eiken steunbalken plaatsen

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #187846
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn man en ik hebben een huis gekocht in Frankrijk en die willen we binnenkort gaan verbouwen.
    Op dit moment zijn er allemaal kleine vertrekken en wij willen e.e.a. open breken dus er moeten steunmuren worden gesloopt.

    We hebben eiken balken besteld van 20×20 cm van 4 meter 60 lang om als steunbalken te fungeren. Tot nu toe alles duidelijk

    We zijn maar met zijn twee en de 50 en 60 gepasseerd, dus echte krachtpatsers zijn we niet meer (als we het al ooit geweest zijn).

    De balken komen voor een deel in de overgebleven muur te rusten en op staande balken waarmee meteen de muur wordt afgewerkt.

    Mijn vraag is nu: ‘hoe krijg je in vredesnaam zo’n balk tegen het plafond? De balk weegt al gauw 200 kg is mij verteld door de houtzagerij, omdat het nog niet gedroogd is. (dat hadden ze niet op voorraad namelijk) en het plafond is 2 meter 70 hoog.

    Er is vast wel iemand die dit eerder aan de hand heeft gehad, suggesties zijn meer dan welkom!

    Alvast bedankt

    #187849
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat soort loodzware dingen verplaats ik altijd met 1 of 2 ‘hondjes’ (plankje op wielen). Omhoog kan met een takel met dubbele katrollen om met minder inspanning het dode gewicht omhoog te krijgen. Wel goed uitkijken waar je de takel aan bevestigt. Je zult niet de eerste zijn, die de boel ziet instorten. En als het strak tegen het plafond aan moet, dan zul je dat plafond eerst moeten demonteren om tot die hoogte te geraken door de takel ruim boven het plafond te bevestigen. Het eenvoudigste en veiligst lijkt mij deze klus uit te besteden aan sterke en van de juiste apparatuur voorziene werkers.

    #187850
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Helemaal niet nodig om zoiets uit te besteden, mits je geen haast hebt en een beetje creatief bent. Ik heb dit zelf meerdere malen aan de hand gehad en zelfs in mijn ééntje gerealiseerd.

    Om dit voor elkaar te krijgen maakte ik gebruik van een kettingtakel en een paar steigerschragen.

    Het begint ermee de balken naar de gewenste plaats op de vloer te krijgen. Daarvoor legde ik planken neer, en daarover rolde ik de zware balken op ronde paaltjes naar de plaats van bestemming. Net zoals ze bij de bouw van de pyramides met zware stenen deden.

    Op de juiste plaats aangekomen hang je de kettingtakel op en hijs je de balk tot een hoogte van ongeveer 150cm op. Dan kun je de steigerschragen er aan weerszijden onder schuiven. Als het plafond erg hoog is, de steigerschragen op blokken zetten en de balk met de kettingtakel overeenkomstig hoger ophijsen.

    Als de balk op de steigerschragen ligt, kun je die stap voor stap hoger zetten, elke hoek afzonderlijk. Omdat het gewicht van de balk over 4 steunpunten verdeeld is, is er per steunpunt minder kracht nodig om dat op te tillen. Ik kon het zelf, maar als het desondanks té machtig is, eventueel een krik met een verticaal balkje gebruiken.

    Als de balk door een gat in de muur moet worden gestoken kan deze over de liggers van de steigerschragen worden verschoven om hem zo in de goede positie te manoeuvreren.

    Als de balk zo dicht mogelijk onder het plafond ligt, het laatste stukje omhoog brengen door keggen tussen balk en steigerschraag-ligger te slaan. Op die manier zet je de balk echt strak tegen het plafond. Nu nog de gaten dichtmetselen en de eventuele ondersteuning aanbrengen.

    Zie voor een idee van de aanpak bijgaande foto. Succes!

    Salutations, Jos

    #187852
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Overigens is dit ALTJD een risicovol werk. Gebeuren nog steeds veel ongelukken mee, dat steunen wegschuiven, balken uit de strop etc, oppassen dus.

    #187847
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Huur een Lève-matériaux vertical bij bijv. Kiloutou.Ze zijn te huur voor verschillende gewichten en hoogtes, eenvoudig te bedienen zonder kracht. Ongeveer 100 euri per dag.

    zie link: http://www.kiloutou.fr/transport-et-manutention/manutention/leve-materiaux-vertical-54-m-charge-maxi-300-kg

    succes ermee, rob

    #187848
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Joyce (vliet1000),
    welkom op dit forum.

    Ik ben ouder dan jullie en heb dergelijke werkzaamheden gedaan. Mijn principe:
    Wie niet sterk is moet slim zijn (of slimme vrienden hebben).
    Ik heb weliswaar geen balken geplaatst maar meer dan 10 ervan verplaatst (kamerhoogte van 2,15 naar 2,50m vergroot). Ik gebruik ook de door Jos beschreven technieken en hulpmiddelen.
    Omdat sommige vloeren bij ons sowieso aan vervanging toe waren heb ik eerst de vloeren gesloopt, dan kan je zo veel makkelijker aan de balken werken, zoals hier:

    16768201dg.jpg

    en hier

    16768777an.jpg

    Sommige van mijn werkzaamheden heb ik hier beschreven.
    Niet alleen bij verdiepingsbalken ben ik eerst met een makkelijk karwei begonnen om ervaring op te doen; begin dus bijvoorbeeld in een klein vertrek.

    Succes met de werkzaamheden, en denk steeds aan jullie veiligheid. Liever drie keer denken dan een keer een risico nemen. Dat is een van de voordelen van de klusser: hij heeft tijd.

    #187851
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Joyce,

    In aanvulling op Jos en Christian. De steigermethode heb ook ik gebruikt en die is als je je verstand een beetje gebruikt prima. Ik had 2 driepoten geconstrueerd met de draagbalk bovenin voor de kettingtakel zodat ik niet hoefde te vrezen voor omvallende of wegglijdende steigers.
    Om de laatste stukken omhoog te overbruggen heb ik gebruikt gemaakt van een potkrik van de dump. Zo’n ding kan een goede 20 centimeter overbruggen en kost bijna niets.Ook kun je, wederom met gebruikmaking van je verstand, de eenmaal geplaatste balken ook vanaf de grond nog wat verder omhoog manouvreren. Zelf redeneer ik met dit soort klussen altijd alsof ik helemaal alleen ben. Wat kan er fout gaan en hoe kan ik dat voorkomen, want er is geen hulp voorhanden. Dat is de afgelopen 13 jaar prima gegaan. succes!

    #187854
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties.
    We gaan zeker een Lève-matériaux vertical huren om de balk op zijn plaats te brengen. Er is namelijk wel al een bovenverdieping in prima staat, deze moet juist worden ondersteund door die balk na het wegslopen van de muur.
    Fijn, nu kan mijn man weer rustig slapen nu dit probleem, theoretisch in ieder geval, is opgelost.

    Vriendelijke groet,
    Vliet

    #187853
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Veel succes, Joyce (vliet1000),
    een verslag over de uitvoering (met foto’s) zou op dit forum zeer op prijs gesteld worden – kunnen wij allemaal van leren.
    En dan graag in de rubriek bouwen/verbouwen/klussen.
    Ik had al eerder erop willen wijzen dat voor dit soort vragen een eigen rubriek bestaat.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?