Dit onderwerp bevat 14 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #188554
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vandaag ontvangen, is dit echt of kan ik er beter niet op in gaan?

    edf

    janv

    #188555
     Noë
    Sleutelbeheerder

    NOOIT op ingaan. Allemaal spam of erger.

    #188556
     bosbess
    Deelnemer

    Sinds enkele maanden ben ik bij Lampiris, maar ik herinner me dat alles van EDF altijd blauw is. Groen heb ik nog nooit gezien bij EDF. Groen is Lampiris. Wat zou je trouwens voor info moeten ontvangen? Als je inlogt op de EDF website heb je alle info die je maar wenst.

    Eens met Jaap: uitlokking van spam (of erger).

    #188557

    De enige plek om via internet zaken te regelen is je espace client waar je uit eigen beweging op inlogt. De EDF heeft er dit over te melden.

    #188558
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb de mail doorgestuurd naar de fraudedesk van EDF

    Als ik wat van ze hoor meld ik het hier.

    janv

    #188559
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik heb deze mail ook ontvangen. Zoals ik altijd doe heb ik er eens rustig naar gekeken. Als technicus ben ik voornamelijk geïnteresseerd in feiten. Er wordt al genoeg feitenvrij geroeptoeterd over spam, phishing en Russische hackers 🙂

    De link in mijn exemplaar verwees naar
    http://www.relation-client-edf.com/Go/
    die een forward doet naar
    https://particulier.edf.fr/fr/accueil/

    Die laatste link is identiek aan die van mijn standaard EDF “Espace Client” waar ik normaal gesproken mijn electriciteitsrekening betaal. De “https” duidt op een versleutelde verbinding met een geauthenticeerde server. Mijn browser rapporteert geen problemen met de certificaten van de site.

    Als ik de link volgt krijg ik slechts een formulier waarop ik kan aangeven of- en welke informatie ik van EDF wilt ontvangen: CGV, infos commerciales, et cetera. Er wordt nergens gevraagd om passwords, identiteiten of wat dan ook. Ik concludeer derhalve dat er voor mij persoonlijk geen risico is om op deze vragen te antwoorden. Alle vakjes staan al aangekruist zoals ik ze wil, dus ik breng geen veranderingen aan, bevestig dat ik geen robot ben en druk op de knop “envoyer”.

    Een paar dagen later krijg ik wéér zo’n gelijkvormig mailtje van EDF, nu met de titel “Monsieur, ne nous oubliez pas!”. Blijkbaar ziet de website niet het verschil tussen iemand die komt en niets wil veranderen, versus iemand die helemaal niet komt.

    Deze SNAFU zou mijn laatste onzekerheid wegnemen, dergelijk gepruts kan niet anders dan van de werkelijke EDF afkomstig zijn 🙂

    Salutations, Jos

    #188560
     bosbess
    Deelnemer

    Allemaal leuk en aardig wanneer je er verstand van hebt, Jos. Maar als feitenvrije, van alle kanten gewaarschuwde digibeet vertrouw ik liever niks dan dat ik op zo’n link klik, waardoor ik het risico loop paarden van Troje en meer van die ongein binnen te halen. Waarom moet ik iets kiezen? Als ze iets te melden hebben laten ze het dan doen. En liever: bespaar me die emails. Wanneer ik iets wil, meld ik me wel of ik zoek het op op de website.

    #188561
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Bosbess,

    Ik ben buitengewoon verheugd u hier weer terug te zien. Volgens mij verschijnt er weer dispuut aan de horizon. Met deze korte gedachtenwisseling begint het in elk geval goed.

    Salutations, Jos

    #188562
     bosbess
    Deelnemer

    Bonjour Jos, ook ik ben blij weer mee te praten in het forum van Wim Bavelaar. Volgens mij hadden we nog een weddenschap lopen om een fles wijn, maar hoe die precies luidde weet ik niet meer. Het ging over Hollande en wat hij er na vijf jaar van zou hebben gebakken. Maar van wat herinner ik me niet meer precies.
    Persoonlijk ben ik van mening dat hij een goede president is geweest, maar dat hij als persoonlijkheid iedere capaciteit mist om voor Fransen president te spelen. Jij zult ongetwijfeld wijzen op zijn falen om de franse economie weer te doen groeien en bloeien zoals de duitse of NL economie, hoewel het langzamerhand weer de goede kant op gaat.

    Maar goed, dit is off topic. Hij is nog president. Tot later misschien.

    #188563
     Noë
    Sleutelbeheerder

    “Wanneer ik iets wil, meld ik me wel of ik zoek het op op de website. “
    Vroeger ging dat zo, maar tegenwoordig is dit een ouderwetse gedachte.
    De hele entouragen rondom de commerce is helemaal veranderd en loopt grotendeels via digitale informatie.
    Nu kun je dat storend vinden, maar fout is het zeker niet.
    Ik zou zeggen, welkom in de nieuwe wereld, want dat is het, al een tijdje trouwens.
    Vroeger keek je in het krantje van de C1000 of appie hein, en dan kruiste je aan wat er in de reclame was.
    Vervelende vertegenwoordigers belde aan jouw deur om hun goed te promoten, en zelfs hier en dara werden tupperware-achtige avonden gehouden.
    Wie doet dat nou nog, de wereld is te snel voor die onzin.
    Geautomatiseerde computers geven elke keer een stroom aan reclames en voordeeltjes door aan de klant, ze hebben immers zijn mailadres.
    Nooit eerder konden we zo geraffineerd zuinig leven als vandaag, door gewoon van de ene dag op de andere op te stappen en een nieuwe leverancier te nemen.
    Vroeger bleef je hangen uit fatsoen, en de hele rompslomp aan paperassen, nu verzorgt zelfs in veel gevallen de nieuwe leverancier voor de overgang.
    Krijg je een mailtje, gewoon even klikken op de afzender en als zijn adres niet strookt (edf is bv altijd edf.fr en géén edf.ciryl.de) in de prullenbak.

    Over Hollande mag je denken wat je wilt bosbess, maar zolang hij het niet voor elkaar krijgt om die als maar stijgende werkeloosheid te stoppen of beter, terug te dringen, en die alsmaar stijgende lijst ambtenaren te verminderen ben je in mijn ogen waardeloos.
    Weg met die man, liever vandaag nog dan morgen.

    Cees.

    Macron pour Président 😉

    #188564
     bosbess
    Deelnemer

    Hoera Cees, over één ding zijn we het eens: Macron for president!

    Over Hollande worden we het nooit eens. Net als (bijna) alle Fransen meet je het beleid van een president af naar de werkloosheidscijfers, terwijl een kind voor je kan uittekenen dat met de toenemende automatisering, robotisering en digitalisering er alleen maar banen verdwijnen terwijl de wereldbevolking almaar blijft groeien. Toch knap van de man dat nu al drie maanden achter elkaar de werkloosheidscijfers dalen, nietwaar?

    Het welzijn van een land bestaat niet alleen uit economie. Weet je wel wat de man op sociaal terrein allemaal tot stand heeft gebracht? Ik hoef alleen maar te denken aan le mariage pour tous. Ik neem trouwens maar aan dat je Hollande waardeloos vindt en niet mij, omdat ik hem een goede president vind. Of misschien vind je ons allebei wel waardeloos.

    Leuk dat je me er eerst op wijst dat vuurwerk een oude traditie is, die ik moet accepteren (en liefst respecteren) en dat ik nu niet met mijn tijd meega omdat ik de agressieve commerciële benadering via internet niet op prijs stel. Ik houd van mijn privé. En ik kan goed zelfstandig denken. Vroeger geen kerels aan de deur en nu geen agressieve emails in m’n Postvak die me willen overhalen om dit of dat te bestellen.

    Ongetwijfeld zijn er mensen die dat wel nodig hebben, want ze sturen die rommel niet rond wanneer het niets oplevert. Maar ik in ieder geval niet. Ik ben 76 en ik vind dat ik me aardig red in de digitale wereld, al snap ik soms de ballen van de allerlaatste ontwikkelingen. Maar dat komt allemaal vanzelf, soms met behulp van mijn dochter, bijvoorbeeld toen ik overstapte van Orange naar Free, of met behulp van QueChoisir toen ik overstapte van EDF naar Lampiris. Ik bestel regelmatig iets via internet, maar alleen wanneer wat ik wil in winkels in de buurt niet te koop is. Dus je hoeft me geen digitale lessen te lezen. Ik ga met m’n tijd mee voorzover ik dat zelf wil en niet verder.

    #188565
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Toch vreemd dat alleen Frankrijk last heeft van al die moderniseringen op de werkloosheid en dat Frankrijk het allerlaatste EU land is waar nu eindelijk de werkloosheid een heel klein beetje daalt.

    Dat de werkloosheid in Frankrijk nu daalt is niet de verdienste van Hollande, maar gebeurt ondanks het dramatische beleid van Hollande. Er is werkelijk niets wat die man goed heeft aangepakt, ondanks dat het eindresultaat uiteindelijk na veel te lange ingewikkelde en vooral onnodige procedures soms goed uitpakt.

    Dat hij zich achterop een scooter onderweg naar z’n maîtresse laat fotograferen toont z’n ware karakter: een sulletje, een onbenul.

    Een leider laat z’n maîtresse door het personeel via de achterdeur ongezien en ongemerkt binnen, zoals dat al tientallen jaren usance is op het Élysée.

    #188566
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een leider laat z’n maîtresse door het personeel via de achterdeur ongezien en ongemerkt binnen

    Als het ongezien en ongemerkt is, hoe weet u dat dan?

    #188567
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat personeel, dat was ik. Jan kon ’t daardoor ook zijn.

    Peter.

    #188568
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Lijkt me gezien de aankomende verkiezingen beter een nieuwe draad te starten.
    Deze draad begint zo behoorlijk OT te raken.

    Kijk mee op L’Élysée in bavards.

    Cees.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?