwoord. Kun je mij ook zeggen hoe hoog de verschuldigde belasting zou kunnen zijn?
    Met vriendelijke groet
    Louise

    #192231
     bosbess
    Deelnemer

    Sorry, ik heb werkelijk geen flauw idee. Misschien hangt het ook van je omzet af. Op het formulier moet je namelijk je jaaromzet opgeven.

    Je zou eens hier kunnen kijken. Daar lees ik onder Calcul et montant de CFE:

    “La CFE est égale au produit de la base d’imposition et du taux d’imposition décidé par chaque commune.
    Le taux applicable varie considérablement d’une commune à une autre. Il est indispensable de se renseigner auprès du service des impôts pour le connaître.”

    Dan zou omzet er dus niets mee te maken hebben. Het enige wat er op zit is zelf naar de belastingdienst te gaan. Dan weet je alles.

    Succes.

    #192223
     Wim Bavelaar
    Moderator

    De nieuwe belasting is gebaseerd op de kadastrale huurwaarde van het onroerend goed van de onderneming. Elke lokale overheid kan eigen tarieven daar op loslaten. Uitrusting, roerende zaken en omzetten worden niet meer meegeteld, zoals bij de voorganger, de taxe professionnelle. En, zoals in het bericht is gemeld, de CFE voor o.a. auto-entrepreneurs is voor weer een jaar uitgesteld. Het doorhalen van de ontvangen aanslag even regelen op het belastingkantoor.

    Wim

    #192227
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het betreft geen aanslag, maar een verzoek om informatie. Vervolgens krijg je volgend jaar een aanslag. Maar die is voor een auto entrepreneur de eerste jaren inderdaad nihil. Wel zul je dan zien hoe hoog de verschuldigde belasting is in de toekomst. Meestal rond de 4 à 500 euro (per jaar).

    Kruis bij de betreffende vraag aan dat je een auto entreprise hebt en vanaf wanneer. Inderdaad voor 1/1/2013 inleveren. Ook gegevens over omzet invullen (niet echt van belang voor deze belasting) en om wat voor soort onroerend goed het gaat.

    Groet, Rob van Schijndel

    #192229
     bosbess
    Deelnemer

    Dank je wel Rob, ik had alles al weer opgeborgen, want mei is nog ver weg. Zal het nu toch maar zo snel mogelijk opsturen.

    #192224
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Niet alleen voor auto-entrepreneurs, alle startende bedrijven zijn de eerste vier jaar vrijgesteld van de CFE. De CFE ligt tussen €200 en €2000 per jaar, geheel afhankelijk van plaatselijke omstandigheden.


    @Bosbess
    : toch is er een verschil tussen een auto-entrepreneur en een entreprise individuelle die heeft gekozen voor het régime social/fiscal. Een auto-entreprenur wordt niet ingeschreven in het register van bedrijven, een entreprise inndividuelle wel. Voor een klein toeristisch bedrijf maakt dit niet uit, voor andere soorten ondernemers wel.

    Wim

    #192225
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hebben dus alleen AE’s vrijstelling van nog een jaar voor deze boete op ondernemen? De eerste 2 jaren waren ook vrijgesteld, ik kreeg echter in jaar 2 wel een aanslag, en dit jaar dus een aanslag 0 euro. In heb een cheque van 0 euro opgestuurd, want in Frankrijk weet je maar nooit wat de gevolgen zijn als je je eigen interpretatie geeft aan hun brieven/besluiten/aanslagen.
    Voor iedereen een prettige jaarwisseling. en een gezond en succesvol 2013.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?