Eindafrekening EDF en terugstorting

Dit onderwerp bevat 14 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #187289
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal! Ik heb weer een vraag. Sinds september 2013 een vakantiehuisje in Frankrijk en dus al een aantal rekening van EDF ontvangen en betaald. Zeer hoge rekeningen terwijl we er maar een paar keer geweest zijn. Ik heb op het forum de truc van EDF gelezen en dat het teveel betaalde terug wordt gestort bij de eindafrekening. Tot zover is alles duidelijk. Maar…ik betaal de EDF met creditcard. Nu vraag ik me af hoe ze dit terug gaan storten? Ze hebben geen bankrekeningnummer van mij, alleen mijn creditcard-gegevens. Daar kunnen ze niet op terugstorten volgens mij? Graag hoor ik ervaringen of tips.
    Groetjes, Marijke

    #187301
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja hoor, ze kunnen gewoon terugstorten op je creditcard. Dan heb je daar voor de verandering een tegoed op.

    Frans

    #187302
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Haha, dank je Frans! Dit wist ik niet! Gebruik dat ding eigenlijk nooit en tegoed heb ik er nooit op inderdaad! Kan ik dat tegoed er ook afhalen door het terug te storten op mijn rekening? Ik denk dat het namelijk een behoorlijk bedrag zal zijn. Groetjes, Marijke

    #187303
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Meestal wordt de hoogst haalbare rente vergoedt op je creditcard en niet op een spaarrekening. Gewoon laten staan kan dan het beste rendement geven…

    #187295
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Marijke, bij een enkele creditcardorganisatie wordt het elke maand bij de automatische verrekening een overschot terugbetaald, bij andere moet je er om vragen. Je kunt het natuurlijk ook pinnen en dan zelf op je bank zetten, maar dat kost een bepaald bedrag. Zo lang het niet vele duizenden euro’s zijn, zou ik het laten staan. Dat levert, zoals Jako al zegt, als het boven de 500 euro is alleen maar wat op en meer dan een gewone spaarrekening.

    #187296
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb ook een vakantiehuis (63) waar ik wisselend ben. Ik weet eigenlijk niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb, maar ik krijg regelmatig (eens in de drie maanden?) een mailtje van edf met een herinnering dat ik mijn meterstand moet invoeren op de site van EDF. Op basis daarvan sturen ze mij een rekening (die ik gewoon per IBAN betaal). Gevolg: Je betaalt nooit teveel en hoeft nooit iets terug te ontvangen.

    Misschien iets voor jou?

    #187300
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank jullie wel voor de reacties. Wubbe, dit kan niet met het soort contract dat ik heb. Ik heb daar wel naar gevraagd maar dat was niet mogelijk. Op zich maakt me dat niet uit maar ik ben blij nu te weten dat het wel gewoon teruggestort kan worden. Ik was bang dat ik dan een Franse bankrekening moest hebben. Dat hoeft gelukkig niet dus. Voor iedereen veel plezier in France de komende fijne voorjaars- en zomermaanden. Wij hebben er erg veel zin in! Groetjes, Marijke.

    #187294
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De wat kleinere bedragen worden via de rekening bijgeschreven, maar grote bedragen gaan via een cheque. Dat is mijn ervaring.

    #187299
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Groot en klein zijn nogal relatieve begrippen. Als het tegoed minus de volgende termijn enkele honderden Euro’s bedraagt dan wordt dat bij mij gewoon teruggestort bij m’n Franse bank.

    #187298
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En als de EDF je rekening niet geschikt vindt om op terug te storten, of het nummer niet heeft, krijg je altijd een cheque. Dus terugbetalen (na 15 dagen) doen ze wel.

    ‘Dans le cas où je n’aurais par fourni mes coordonnées bancaires à EDF, je serai remboursé par chèque. ‘

    ‘Si je ne suis pas mensualisé, EDF me rembourse sous 15 jours toute somme supérieure à 15 euros TTC. S’il s’agit d’une somme inférieure, elle sera directement déduite de ma prochaine facture d’énergie sauf si je fais la demande de remboursement à EDF.’

    #187293
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal, ik ga het gewoon maar eens afwachten. Voor zover ik het uit heb kunnen rekenen toch om een paar honderd euro. Super fijn, alle reacties, ben er zeker wijzer van geworden. Zodra ik iets van een eindafrekening krijg zal ik laten weten hoe het in zijn werk gaat in mijn geval.
    Groetjes, Marijke

    #187297
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja ja, een Franse cheque. En probeer die maar te verzilveren als je geen Franse bankrekening hebt.
    Na veel aandringen is het ons indertijd gelukt de terugbetaling te verkrijgen via aftrek van de volgende aanrekening.
    Ook in Frankrijk is het de aanhouder die wint! Veel geluk!

    #187292
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als de vraag nu gestaan had in de rubriek ‘geldzaken’ dan had ik zeker aanbevolen een rekening in Frankrijk te openen als je daar ook een huis hebt. Dat kan al heel goedkoop, en kan soms erg handig zijn. (en dan krijg je ook een pakje met die verrekte cheques…)

    #187291
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Marijke,

    Mijn ervaringen: betalen doe ik per internet overmaking zodat mijn Nederlandse banknummer inclusief IBAN bij de EDF bekend is. Ik stuur ook regelmatig, per kwartaal, op EDF verzoek een foto in van de meterstanden en krijg daarna keurig een afrekening. Mijn Franse bankrekening heb ik twee jaar geleden na 10 jaar opgezegd wegens voortdurende ergernis over de betaalde kosten en ontbrekende service.

    Kleine bedragen verrekent de EDF in mijn geval met de volgende factuur. Een groot bedrag kreeg ik afgelopen jaar per cheque, die wegens de ontbrekende Franse bankrekening oninbaar bleek. Tweemaal een bezoek gebracht aan het EDF servicepunt op 52 km afstand. Daar kan men in de systemen veel zien, maar niets invoeren of wijzigen. (is mijn ervaring) Ik krijg nu alweer mijn vierde rekening waarop staat dat ik een tegoed heb bij de EDF en dat ze een en ander zullen gaan verrekenen. Ik vrees het moment dat ik de volgende foto met meterstanden instuur. De puinhoop die het EDF ervan heeft gemaakt duurt nu een goede 11 maanden en volgens eigen berekening heb ik inmiddels een betalingsachterstand van ongeveer een 750,- euro
    Maar ik heb nog steeds elektriciteit en maak me dus geen zorgen. Eens zal het allemaal wel in orde komen.

    Als je je heen kunt zetten over de ergernissen van het hebben van een rekening bij een Franse bank is dat een optie die je zeker kunt bekijken. Mij werd het op enig moment te gortig met mijn CA-rekening. Al kun je op het forum lezen dat er ook mensen zijn met uitstekende ervaringen met hun bank.

    Jeroen B, 62

    #187290
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En, heb je het te veel betaalde teruggehad op je creditcard?
    Wij hebben ook nog geld tegoed van de EDF, maar kunnen dit alleen via een franse bankrekening terugkrijgen.

    Wim3

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?