Een groot Fransman is overleden

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #193846
     bosbess
    Deelnemer

    Eergisteren is in Parijs een groot Fransman overleden. Alle kranten hebben er vol van gestaan. Stéphane Hessel, filosoof, diplomaat, verzetsstrijder aan de zijde van De Gaulle, overlevende van concentratiekampen, voorvechter voor de rechten van de Palestijnen en anti-neokapitalist verdient het om ook op deze site genoemd te worden. Tot aan zijn dood op 95-jarige leeftijd was hij strijdbaar en een voorbeeld en inspirator voor de generaties na hem. De Occupy-beweging is geïnspireerd op zijn geschriften, waarvan de beroemdste is: “Indignez-vous!” (voor nog geen 3 euro verkrijgbaar bij Amazon.fr). Zijn levensgeschiedenis is hier te vinden (NL). Stéphane Hessel zal op 7 maart a.s. worden begraven op het kerkhof van Montmartre, na een militaire ereceremonie in Les Invalides.

    Hier een interview met Stéphane Hessel, New York 2011:

    #193847
     Anoniem
    Inactief

    Inderdaad een groot man, alhoewel ik het niet met alle stellingen van hem eens ben.
    De situatie rond illegale immigranten is zeer moeilijke stof, als je een poosje in Parijs hebt gewoond weet je waarom.
    En als meneer Ahmadinenogwat op de knop gedrukt heeft zal ik je het andere standpunt waar ik het niet mee eens ben uitleggen.
    Ik vind Abbé Pierre indrukwekkender eerlijk gezegd.
    Desalniettemin moeten we de mensen die voor onze vrijheden hebben gestreden altijd gedenken.

    #193848
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ook is niet iedereen het men zijn stellingen eens, hij heeft ons tot nadenken aangezet, vaak was het de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok.

    #193849
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Onafhankelijke denker die boven zichzelf uitgestegen is.
    Daar zijn er maar weinig van. Simone Veil komt aardig in de buurt.

    En dat in het land waar iedereen bang is voor alles….

    Steven

    #193850
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zij die wel eens video’s downloaden uit internet archieven, kunnen hier het interview met Stéphane, dat in 2010 op Fr5 werd uitgezonden, binnenhalen en bekijken:

    http://avaxhome.ws/video/Format/documentary/empr_stephane_hessel.html

    /Joep

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?