Emigreren, hoe begin je eraan?

Dit onderwerp bevat 23 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192945
     Noë
    Sleutelbeheerder

    beste forumleden,

    mijn eerste post, en al meteen de twijfel of mijn onderwerp hier op de juiste plaats stat. Moest dit niet het geval zijn, hebben de moderators al direct werk met mij, waarvoor mijn excuses. 😕

    Even kort voorstellen, mijn naam is Ken, 32 jaar uit België en samen met mijn vriendin is het, net als voor zovelen, mijn droom om in Frankrijk te gaan leven. Dit kan ten vroegste binnen 1,5 à 2,5 jaar en eerst vond ik het nutteloos “er nu al mee te beginnen”, maar als ik hier zowat rond lees, is het mss toch niet zo gek. Chapeau met jullie website en forum trouwens, is een schat aan informatie. Maar… toch zitten we nog met heel veel specifieke vragen, vandaar deze openingspost.

    Nu nog even onze situatie schetsen, ik ben reeds 11 jaar buschauffeur (openbaar vervoer) en hoop dit in Frankrijk in één of andere vorm te kunnen verderzetten. Mijn vriendin gaat tegen de tijd dat we kunnen gaan, een diploma Logistiek/verzorging hebben. Het is dus de bedoeling dat we niet gaan rentenieren, of zelfstandige worden, maar gewoon werknemers worden. De streek waar we verliefd zijn op geworden, is de Limousin en Auvergne. Wij houden van rust, natuur, niet teveel toerisme,… We dromen dan ook van een mooi huisje, maar vooral van een mooie lap grond daarrond waar we wat dieren kunnen houden, een omgeving waar onze honden lekker kunnen ravotten,…

    Alle tips welkom, zowel ivm het verhuizen, als met werk of de streek. Ook jullie ervaringen zijn welkom. Ik lees graag en alles wat nuttig kan zijn, pen het gerust neer. 🙂

    Zoals ik al zei spreken zowel de Limousin als Auvergne ons aan, wat natuurlijk een redelijk gebied geeft en een hoop huizen die te koop staan. En daar is dus mijn eerste vraag. Hoe beginnen we nu? Eerst werk zoeken, en aan de hand daarvan een huis, of zoek je een geschikt huis, en kijk je daarrond voor werk? Ga je meteen kopen? Of is het mogelijk een huis te huren (met onze 6 honden 😕 ) en pas nadien een huis te kopen, wanneer we al behoorlijk geïntegreerd zijn, en de werkzekerheid er is? Sowieso gaan we volgende zomer in één van de twee regio’s een vakantiehuisje boeken, dat lijkt ons al een prima begin als eerste stap. Eigenlijk spreken die 2 regio’s ons aan, maar wat we het belangrijkste vinden, is werkgelegenheid, ik denk dat dat onze keuze van regio/departement het meest zal beïnvloeden. Dus mensen die wonen of een vakantiehuisje hebben in Limousin of Auvergne, Deel jullie kennis aub! 😉

    Nu hoorde ik van een goeie vriend van me, dat hij naar Spanje wou uitwijken en blijkbaar is het daar onmogelijk om als “buitenlander” buschauffeur te zijn. Dit is enkel voor de Spanjaarden zelf. Is dit in Frankrijk ook het geval? Zijn er op die rustige plaatsen wel openbaar vervoer, of eventueel schoolbusjes? Is dat in Frankrijk van de staat of geprivatiseerd, is er werk voor buschauffeurs?

    Zoals gezegd zal mijn vriendin dan een diploma logistiek/verzorging hebben, is daar werk voor handen?

    Ik ben ook nogal wantrouwig tgo mensen, heb al veel mooie huisjes gezien, makelaars die Engels spreken, of zelfs Belgen (één in Auvergne) die huizen verkoopt, Nederlands spreekt en je begeleidt van begin tot einde. Maar zijn die wel te vertrouwen? Is het mss beter zo iemand te hebben, en daardoor je zoekradius te verkleinen, dan met andere makelaars in zee te gaan waar je wel veel dingen zelf moet regelen. want laat het duidelijk zijn, ik spreek “wel wat Frans” (die helse tijden zijn vaak het moeilijkst), maar om nu in vakjargon met een makelaar of notaris te gaan onderhandelen, da’s nog iets heel anders…

    Zo, gezien ik al bijna aan een roman zit, ga ik het voorlopig hierbij laten.
    Alvast enorm bedankt voor jullie hulp!

    Groetjes, Ken en Darline

    #192952
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat zijn een heleboel vragen in één mail. Ik zal op enkele punten ingaan:

    1. Met een erkend Belgische rijbewijs voor autobussen en aantoonbaar tenminste drie jaar ervaring op een bus is het geen probleem om in Frankrijk een ‘attestation de qualification professionnelle’ te krijgen, waardoor je het vak van buschauffeur kunt uitoefenen in het departement waar je deze attestation hebt aangevraagd. Dat kan zowel voor de autobusdiensten van de overheid, voor de schoolbussen van de schooldistricten als de particuliere touringcarbedrijven. Er gaan wel een flink dossier en minstens 4-5 maanden voorbereiding aan vooraf voordat je een dergelijk attestation krijgt. Dus op tijd mee beginnen. Het heeft geen enkele zin om te gaan solliciteren zonder het attestation. Kies bij voorkeur een departement waar een grote stad ligt, zodat er relatief veel werkgelegenheid is, bv Puy-de-Dome of Haute-Vienne. Verschillende van onze klanten zijn al aan het werk gegaan als buschauffeur in Frankrijk. Vooral als je bereid bent tot het werken in de ongemakkelijke uren of op oproepbasis is er zeker werk te krijgen op dit gebied.

    Eerlijk gezegd weet ik niet wat een diploma ‘logistiek/verzorging’ inhoudt. Heeft dat te doen met bv thuiszorg? In dat geval is een ‘autorisation d’exercice’ nodig, oftewel toestemming om het vak in Frankrijk te mogen uitoefenen. Het dossier hiervoor wordt behandeld door de regionale gezondheidszorgorganisatie (ARS) van de Auvergne (in Clermont-Ferrand) of de Limousin (in Limoges) en de autorisation is, wanneer verleend, geldig in de hele regio. Doorlooptijd is minstens 9 maanden. Er is heel veel werk in de thuiszorg op het Franse platteland. Met een autorisation op zak kun je gaan werken voor een ziekenhuis of verzorgingstehuis, een thuiszorgorganisatie of jezelf vestigen als zelfstandige.

    Natuurlijk is het mogelijk eerst te huren, al zal de aanwezigheid van zoveel honden en het feit dat jullie buitenlanders zijn en nog geen inkomen hebben in Frankrijk, de keuze zeer beperken. Er zullen niet veel verhuurders zijn die daar zin in hebben. Heb je het geld voor een redelijke aanbetaling en twee rechter handen om het op te knappen, dan zal kopen een stuk gemakkelijker zijn. De prijzen in beide regio’s zijn zeer laag, in vergelijking tot Belgie.

    V.w.b. het kopen van een huis is het zaak goed op te letten. Niet alle verkopers of hun makelaars zijn te vertrouwen. Indien je het contract laat opmaken door een notaris en het laat lezen door een deskundige die alleen jouw zaken behartigt, dan kan je echter weinig gebeuren bij de aankoop van een Frans huis.

    Wim

    #192968
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hey Wim,

    bedankt voor je snelle en nuttige info. Wat buschauffeur betreft, ziet het er dus wel ok uit. Ik vermoed dat je enkel zo’n attestation kan krijgen, wanneer je reeds een adres hebt in dat bepaalde departement. Dus komt er een nieuwe vraag, Hoe moeten die eerste 4 à 5 maanden (duur van de voorbereiding) dan “overleefd” worden? Tja, toen ik hier begon kreeg ik ook de ongemakkelijke uren, vind het logisch dat je onderaan de lijst begint, wat dus inhoudt dat je vaak de minder leuke diensten hebt, en pas laat weet wat je de dag nadien moet doen. Ik vind het wel straf dat dat attestation enkel geldig is voor dat departement. Ik mag namelijk wel in heel België met de bus rijden, en kan in heel Vlaanderen mijn overplaatsing vragen (omdat Wallonië een andere maatschappij is). Dat kan in Frankrijk dus niet?

    Logistiek/verzorging heeft te maken met kinder- en bejaardenzorg. Werken in crèches, voor- en naschoolse kinderopvang, rvt’s,… Ook bepaalde taken in ziekenhuizen bvb.

    Tja, tegen de tijd dat we echt kunnen gaan zijn er mss nog maar 5 of zelfs 4 meer over. We zitten hier met 2 oudjes. Ze zijn trouwens allemaal zeer rustig, 4 mishandelde Galgo’s, een Whippet en een Mops. 2 van de Galgo’s zijn al hoogbejaard, één heeft 3 poten. Is een heel groot verschil met bvb 6 St. Bernards in huis hebben. Maar sowieso valt dit moeilijk uit te leggen aan de mensen. Eventueel Nederlandssprekende mensen die hun vakantiehuisje voor langere tijd willen verhuren? Wat bedoel je “geld hebben voor een redelijke aanbetaling”? Wat is aanbetaling precies? Sorry, we gebruiken dat woord niet in België. Want dat er wat spaarcentjes zijn, ok. Maar onmogelijk om ineens 100000€ neer te leggen voor een huis. Maar een lening gaan we sowieso niet krijgen vermoed ik, niet in deze tijd. Vandaar dat ik dacht mss beter eerst werk hebben, maar ja, waar verblijf je dan hé?

    #192953
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het zou wellicht handig zijn, nadat alle diploma’s aan de franse eisen zijn aanegpast, eerst te gaan wonen, huren dan, in de streek waar je of jullie beiden werk vinden. Na een jaartje kun je op zoek naar werk in de streek waar je echt wilt wonen. Het een dient dan als springplank voor het ander. Aanbetaling is accompte. Als het op de bus niet lukt zou je ook als transporteur kunnen solliciteren. Op de truck zeg maar. Plaatselijke Pole Emploi kunnen je wegwijs maken.

    #192954
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Maar onmogelijk om ineens 100000€ neer te leggen voor een huis. Maar een lening gaan we sowieso niet krijgen vermoed ik, niet in deze tijd.

    Daar zou ik niet direct van uitgaan, wij hebben ook een hypotheek gekregen (op ons NL-inkomen), bij een Franse bank, terwijl we al een hypotheek in NL hebben en ook al één in FR. Mijn man en ik hebben allebei een baan in NL, maar hopen t.z.t. in FR ons bestaan op te bouwen. En nee, we zijn niet allebei bankdirecteur, we hebben gewone doorsnee banen.

    Je kunt dus proberen bij een Franse bank een hypotheek te krijgen op je huidige inkomen. Houd er wel rekening mee dat je die natuurlijk ook moet blijven betalen als je in FR geen werk zou hebben 😉 Een flinke financiële buffer voor de overstap kan ik je dan ook van harte aanbevelen…

    Succes.

    #192955
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je dit en Caroline om te reageren. Eerlijk gezegd had ik een mail verwacht dat er reacties waren op mijn topic, maar ik kom toevallig hier even kijken, en zie ineens dat er mensen gereageerd hebben. Al moet ik eerlijkheidshalve toegeven dat het er minder zijn, dan verwacht. 🙁 Dacht hier vele verhalen te lezen van mensen die de stap gezet hebben, mss ook tips van mensen die in de Limousin of Auvergne wonen. Al is dit aantal misschien beperkt.

    Enfin, ik ben heel blij met de reacties dat ik krijg, waarvoor dank.

    Om even te reageren, ik begin ook meer een meer te denken wat “dit” voorstelt, namelijk eerst huren. Ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is, maar ik dacht aan het volgende. We willen sowieso eerst enkele keren een vakantiehuisje huren. Misschien komen we zo de juiste mensen tegen en kunnen we overeenkomen met de eigenaars om hun vakantiehuisje voor een langere en vaste periode te huren van bvb 6 maanden of een jaar. Ondertussen werken uiteraard, en kunnen we uitkijken naar een koophuis. Zoals ik al zei, geen idee of dit een realistisch plan is.

    Ik verbaas me echt over je verhaal Caroline, had nooit verwacht dat dat mogelijk was. Is natuurlijk een andere mogelijkheid, hier werk en huurhuis houden, ondertussen iets kopen in Frankrijk en dit al beginnen afbetalen met onze inkomens. En dan kunnen we uitkijken naar een job in de buurt van het huis dat we in Fr gekocht hebben. Sowieso gaat er dan van sparen niet veel meer in huis komen, als we twee woonsten moeten betalen. Plus dat het huis daar ook onderhouden moet worden… En een flinke financiële buffer… We zullen wel iets van spaargeld hebben, maar zoals ik al schreef, dat gaan geen tienduizenden Euro’s zijn…

    #192956
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Ken, een van de redenen waarom er wellicht minder op je vraag wordt gereageerd kan zijn dat het een erg algemene vraag is en daardoor heel veel verschillende aspecten omvat. Emigreren of half-half, kopen of huren, hypotheek-mogelijkheid, werk vinden (twee verschillende banen), welke streek?

    Misschien kan je je eerst eens oriënteren op alle mogelijkheden en onmogelijkheden in verband met emigratie in het algemeen en met emigratie naar Frankrijk in het bijzonder. Op deze site vind je veel algemene informatie. Wat de voorbereidingen van emigratie naar Frankrijk betreft zie hier.

    Als je dan nog specifieke vragen hebt, kan je ze hier alsnog stellen. Succes!

    #192957
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hey Bosbess,

    Mja, zo had ik het nog niet bekeken eigenlijk, ik besef dat het vooral ook vele vragen zijn. Dat er dan ook geen antwoord kwam op al mijn vragen, dat had ik wel verwacht. Maar ik wou vooral vele ervaringen lezen van mensen die zijn uitgeweken naar de 2 departementen die ons het meeste aanspreken, namelijk de Limousin en Auvergne. Ik wil vooral leren van anderen hun ervaringen, en ben dus geïnteresseerd in al die verhalen. Ik hoop ook dat mijn vorige post niet onbeleefd of arrogant overkomt. Ik ben ook heel blij met de mensen die al geantwoord hebben. Maar ik dacht dus dat iedereen graag zijn verhaal zou willen doen, en dat ik zodoende zeer veel te lezen had (vind ik nl leuk 😉 ) en dus ook veel kon leren daaruit.

    Ik wil je alvast enorm bedanken voor de links, die website had ik nog niet ontdekt en lijkt me ook weer enorm interessant!

    Als er alsnog mensen zijn die hun ervaringen en bevindingen willen delen (weet niet of het er veel zijn, maar vooral diegenen die naar de Limousin of Auvergne zijn uitgeweken zijn zeer welkom), hoe meer hoe liever. 😀

    #192958
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Ken, dit forum is vooral bedoeld als informatiebron en vraagbaak, niet als verschaffer van leesvoer. De website heet niet voor niets InfoFrankrijk. Bovendien zijn de redenen waarom en de omstandigheden waaronder iedere emigrant de grote stap heeft gewaagd zó verschillend, dat je er praktisch gezien in het algemeen weinig aan hebt om al die verhalen te lezen. Hopelijk behoor je niet tot de mensen die jarenlang in gedachten emigreren, alles lezen over hun droomland maar uiteindelijk blijven zitten waar ze zitten. Waarom? Omdat ze niet tot daden overgaan en alleen maar dromen. Maar emigreren is niet alleen maar “leuk”, het vergt inspanning en lef en vaak heel veel doorzettingsvermogen.

    Als jullie niet tot die droom-categorie behoren, dan zal je tot daden moeten overgaan. Dat is om te beginnen échte info verzamelen. Jullie favoriete streek is nu bekend. De Auvergne bestaat uit vier departementen, de Limousin uit drie. Googel op departementen Auvergne en op departementen Limousin en je vindt ze. Dan zoek je alle info die je over de diverse departementen kunt vinden, klimaat, landschap, huizenprijzen, werkgelegenheid, transport, wegennet enzovoort. Leesvoer genoeg. Mocht je dan nog algemene vragen hebben, dan is dit forum de aangewezen plaats.

    Tenslotte kan ik je nog wijzen op het vrijwilligersteam Raad&Daad. Zowel in de Auvergne (Puy-de-Dôme) als in de Limousin (Corrèze) woont een ervaren vrijwilliger van Raad&Daad, die je beiden graag willen adviseren. Hun persoonsgegevens staan in de lijst onder het contactformulier. Neem eens contact met hen op als je zit met een concreet praktisch probleem of als je bepaalde zaken eens persoonlijk met iemand zou willen bespreken. Nogmaals succes gewenst.

    #192959
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hoewel ik voorstander ben van direct en to the point, ben ik ook een gevoelige kerel en denk ik vaak het negatieve, een geschreven tekst kan je ook op vele manieren interpreteren. Ik schrok dan ook even van je post moet ik bekennen.

    Ik dacht mss gewoon dat mensen tips konden geven vanuit hun eigen ervaring ivm kopen/huren en werk (vooral van de Limousin of Auvergne). Ik lees al veel, heb veel info, maar de vragen die in mijn openingspost staan, vond ik nergens terug, vandaar dat ik ze hier vroeg. Mss op de verkeerde manier, waarvoor mijn excuses.
    En ja, het is een droom van ons, maar we zijn ook vastbesloten er voor te gaan. Alleen, we kunnen pas ten vroegste binnen 1,5 jaar effectief verhuizen, staat ook in mijn openingspost. Omdat ik niet van het impulsieve type ben, en graag degelijk plan en informeer, ben ik nu reeds begonnen. Alleen is het soms moeilijk om tussen de bomen het bos te zien, weet ik niet goed waar te beginnen. Ik heb al veel links opzij gezet, en gelezen. Ook over die departementen, huizenprijzen,… Maar nergens vind ik bvb of het openbaar vervoer van de Staat is, of privé. En zo zijn er nog zovele dingen. Het “waar” is dan ook niet het belangrijkste voor mij, ik hou van zekerheid, en een job vinden, en krijgen, da’s wat telt. En dan komt de woning, dus ja, op die vlakken heb ik specifieke vragen.
    Enfin, het is mss geen slecht idee die mensen van raad&daad eens te contacteren, al ben ik een stuk onzekerder geworden.
    Sorry dat ik het forum fout gebruikt heb, ik zal dan ook aan een moderator vragen mijn onderwerp te verwijderen. Enorm bedankt voor de links, tips, en het succes wensen.
    Groetjes

    #192960
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Ik kan niet zo maar een post verwijderen waarop vele reacties zijn gevolgd. Dat zou niet erg respectvol zijn jegens de forumleden die hebben gereageerd op je vragen. Dat de antwoorden niet zo bevredigend voor jouw situatie zijn is jammer. Het stellen van specifieke, concrete vragen zou misschien meer verhelderend hebben gewerkt.

    Wim

    #192961
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Eigenlijk zijn de vragen wel bevredigend Wim. Door sommigen ben ik echt wijzer geworden, en is de hoop dat onze droom werkelijkheid wordt, zeker vergroot.
    En ik ben misschien een domme Belg want ik heb mijn situatie uitgelegd en begrijp niet hoe ik mijn vragen concreter kan maken. Onder andere de vraag met ervaringen en tips delen door mensen die naar de Limousin of Auvergne zijn geëmigreerd, is blijkbaar te algemeen, of hier zeker niet op zijn plaats aangezien dit een forum over info is. Geen autobiografie. Maar vermits ik graag wil werken als buschauffeur, kan iemand die in één van de departementen me bvb wel raad geven waar vraag is naar buschauffeurs, waar er veel bussen rijden,… Aangezien ik graag op het platteland zou willen wonen, zal de vraag naar buschauffeurs voor openbaar vervoer kleiner zijn, dus vroeg ik, rijden daar bvb belbussen of schoolbusjes. Toch vrij concreet lijkt me? En het zijn dus die tips of ervaringen waar ik op doelde…

    #192962
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Ken, het spijt me als mijn bijdrage bij jou verkeerd is overgekomen. Je verzoek om “leuke verhalen” deed me enigszins twijfelen, maar ik heb verder toch heel serieus op je gereageerd, dacht ik. Enfin, ik doe, naar aanleiding van je laatste antwoord, nog een poging.

    Zelf woon ik op het platteland (Cevennen), niet zo heel ver van een grote stad (16 km). Hoewel in dit gehucht vrijwel alleen maar ouderen wonen is het openbaar vervoer hier om te huilen. Eenmaal per week gaat er ’s morgens vroeg een bus naar de stad en die komt vroeg in de middag weer terug. Verder is er wel veel schoolvervoer, maar het lijkt me moeilijk om daar als buitenstaander tussen te komen.

    Ik heb door simpelweg googelen op “Cherche emploi chauffeur Auvergne” al heel veel gevonden. Zo kwam ik onder andere hier terecht. Werk genoeg, lijkt me. Jullie zouden volgend jaar eens een iets langere vakantie in die regio kunnen doorbrengen en eens gaan praten bij een aantal transportbedrijven. Dan hoor je meteen vanuit de branche zelf welke mogelijkheden er zijn en of ze eventueel zolang ander werk voor je zouden hebben totdat je diploma’s aan de franse eisen voldoen. Zo leer je ook meteen mensen uit de streek kennen en kan je de mogelijkheden verkennen van koop of huur. Hetzelfde geldt voor je partner. Ook zij kan eens vrijblijvend een gesprek aanvragen met toekomstige werkgevers en zich oriënteren. Ook bestaat er altijd nog de mogelijkheid om heel ander werk te zoeken.

    Volgens mij heb je daar veel meer aan dan aan welke verhalen van anderen dan ook, omdat iedere situatie én iedere franse regio weer heel anders is. Hopelijk heb je hier iets aan en ik hoop van harte dat het jullie lukt. Ook hoop ik af en toe hier nog iets te lezen over het verdere verloop van jullie plannen.

    #192963
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor je post Bosbess. Ik vind het zo raar dat je buitenstaander zegt. Ikzelf probeer niet naar kleur en afkomst te kijken, maar ik vind ook dat bvb een Nederlander in België iets heel anders is, als bvb een Marokkaan… Maar naar wat ik lees, lijkt het of wij daar echt als allochtonen bekeken worden. Ik ben ook wat bang voor mijn Frans, ik kan mijne plan trekken, maar ben bang dat ik het zo goed als perfect moet kunnen om daar werk te vinden, hoewel dat hier helemaal niet zo is…

    Het valt me nu ook pas op, dat binnen Frankrijk ook een groot verschil is tussen de regio’s…

    Ik wil je nogmaals danken voor je antwoord, fijne tips waar we zeker wat mee kunnen.
    Ik zal zeker updates geven als die er zijn…

    #192964
     bosbess
    Deelnemer

    Buitenstaander is niet hetzelfde als buitenlander. Dat is misschien een misverstand tussen een Vlaming en een Nederlandse. Want een buitenstaander is voor mij gewoon iemand die niet bij een bepaalde kring van mensen behoort, in dit geval mensen die soms al generaties lang in een bepaalde regio wonen en elkaar van jongsaf kennen. Zij spelen elkaar logischerwijs de goede baantjes toe. Ook een Fransman uit een andere streek kan daar heel goed een buitenstaander zijn.

    Ik kan je nog vertellen dat heel veel emigranten naar Frankrijk gemeen hebben dat zij er vrijwel allemaal eerst (soms vele jaren) met vakantie zijn geweest, verliefd zijn geraakt op een bepaalde streek, er mensen hebben leren kennen en toen (soms via die mensen) er in zijn geslaagd om er zich te vestigen. Zelf ben ik bijvoorbeeld vele jaren in deze regio met vakantie geweest. Daardoor kende ik hier al veel mensen. Toen ik me hier uiteindelijk wilde vestigen, kon ik 7 maanden gratis in een huis wonen dat te koop stond, omdat ik goed bevriend was geweest met de overleden eigenaar. De erfgenamen waren blij dat iemand op het afgelegen huis wilde passen. Van daaruit heb ik toen mijn eigen huis kunnen zoeken. En toen daarin het een en ander verbouwd moest worden kende ik ook weer mensen die me daar bij wilden helpen. Het is maar een voorbeeld om aan te tonen hoe belangrijk het is dat je in een bepaalde streek al bekend bent. Nogmaals veel succes gewenst.

    #192965
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ow ok is inderdaad een belangrijk verschil waar ik zomaar aan voorbij gegaan zou zijn. Want ook hier is dit een groot verschil. Trouwens, voor Nederlanders is dit mss een onbelangrijk detail, maar ik zie mezelf als Belg, en zeker niet als Vlaming. 😉 Nu goed, ik kom oorspronkelijk van Antwerpen, en woon nu in Limburg. En zeker, er worden grapjes gemaakt, en er zijn opmerkingen, en clichés, maar ik denk niet dat een Limburger meer kans gaat maken op een job in Limburg, dan bvb iemand van een andere provincie. Aan de andere kant, België is niets te vergelijken met Frankrijk natuurlijk. Kan goed 10 keer zo groot zijn.

    Tja, connecties, de juiste mensen kennen, dat kan natuurlijk een grote hulp zijn. Ik ben toevallig op iemand van Antwerpen gebotst waar het goed mee klikt, die in Frankrijk woont. Ook zij wilt zoveel mogelijk helpen, volgend voorjaar gaan we sowieso een weekend naar haar om vanalles te weten te komen. Enige nadeel is dat ze in Languedoc-Roussillon, en dus in de verkeerde regio woont. 🙁 Eén heel groot voordeel hebben mijn partner en ik dan weer wel. We maken (bijna) deel uit van een wereldwijde broederschap die altijd voor mekaar klaar staan, en die niemand in de kou laten staan. Tijdens onze vakantie volgend jaar gaan we die zeker opzoeken in de streek waar we verblijven, en hopen we ook de juiste mensen tegen te komen.

    Nogmaals bedankt Bosbess (wat raar blijft om je zo te noemen, lijkt wel een koosnaampje. 😀 )

    #192966
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Ken,

    Aangezien je zo van lezen houdt, en verhalen van ‘ervaringsdeskundigen’, kan ik je de vele boeken van de mensen die je zijn voorgegaan aanbevelen. Weliswaar zijn ze niet allemaal buschauffeur geworden, maar ze omschrijven wel waar ze tegenaan zijn gelopen tijdens hun emigratie: verbouwingsperikelen, bureaucratie etc. Vaak ook heel humoristisch, dus dat maakt het nog heel leuk informatievergaren ook. En je leert meteen wat over de Fransen en hun, soms bijzondere, gewoontes en gebruiken.
    Iemand die verhuisd is naar de Auvergne is Heleen Oosterveld, zij en haar man zijn daar een table d’hôte met diverse vakantiewoningen begonnenhttp://www.hirondelle.info/index.html en heeft daar een erg leuk boek over geschreven.
    Misschien heb je er wat aan. Of huur daar eens een huisje en kijk in het rond, misschien hebben zij nog een tip. Volgens mij zitten ze niet zo ver van wat grotere steden.

    Even voor de duidelijkheid: ik ken de beste mensen niet persoonlijk, maar heb wel erg genoten van het boek: Leven op het Franse platteland.

    #192967
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hey Caroline, ik ben idd een boekenwurm en wil je dan ook bedanken voor je tip! 🙂
    Mooie tekst trouwens in je handtekening!

    #192949
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Dat boek van Heleen Oosterveld is aardig, maar wel erg oud. Lees ook de boekenrubriek van deze website door, waarin meer recente boeken zijn te lezen van Nederlanders die in Frankrijk zijn gaan wonen.

    Wim

    #192947
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wow, serieuze bibliotheek wordt dat! 😮 Mag ik vragen wie de recensies heeft geschreven, komen die van jouw hand?
    Bedankt voor de link Mr. B. 🙂

    #192946
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Die besprekingen/recensies zijn inderdaad van mijn hand. Sommige heel treurig geschreven boeken halen het niet en worden ter bescherming van de amateurauteurs niet in de rubriek opgenomen.

    Wim

    #192948
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wel, je bent iig rechtdoorzee, las toevallig eentje en dat wil je als schrijver niet lezen. 😉 Nu ja, het is natuurlijk wel eerlijk en zorgt ervoor dat mensen hun geld niet verspillen

    #192951
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hey Ken, Mr.C.
    Heb je nog een concrete vraag over kopen van een huis in Frankrijk? (Zie je openingspost.) Je hebt regio, werk, huur, al overwogen, en het is natuurlijk een keuze. Emigreren moet ook mogelijk zijn.

    #192950
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit ratatouille op 20/11/2013 02:21
    Hey Ken, Mr.C.
    Heb je nog een concrete vraag over kopen van een huis in Frankrijk? (Zie je openingspost.) Je hebt regio, werk, huur, al overwogen, en het is natuurlijk een keuze. Emigreren moet ook mogelijk zijn.

    Sorry, ik heb deze gemist. 🙁

    Ik heb idd nog een concrete vraag. Ik zet de link dadelijk hieronder, maar ik kreeg via via de website van de Franse VDAB zeg maar, om werk te zoeken. Toen ik chauffeur de bus intikte, kreeg ik 2 mogelijkheden. Namelijk conducteur de bus en chauffeur de ligne transport de personne. Weet iemand het verschil tussen deze twee? Is het één een soort controleur voor vervoersbewijzen of zo? Is één van beide openbaar vervoer, of toeristenreizen?

    Hier de link: http://candidat.pole-emploi.fr/candidat/rechercheoffres/resultats

    Alvast bedankt!

    Edit: blijkbaar werkt de link niet. Ik heb de resultaten gekopieerd maar wanneer de link nu wordt aangeklikt, zijn de resultaten niet meer zichtbaar. 😕

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?