Een feestdag komt nooit alleen

Dit onderwerp bevat 14 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #193472
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Om half acht (’s avonds) beslist naar Auchan te gaan, om kwart voor acht van een kale reis thuisgekomen.

    Hoezo, Auchan sluit toch pas om tien uur? – Nee, vandaag sluiten we uitzonderlijk om acht uur.

    Dus nu sluiten ze ook al vroeger, omdat het morgen een feestdag is! Wat heeft dat er nu mee te maken? De zaterdag sluiten ze ook niet vroeger omdat de zondag erop volgt.

    En ondertussen maar klagen over l’austérité budgétaire, maar ondertussen wel de kantjes eraf rijden. Ze hebben nog altijd niet begrepen dat er eens wat harder gewerkt mag worden in dit land.

    #193473
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bron: Wikipedia
    Le 8 mai 1945 est la date de deux événements historiques marquants :
    La victoire des Alliés sur l’Allemagne nazie et la fin de la Seconde Guerre mondiale en Europe marquée par l’annonce de la capitulation de l’Allemagne. Ce jour est appelé par les Anglophones le « V-E Day » pour « Victory in Europe Day (en) ».
    Les massacres de Sétif et Guelma en Algérie.

    Dit is de reden dat winkels sluiten of een beperkte openstelling hebben.

    #193474
     Wim Bavelaar
    Moderator

    We hadden al 1 mei, 8 mei, nu 9 mei en nog 20 mei. Vrije dagen. En dan nog de ‘ponts’. Zie berichtje op de homepage.

    Wim

    #193475
     Anoniem
    Inactief

    En dan wonen we nog niet eens op de Antillen waar we ‘jours à chomer’ hebben. Bijvoorbeeld met carnaval vier dagen, vergeet niet mi-careme, Allerzielen, afschaffing slavernij en nog een dag van een belangrijk figuur en zo heb je naast de gewone metropolitijnse dagen dus nog acht dagen om ‘chomer’ dus lekker niks doen, op het strand barbecue met de hele familie onder het genot van een
    T-punch.
    Ingrid

    #193476
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Vandaag even voor de jaarlijkse controle bij de Franse huisarts. Tot onze grote verbazing was de wachtkamer leeg. Vrijdag, gewone werkdag. Neen, de meeste Fransen maken een bruggetje naar de Pinksterdagen. Huisarts ook vrij verbijsterd met een lege wachtkamer. Verklaring: je gaat niet op je vrije dag naar de dokter. Dat doe je op een gewone werkdag.

    Wim

    #193477
     Anoniem
    Inactief

    Koninginnedag 30 april 2013
    Bevrijdingsdag 5 mei 2013
    Hemelvaartsdag 9 mei 2013
    1e Pinksterdag 19 mei 2013

    et alors?

    2e Pinksterdag 2013

    #193478
     Anoniem
    Inactief

    Voor Wim: blijkbaar heb je nog een huisarts die inloopspreekuur heeft. Dat is zelfs in Frankrijk niet meer zo gebruikelijk behalve ‘en rase campagne’.
    Ingrid

    #193479
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Excuus, ik was de achtste uit het oog verloren. Ik werk voornamelijk met buitenlandse multinationals, en dan verlies je wel eens een feestdag uit het oog. Maar wat wil je ook, met die jours fériés, jours non fériés chômés en vooral, de jours fériés non chômés… die dan door bepaalde bedrijven en instanties toch weer wel opgenomen of gerecupereerd worden.

    #193480
     bosbess
    Deelnemer

    Huisartsenpraktijk van woensdag t/m zondag gesloten. Voor dringende hulp 15 bellen, zegt de répondeur. Supermarkten op donderdagmiddag gesloten. Ach, ’t is even wennen. En genieten van eindelijk lente.

    #193481
     Anoniem
    Inactief

    Frankrijk heeft helemaal niet meer feestdagen dan Nederland, onzin om daar over te zeuren.
    Dat winkels zich daaraan aanpassen is logisch, waarom zouden die mensen geen vrije dag mogen hebben.
    Als je op het laatste moment nog naar een supermarkt gaat loop je ten eerste het risico dat het stervensdruk is, en veel producten zijn op.
    Wat veel erger is dat winkels en bedrijven op tijden dat ze wel operationeel moeten zijn gesloten zijn, zoals tussen de middag als je in je pauze een T-shirt wil kopen.
    Maar wat Wim zegt is zo waar als wat, plan een ziekenhuis opname in de zomervakantie, een doktersbezoek tijdens vrije dagen, en je hebt een zee van tijd.
    Komt niet door de mensen alleen, komt mede door de overheid die alles maar toelaat.
    Duizenden mensen zijn ziek terwijl ze in de vakantie opeens veel beter lijken te zijn.

    #193482
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je hebt helemaal geen feestdag nodig om geen service te krijgen.
    Op een gewone vrijdag kreeg mijn vrouw een hevige aanval van kiespijn.
    Onze tandarts bleek onbereikbaar, zelfs geen berichtje op de voicemail.
    De andere 6 tandartsen in ons stadje waren ook onbereikbaar of hadden geen tijd.
    In het ziekenhuis kreeg ik te horen dat ze alleen op zondag noodhulp mogen geven en dat ik in alle andere gevallen naar de tandarts moest. Een geval van Catch 22 dus. Toen het ziekenhuis in Montauban gebeld, de hoofdstad van ons departement. Zelfde verhaal, alleen op zondag.
    Toen maar op zaterdag in de auto gestapt met een lading paracetamol en zondagmorgen lag ze in de stoel bij onze tandarts in Nederland. 300 Euro op en neer rijden, maar dan heb je ook wat.
    Mijn Franse buren keken niet verbaasd op van deze ervaringen. Jullie wel?

    mvg/peter

    #193483
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb hetzelfde gehad en gedaan. Zaterdag verschrikkelijke pijn, geen hulp, zaterdagavond vanuit Carcasonne naar Amsterdam vertrokken en zondag op de stoel in Amsterdam.

    Maar er is meer. Ik verloor een jaar of wat geleden veel bloed uit mijn anus. Ziekenhuis in de buurt zag geen echte problemen, zelfs niet na een biopt uit ‘diverticles’ te hebben onderzocht. Tijdens een tripje naar Amsterdam in het buurt ziekenhuis nogmaals laten onderzoeken. 10 dagen later hebben ze een stuk van de dikke darm weggesneden. Een zware chemokuur volgde.

    In het ziekenhuis in Frankrijk kreeg ik bij een eerdere blaasoperatie onsmakelijk eten met een lekker flesje wijn, in Amsterdam kreeg ik bij mijn darmoperatie alleen maar onsmakelijk eten, dus zonder flesje wijn.Verschil moet er zijn.

    Je zult van mij geen geklaag horen over de Franse gezondheidszorg, maar zeker ook geen lofzangen. De lofzangen die ik hoor komen van mensen die nog nooit iets hebben gehad.

    #193484
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sorry HansPiet en anderen. Heel naar en eigenlijk ongehoord wat ik hier lees wat diversen onder u is overkomen. Echter, ik heb lofzangen over de Franse medische zorg en ja, heel serieuze problemen gehad.
    Zoals één zwaluw geen zomer maakt is één slecht geval van medisch slecht handelen statistisch irrelevant voor conclusies.

    #193485
     Anoniem
    Inactief

    Ik heb ook lof voor de franse zeieknhuizen, en een akkefietje is er altijd.
    Een keer ben ik twee dagen vergeten op de bovenste verdieping van het ziekenhuis, ik heb toen het infuus uit m’n arm getrokken en ben naar huis gegaan, de dag erop belde ze me op, ze miste me, waar ik was.
    In nederland werd het verkeerde been van een vriend in het gips gezet, foutje.
    Ik moest na een ongeluk met een machine barstend van de pijn een halve dag op de dokter wachten, met een theedoek om de wond.
    Hier ben ik al bijna beter voor de pompier me heeft afgeleverd 😉

    #193486
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat mij opvalt dat overal op forums hoor je dit soort dingen,bij ons in nederland enz,
    We gingen toch naar frankrijk voor het franse leven frankrijk gaat zich niet aan ons aanpassen het moet toch andersom zijn.In nederland hoor ik zo vaak die buyitenlanders kunnen zich toch aanpassen aan nederland,ik denk ja dat is zo en wij zijn in frankrijk en wat doen wij???
    Rob

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?