fictieve woonland regeling

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198123
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De fictieve woonland regeling stelt dat tot 10 jaar na vertrek uit NL men onder het NL belastingstelsel valt wat betreft schenkings- en erfrecht. Dit is erg lang. Ik meen Duitsland hanteert 5 jaar en Oostenrijk 2 jaar.
    Is dit ooit aangevochten op ‘hoog’ niveau? (Hoge Raad? Brussel)?
    Graag hoor ik hierover meer.
    Alicia

    #198124
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Mij zijn geen procedures bekend waarbij deze termijn is betwist. Maar dat zegt niets, ik ben geen fiscalist. Wel is bekend at de internationale afwikkeling van nalatenschappen per augustus 2015 ingrijpende wordt veranderd c.q. verbeterd. De uitgangspunten van deze regeling staan op de site te lezen.

    Wim

    #198125
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De 10-jaarstermijn is inderdaad wel eens aangevochten.
    Daarbij is geoordeeld dat de termijn niet in strijd is met Europese wetgeving, Hof van Justitie van 23 februari 2006 nr C513/03, alsook het arrest van de Hoge Raad van 22 december 2006 nr 39.261.
    Een alternatief? Afstand doen van de Nederlandse nationaliteit.

    Mireille Bosscher

    #198126
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Mireille, dat laatste begrijp ik niet. EU-staten mogen toch geen onderscheid maken op basis van (o.a.) nationaliteit? En afstand doen van de NL nationaliteit kan toch alleen als je de nationaliteit van een ander land verwerft? Kortom, kun je misschien een nadere toelichting geven?

    #198127
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Bosbess,
    zonder al te diep op de kwestie in te gaan, komt het erop neer dat de Nederlandse regeling geen beperking vormt voor het vrije verkeer van kapitaal, zodat de Nederlandse regeling niet in strijd is met het Europese recht.
    via onderstaande link kom je op het arrest van de Hoge Raad:
    http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:HR:2006:AQ7098&keyword=39261

    ik noemde het afstand doen van de nationaliteit als mogelijkheid om onder gemelde regeling uit te komen waarbij men kan kiezen voor de nationaliteit van het woonland

    groet,
    Mireille Bosscher

    #198128
     bosbess
    Deelnemer

    😮

    #198129
     bosbess
    Deelnemer

    Inderdaad Mireille, dat is duidelijk. In dit soort (belasting)zaken mag dus wél onderscheid worden gemaakt naar nationaliteit, omdat lidstaten de bevoegdheid en de vrijheid hebben om in verdragen onderling uit te maken wie er door welke staat zal worden belast. Hopelijk geef ik het zo goed weer. Weer iets bijgeleerd, dank je wel.

    #198130
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In ieder geval nieuw, eerder hielp het niet als je van nationaliteit wisselde. Tegenwoordig dus wel. Weer wat geleerd.

    #198131
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mevrouw Bosscher, dank voor Uw toelichting. Alicia

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?