Dit onderwerp bevat 0 reacties, 1 deelnemer, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198571
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Bricoleurs,

    Ik heb niet een echte vraag, maar meer een verzoek om mee te denken. De benedenverdieping van mijn huis is op de keuken na bijna geheel gerenoveerd.
    Het huis kent een fundering van ongeveer 20 cm diep, bestaande uit vuurstenen en leem. Daarop een trasraam van vuursteen en krijtsteen. De oorspronkelijke begane grond vloeren van stampleem zijn ooit vervangen door een zandcement vloer, waarop nu, met een dampkerende laag ertussen, houten vloeren liggen. Geen kruipruimte of iets dergelijks. Nergens in huis heb ik last van optrekkend vocht.

    De keuken wordt gekenmerkt door een grote krijtstenen schouw van een goede 250 jaar oud. De achterwand is onherstelbaar beschadigd door de jaren van gebruik. Daarnaast wordt het ding geteisterd door optrekkend vocht dat vanuit de cave, waaraan de schouw met zijn fundering is verbonden, optrekt. De stenen blijven afbrokkelen en verder beschadigd raken door keer op keer door straling (kachel) verwarmd te worden en daarna weer af te koelen tijdens afwezigheid.

    Opnieuw laten opmetselen door een artisan van de schouw is een te begrotelijke optie. Zelf deze klus ter hand nemen is door ontbrekend vakmanschap geen goed idee.

    Ik ben voornemens de achterwand van de schouw te isoleren. Zowel voor wat betreft vocht als wel voor wat betreft warmte. Ik kan kiezen voor de methode die Christian heeft beschreven. Een isolerende gipswand met een luchtspleet erachter die boven en onder open is. Probleem is daarmee niet getackeld, maar visueel is het een aanvaardbare oplossing wat mij betreft.

    Een materiaal dat ik van een klus door mijn vader uit mijn jeugd ken is foamglass. Dat lijkt een goed materiaal voor dit probleem. Het is vocht- en warmte isolerend, drukvast en je kunt het stuken. Het optrekkend vocht wordt daarmee niet bestreden, maar slechts aan het oog ontrokken, dat realiseer ik me. Er blijven nog voldoende plaatsen over, die zijn er nu al rondom de schouw, waar het vocht vrijelijk kan optrekken.

    Nu staat er nog een kachel, in de toekomst komt er een fornuis tegen de achterwand te staan. Daarboven een afzuigkap en verderop in de keuken een pelletkachel. De keuken meet ongeveer 5,5 bij 5 meter. Het stookgat is reeds afgesloten met alleen een rookgasdoorvoer.

    Is mijn foamglass gedachte een dwaze? Ik denk dan aan het metselen van een foamglass muur tegen de vochtige en beschadigde achterwand waarna ik de wand afstuc.

    Jeroen B, 62

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?