Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 2 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
20 december 2016 om 08:02 #188548NoëSleutelbeheerder
Goedemorgen:
In ons departement (Loire) wordt fibre optique uitgerold. Vanuit het dorp zijn kabels aangebracht richting de gehuchten. Goed nieuws, maar er komen ook wat vragen op:
– Betrouwbaarheid ? Hoe kwetsbaar is een bovengronds geplaatste glasvezel kabel ? (de monteur die de kabel plaatste had er zelf geen vertrouwen in, een vallende tak zou voldoende zijn voor schade)
– Wie is er verantwoordelijk voor de evt. schade ? (de kabel loopt gedeeltelijk over ons terrein, dat vind ik niet erg, dat er twee palen extra voor geplaatst zijn ook niet, maar ik wil niet verantwoordelijk zijn) Het bedrijf wat de kabels plaatst geeft aan dat ik niet verantwoordelijk kan worden gehouden, maar van wie is de kabel ? (na oplevering)Heeft iemand al ervaring met bovenstaande ?
Groet,
marc20 december 2016 om 09:08 #188549Wanneer ik de vraag iets anders mag formuleren: voor wiens rekening / risico is het onderhoud van aangrenzende bomen? De EDF/ERDF is daar heel duidelijk over, zie deze tekeningen. Ook voor de telefoonbedrading moet de eigenaar van de (naastliggende) grond zorgen voor onderhoud aan bomen in de onmiddellijke nabijheid. France Télécom/Orange heeft zeer veel onderhoud dat ooit voor hun rekening kwam weggeschoven in de richting van grondeigenaren en communes. Zie bijvoorbeeld deze vraag uit 2012 in de Sénat. Dat die question als caduque staat genoteerd betekent dat de geachte vragensteller schitterde door persoonlijke afwezigheid op het moment suprême, maar het probleem is duidelijk.
Wat die glasvezel kabels voor bovengronds gebruik betreft (autoportés): die worden uiteraard door de diverse fabrikanten van allerlei mechanische verstevigingen voorzien. Maar reparatie blijft gespecialiseerd precisie werk. Het op de juiste plaats goed vastschroeven van een paar koperen telefoondraadjes lukte een Orange specialist al niet, een paar maanden geleden hier, dus ik hou mijn hart vast voor herstel van glasvezel bekabeling.
20 december 2016 om 13:07 #188550NoëSleutelbeheerderBonjour,
Hoe het zit met de aansprakelijkheid rond kabels en palen op- of naast uw terrein weet ik niet. De bovengenoemde informatie van Rob van der Meulen is in dat opzicht voor mij verhelderend.
Wél mag ik mijzelf ervaringsdeskundige noemen op het gebied van reparaties door Orange aan het bovengrondse telefoonnetwerk. Ik zit ergens aan een uitloper van het Orange netwerk, met weliswaar op mijn terrein een (zelf aangelegde) ondergrondse kabel, maar van de drukker bevolkte buitenwereld gescheiden door de nodige kilometers bovengronds netwerk. Langs een weg met veel bomen en bosschages, waarbij de kabel ook nog eens meerdere keren die weg kruist.
In de loop der jaren heb ik vrijwel alle denkbare vormen van uitval meegemaakt. Een kabel die was beschadigd door een schavende tak, met een intermitterende storing tot gevolg, waardoor ik geen ADSL meer had als de zon opkwam. Een vergelijkbaar probleem met een kastje waardoor ik geen ADSL meer had als het regende. Gebroken kabels door omvallende bomen en vallende takken. Een tiental palen inclusief kabel meegesleurd door een té hoge vrachtwagen. Een kabel van de paal gesleurd door een hoog landbouwwerktuig. Kabels gebroken door een té hoge last aan natte plaksneeuw. En ongetwijfeld vergeet ik nog wat, of heb dat verdrongen 🙂
In al deze gevallen betrof de reparatie niets anders dan twee koperen draadjes tussen mijn apparatuur en de centrale. Redelijk eenvoudig, zou men denken. Helaas is in de Franse werkelijkheid níets eenvoudig. Waarschijnlijk vanwege economische motieven heeft Orange de werkzaamheden aan haar reseau voor een flink deel uitbesteed aan een veelheid van subcontractors. Dat klinkt mooi, subcontractors, zit iets professioneels in. Helaas blijken tussen die subcontractors in de praktijk nogal wat figuren te zitten die een recente carrière als putjesschepper, parkeerwachter of koekenbakker hebben ingewisseld voor die van netwerkspecialist. En als ex-Nederlandse ICT-er met een zekere reputatie als infrastructuurdeskundige weet ik waar ik over praat.
Zéker bij de bovengenoemde intermitterende problemen ben ik bijna tot de waanzin gedreven door dergelijke figuren die na een korte blik op de kabel, of een app op hun mobiele telefoon, mij direct konden vertellen waar de oorzaak lag: namelijk onveranderlijk in mijn apparatuur, mijn huisinstallatie of mijn ondergrondse kabel. Óf, in een iets uitgebreidere variant, met hun platformwagentje even naar de bovenkant van de palen en de kabel keken, om daarna te concluderen dat er geen probleem was. Waarna ze in alle gevallen vrolijk vertrokken, mij met een nog steeds niet functionerende ADSL aansluiting achterlatend. Maar wél ongetwijfeld aan het einde van de dag de facture voor hun deskundige interventie naar Orange sturend. Jaja, die hierboven reeds genoemde economische motieven sorteren ongetwijfeld effect. Maar het verwachte?
Het enige wat mij restte was wéér opnieuw het Orange storingsnummer bellen en wéér opnieuw het probleem uitleggen. Oneindig wachtend aan de telefoon steeds maar weer horend dat je je probleem ook via Internet kunt aanmelden (via je niet-functionerende ADSL verbinding zeker) tot je uiteindelijk buiten jezelf van razernij geraakt. Waarna je dan het standaard scenario met “oplossingen” van een ongelovige callcenterclown moet doorbreken om voor elkaar te krijgen dat een afspraak met een “technicien” wordt gemaakt. Na een keer of drie, vier van die
prutserstechniciens op bezoek gehad te hebben kwam er dan uiteindelijk een échte specialist, te herkennen aan een wat gevorderde leeftijd en het bezit van een TDR (Time-Domain-Reflectometer). Die ontdekte na een snelle meting met de TDR in een mum van tijd dat er een probleem in de kabel zat op zóveel meter afstand, ging gericht naar de plaats van het onheil, constateerde aldaar een beschadiging en voerde deskundig een reparatie uit. Pfoeh! Tot de volgende keer…Nu heb ik onlangs eens gekeken naar de aanleg en onderhoud van bovengrondse glasvezelkabels oftewel Aerial Fibre Optic Cable zoals onze Angelsaksische vrienden dat noemen. Ja, dat ziet er goed en betrouwbaar uit, zou prima moeten kunnen werken is mijn conclusie. Weliswaar een technisch hoogstandje, gecompliceerd maar zeker bruikbaar. Bruikbaar in de veronderstelling dat over de nodige deskundigheid wordt beschikt, dat is.
En daar zit nu precies mijn grote zorg. Als ik de deskundigheid van de gemiddelde Orange interventionist extrapoleer naar de complexiteit van een bovengronds glasvezelnetwerk dan geeft me dat allesbehalve een gerust gevoel. Sterker nog, dan word ik een beetje bang, heel diep van binnen. Bang dat het éénmaal succesvol aangelegde en geïnstalleerde netwerk perfect zijn functie zal vervullen, totdat de eerste storing zich aandient. Waarna het herstel lang, zeer lang, misschien wel eeuwig op zich zal laten wachten. En al die tijd ben je dan incommunicado.
Eerlijk gezegd hoop ik maar dat ze hier in de buurt niet een ál te grote haast maken met de verglazing van de infrastructuur. Liever een werkende langzame ADSL verbinding dan een dode snelle glasvezelverbinding. Zéker op het Franse platteland laat ik de geneugten van de “bleeding edge” graag aan anderen over.
Salutations, Jos
20 december 2016 om 19:24 #188551NoëSleutelbeheerderGoedenavond, en bedankt Rob en Jos voor jullie bijdrage.
Het door Rob aangeleverde documentje met gegevens rondom snoeien is heel interessant, daar ga ik eens verder in duiken. Tevens (en ook de link naar de vraag uit de senaat) zal ik dit aan mijn Franse buren voor leggen.
De door Jos omschreven zorgen deel ik. Leuk hoor, glasvezel, lekker snel. Maar wat als het niet werkt ? Kan ik dan nog terug vallen op mijn huidige ADSL verbinding ? Ben bang van niet.
Een provider zoeken aan wie ik niet betaal als ik (bijv. langer dan 24 uur) geen verbinding heb ?De verhalen over versterking in de kabel snap ik, maar de demonstratie van de monteur die niet meer dan zijn vingertoppen nodig had om de kabel hoorbaar te laten knakken geeft me weinig vertrouwen.
Hoe nu verder ?
De conventie tekenen waarin ik akkoord geef om palen op mijn grond te laten plaatsen ? Nou nee, liever niet, ik zie geen voordelen, wel risico’s.Wat dan ? Maar eens met de mairie gaan praten hoe zij dit zien ?
Overige suggesties en meningen welkom.
Groet,
marc20 december 2016 om 20:30 #188552Bij het tekenen van dit soort conventions verzeil je al snel op het terrein waar het juridische naambordje “servitude” op is geplant. Google maar eens met dit begrip en er gaat een wereld van vragen, antwoorden en geschillen voor je open. Lasten en lusten, voor wie.
22 december 2016 om 07:52 #188553NoëSleutelbeheerderInderdaad Rob, de ‘convention’ is opgesteld in de vorm van een ‘servitude’.
Hoewel het bedrijf wat de kabels plaatst me heeft bevestigd (per mail) dat ik niet verantwoordelijk kan zijn voor schade aan de kabel (uitgezonderd sterke nalatigheid, ‘manifeste nefaste’) voel ik toch niet de behoefte om te tekenen.Ik heb al een dergelijke ‘servitude’ voor de EDF leidingen, maar die acht ik veel minder kwetsbaar. In een extra ‘servitude’ zie ik voor mij geen voordelen, alleen risico’s. En van een ‘servitude’ af komen lijkt me nagenoeg onmogelijk.
Ik denk er dus over om lichtjes te protesteren, zonder ze te vragen de palen of de kabels weg te halen, maar zo wel een signaal af te geven dat alle risico’s bij de beheerder van de kabel liggen.
Nu nog een elegante manier vinden om hen dit duidelijk te maken.marc
25 juli 2017 om 18:40 #206630NoëSleutelbeheerderGoedenavond allemaal,
Lang weg geweest Maar ik wist niet dat de site zo opgeknapt was. Wat betreft glasvezelkabel. In het dorpje waar wij wonen is de glasvezel aangelegd. Hier in het dorp Is alles inmiddels onder de grond. Wij zijn Orangeklantjes (nooit problemen gehad). Dit Is natuurlijk het moment om ons een contract onder de neus te duwen. Aangezien ik mijn juridische scherpte wat verloren ben zou ik graag ervaringen van anderen willen lezen.
Jullie Prinsesje.28 juli 2017 om 16:39 #206691NoëSleutelbeheerderIk zou eens zeer kritisch naar de prijs kijken die de diverse aanbieders vragen voor het leveren van internet over exact diezelfde glasvezelkabel met dezelfde infrastructuur. De prijs kan zomaar variëren van €15,-/maand tot over de €50,- per maand waarbij de geleverde dienst nauwelijks afwijkt en het verschil primair zit in de bereikbaarheid van de helpdesk. (telefoon 24/7 tot chat 09-21)
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.