elektriciteit circuit prises doorlussen

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 2 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #198794
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Momenteel ben ik bezig met het ontwerp van onze elektrische installatie, ingegeven door de hete adem van het ERDF. Onze branchement provisoir overschrijdt reeds lang de periode d’engagement…

    Uit menig schema maak ik op dat je een circuit van maximaal 8 prises (2,5mm2) gewoon mag doorlussen in de montagedoos van de prise. Is er misschien iemand met Consuel-ervaring die dit kan bevestigen?
    Ik verkeerde eigenlijk in de veronderstelling dat je een soort ster circuit van 8 prises moest aansluiten op een boîte de répartition. Maar als je ook mag doorlussen scheelt dat heel wat kabeltrekkerij!

    Alvast mijn dank voor elke tip!

    Salutations,
    Kees

    #198795
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Kees,

    Hoewel Rob van der Meulen de enige échte expert is, waag ik het er toch op je een antwoord te geven.
    Ja, je mag doorlussen. Maximaal 5 stopcontacten als je 1,5 mm2 bedraadt, maximaal 8 als je 2,5 mm2 bedraadt en een 20A zekeringautomaat toepast.
    Het staat allemaal hier, met plaatjes.

    Salutations, Jos

    #198796

    Ik kan het niet laten, toch nog wat aan toe te voegen:

    1) Hou bij het ontwerpen van je installatie ook rekening met het verplichte aantal stopcontacten en de manier waarop je die moet tellen. Maar dat staat allemaal al keurig in de link die Jos heeft opgenomen in zijn antwoord. Alle elektra websites blijven dat soort info aanreiken, dus ook hier al vaker aan de orde geweest ondermeer in deze discussie hier. Soms kun je in de sector finetuning nog een groep uitsparen wanneer je het allemaal heel precies berekent. Voor de zuinigen onder ons. Vuistregel: mijdt de oneven aantallen per boîtier.

    2) Bij dat doorlussen twee detailopmerkingen:

    a) Wanneer je dat in het stopcontact zelf doet dan moet die er door zijn schepper
    wel op voorbereid zijn. Geen gepruts met twee draden onder één schroefje.
    b) Overgangsweerstanden, daar houden ze niet van die Consuel inspecteurs.
    Wanneer je te veel doorlust en stopcontacten van de goedkoopste Brico soort
    gebruikt loop je het risico dat bij meting de bedradingsweerstand naar aarde
    groter dan twee Ohm blijkt te zijn. Dan krijg je het fel begeerde groene
    attestation briefje niet. Moeten ze nog een keer langs komen, kassa. Wie zich
    aan een ander spiegelt: een Brit aan het woord. Het zelf
    meten van dit soort lage weerstandswaarden vergt speciale meetapparatuur, lukt
    met de meeste gewone digitale meters nier omdat die met slechts een heel
    kleine stroom meten. Voor gelijkstroommetingen heb je een paar honderd milli
    ampère nodig of anders een speciale aardcircuitweerstandsmeter. Gewoon A
    merk elektra materiaal gebruiken en zorgvuldig monteren, dan komt alles goed.

    3) Die eeuwige normen: in de praktijk wordt in 99% van de gevallen voor 2,5mm² draad een automaat van 16 ampère genomen voor een stopcontactgroep, en voor een lichtgroep van 1,5mm² een van 10 ampère. Ja maar, in de tabellen staat: 20 A en 16 A. Klopt, alleen wordt daarmee het maximum aangegeven. Mag, hoeft niet. Die 20 ampère zien de Franse regelgevers graag ingezet worden voor wasmachines, een chauffe-eau etc. Hoewel de rest van Europa daar gewoon een 16 A automaat voor gebruikt zonder dat dit nu meteen tot massademonstraties van ontevreden gebruikers leidt.

    #198797
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geachte experts Jos & Rob, hartelijk dank voor uw input.

    Onze voornaamste bron is het boekje locaux d’habitation van Promotelec en de door Jos aangehaalde website.
    Ik verkeerde (gelukkig ten onrechte!) in de veronderstelling dat alleen een stervormig circuit was toegestaan, maar begon te twijfelen toen ik alle doorgeluste schema’s zag. Bedankt voor de bevestiging.

    En Rob, ik heb zelf ook een enorme hekel aan knoeiwerk dus ga zeker op zoek naar geschikt aansluitmateriaal. Klussen moet namelijk wel leuk blijven!

    We gaan ermee aan de slag,

    Salutations,
    Kees

    #198798

    Ik weet niet of jullie al gelezen hadden dat er per 15 juni hopelijk het een en ander vereenvoudigd gaat worden in de Franse elektranormen. Materieel had het allemaal al medio april rond moeten zijn, met een ministeriële afzegening medio juni. Ik weet niet voor welk deadline ze jullie hebben gesteld, maar misschien loont het nog de moeite om even af te wachten met de Consuel aanvrage totdat we weten hoe die nieuwe regels er uit gaan zien. Dan valt er misschien nog het een en ander te bezuinigen.

    Opvallend is de totale etherstilte, al maanden, in de elektrobranche. Vrezen zij met grote vreze, of hopen zij het simplification tij nog te keren? Wekelijks kijk ik even op de agenda van de ministerraad wat er allemaal voor de woensdagochtend geagendeerd staat. Want die datum van 15 juni komt nu toch wel met rasse schreden naderbij.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?