Een internetwinkeltje en legaal ondernemen.

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196681
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste forummers,

    Ik heb een vraagje.

    Als ik een internetwinkeltje exploiteer en woonachtig ben in Frankrijk ben ik dan verplicht mij als ondernemer in te laten schrijven ? Het zou een “winkeltje” zijn maar niet met verkoop van producten maar wel dienstverlening. Het zou zich niet strikt beperken tot dienstverlening in Frankrijk maar zich wel voornamelijk richten op “expats”. Het inkomen zou vooral bestaan uit advertentieopbrengsten en bijdragen voor de dienstverlening.

    En hoe zou het belastingtechnisch zitten ? Zou ik alle inkomsten in Frankrijk op moeten geven ? Ik heb vroeger ook wel ondernemingen gehad en daarvoor was ik belastingplichtig in het land waar die ondernemingkjes gevestigd waren. Maar hier gaat het om het internet dus geen vestiging van ” vlees en bloed ” maar een virtuele vestiging. En niet strikt genomen in Frankrijk maar ” in the cloud “.

    Weet iemand wat hiervoor de regels zijn ?

    Bij voorbaat dank voor deskundig advies.

    #196683

    Een begin van bewegwijzering naar het antwoord zou kunnen beginnen op deze Franse website. In de internet wolken, maar met beide voetjes vast op Franse wetgevingsgrond: gewoon een onderneming met een eigentijds uithangbord en moderne etalage.

    #196682
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je belastingplichtig bent in NL en in Frankrijk slechts een dele van de tijd in je tweede huis zit, kun je geheel volgens de Nederlandse regels een bedrijf oprichten of deze verdiensten aanmelden als bijverdienste.

    Ben je al belastingplichtig in Frankrijk (= je bent geëmigreerd naar Frankrijk), dan hangt het er vanaf of je al status hebt in Frankrijk (ondernemer, werknemer, gepensioneerde, Frans uitkeringsgerechtigde of student). Zo niet dan kun je de webwinkel gebruiken om een ziektekostenverzekering te krijgen en dan moet je het dus inschrijven als bedrijf. Heb je al status dan zijn er onder bepaalde voorwaarden mogelijkheden om dit als simpele bijverdienste aan te melden (behalve als je daadwerkelijk diensten/producten verkoopt via de website). Kortom, het hangt nogal af van de situatie…

    Wim

    #196684
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt Rob en Wim voor jullie adviezen.

    Ik kan er wel iets naders over zeggen.

    Ik werk voor de UN en verblijf nu een paar maaden in Frankrijk, en Frankrijk is nu mijn residence principale alhoewel ik ook nog een adresje heb in Nederland maar ik heb me daar wel officieel afgemeld< Ik neem dus aan dat ik over 2015 belastingplichtig ben in Frankrijk tenzij er een speciaal statuut is voor UN medewerkers.

    Over mijn idee wil ik niet al te veel kwijt maar het is geen verkoop van producten maar pure dienstverlening waarvoor de klanten een bijdrage betalen en er ook nog een en ander binnenkomt – als het allemaal goed gaat – aan sponsoring en reclameboodschappen. Ik moet dat een beetje vaag houden.

    Hoe hoog de opbrengst wordt kan ik met geen mogelijkheid zeggen maar ik HOOP het eerste jaar ca 10,000 euro te maken – het is pure bijverdienste en kosten heb ik eigenlijk verder niet omdat ik een goede vriend heb die voor mij de IT doet en de website bouwt.

    Kun je zeggen of ik in dit scenario mij moet aanmelden als ondernemer en laten registreren bij de Chambre de Commerce ?
    En moet ik de opbrengst opgeven voor de Franse inkomstenbelasting ?

    Als ik bij mijn salaris van de VN – zeg rond 50 mille – er nog ca 10 bijverdien wat kost mij dat dan – ruwweg om een idee te hebben aan belasting ?
    Moet ik ook sociale lasten gaan betalen ? Ik ben al ziektekosten verzekerd door mij job.

    Kun je er met deze vage en summiere gegevens iets van zeggen ?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?