Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 7 maanden geleden door .
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 7 maanden geleden door Noë.
Bonjour,
Ben bezig met renovatie van een oud huis. Vanaf de straat waar de gas, electra en watermeter zitten nieuwe geulen gegraven naar het huis.
1ste vraag:
Mag ik door de tuin in de geulen flexibel witte waterleiding gebruiken (multicouche) wat ik ook binnen gebruik?
2de vraag:
Mag dat ook voor de gasleiding? De gele kleur in dat geval
3de
Hoe zit dat met de electra?
Nu is de huidige oude electra vrij overzichtelijk opgebouwd met oude stalen buizen met daarin draad en linnen.
Alle stopcontacten en schakelaars lopen achter de muur recht naar beneden naar de kelder.
De muren laat ik liever intact vanwege schilderingen en antiek behang.
Om niet te willen frezen wil ik eigenlijk de oude stalen buizen gebruiken vanaf de schakelaars/stopcontacten tot net in de kelder en vanaf daar doorgaan met pvc. Uiteraard komen er nieuwe schakelaars en vooral bedrading etc in. Mijn vraag is is het toegestaan om de oude stalen buis te gebruiken voor het stukje schakelaar-recht naar beneden naar de kelder? Uiteraard slijp ik ze daar allemaal door zodat er geen verbinding onderling is.
Dank voor alle suggesties en input,
Frans
Hallo, Welkom.
Hoewel ik eigenlijk vind dat als je dit wil gaan doen, je eerst een goede studie moet doen op het internet, hier wat hulp.
1. Nee Je moet zwarte slang gebruiken met blauwe streep, PE25mm bijvoorbeeld.
2 heb ik geen ervaring mee, gele gain 15 of 25mm
3. Heel verhaal, maar je moet in ieder geval een rode gainbuis inbrengen afhankelijk van de gewenste stroomsterkte minimaal 40mm.
4. Als je geen losse draden gebruikt maar kabel (zwart/grijs) dan heb je meer mogelijkheden om gebruik te maken van holle ruimtes en oude leidingen. Maar als er een Consuel keuring moet komen heb je sowieso veel uitzoekwerk. Succes!
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.