douche italienne

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199825
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heb since enkele jaren met de verbouwing een douche italienne laten installeren en ik constateer dat er een waterdichtheid probleem is.
    Een van de muren van de douche, welke een scheidingsmuur is van de slaapkamer, heeft aan de onderkant vochtplekken (wit poeder wat door de muurverf komt).
    De tegelzetter die de douche italienne heeft betegeld heeft volgens mij geen waterdichte cement gebruikt voor de douche vloer en muur, waardoor er vocht doortrekt naar de aangrenzende slaapkamer.
    Ik heb geen zin om de tegelvloer en betegelde muur aftebreken en het opniet te laten betegelen, vandaar mijn volgende vraag:
    kan je een middel aanbrengen op de douche vloer en betegelde wanden om het geheel waterdicht te maken?

    Hoor graag een oplossing voor dit probleem.

    Peter

    #199827
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Peter,

    volgens mijn overtuiging helpt alleen de juiste vochtdichte laag onder de tegels. Dus alles eraf, muur door en door laten drogen en dan opnieuw.
    Helaas … 🙁
    Of, mijn vrouw zegt: hoe zou het zijn met tegels-op-tegels, en die natuurlijk met de juiste waterkerende laag ertussen?

    #199829
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Peter,

    Naar mijn mening is er geen andere oplossing dan de tegels te verwijderen en de boel opnieuw te realiseren volgens de regelen der kunst. Al het andere is prutswerk, uitstel van executie of “cache-misère” zoals de Fransen dat noemen. U krijgt vocht- en schimmelproblemen, luchtjes, loslatend stucwerk en/of afvallende tegels, rot in het onderliggende vloerwerk en noem maar op.

    Uitsluitend waterdichte cement is voor constructies als een douche italienne so wie so nooit voldoende. Elk gebouw “werkt” en er zullen op den duur altijd kleine scheurtjes ontstaan. Ook waterdichte cement is dan niet langer waterdicht. Een douche italienne moet derhalve altijd worden gerealiseerd met een waterdichte elastische membraan onder het tegelwerk. Er bestaan in FR uitgebreide regelgeving en constructievoorschriften voor deze materie.

    Ik begrijp dat u het werk hebt laten uitvoeren door een tegelzetter. Als dit officieel volgens de regels met factuur is gebeurd, profiteert u van de wettelijk verplichte 10 jaar garantie op diens werkzaamheden. Ik zou de tegelzetter dan ook in gebreke stellen en sommeren de boel in orde te brengen. Daarbij kunt u plezier hebben van de “assurance juridique” die vrijwel altijd deel uitmaakt van het verzekeringspakket voor uw woning.

    Salutations, Jos

    #199830
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor de snelle reacties, had gehoopt dat er een product is om de bestaande cement voegen te impregneren met een product zodat het waterdicht wordt, maar jullie antwoorden zijn duidelijk.
    Peter

    #199831
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Peter,

    de door Jos genoemde waterdichte elastische membraan heb ik bij mijn douche italienne niet geplaatst, alleen kimband tussen de vloer en de wandbetegeling; dat heb ik hier eens voor mijn Engelse vrienden beschreven. Maar, ik moet toegeven, de door Jos genoemde oplossing met een waterdichte elastische membraan onder het hele tegelwerk is de betere optie.

    Ik had hierbij ook de door Jos genoemde ‘werking’ van de verschillende onderdelen van het gebouw in gedachten. Mijn buitenmuur is van natuursteen, de vloer heb ik met Lewisplaat en beton gemaakt, de binnenwand was van holle baksteen en ik heb er een voorzetwand van gipskarton geplaatst – ieder materiaal heeft zijn eigen uitzetcoëfficiënt, en natuurlijk is het zettingsprocedé bij een oud huis nooit beëindigd.
    Dus, nogmaals, er bestaat geen betere oplossing dan ‘alles opnieuw’.

    #199832
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Pierro, Als je nu zou gaan impregneren metsel de de kat in de kelder oftewel je sluit het vocht op. Zoals boven al beschreven moet je slopen. Wat je wel kan doen na het slopen is de naden eerst afwerken. Ik heb in het verleden, voordat ik ging tegelen, de naden van de douche eerst afgewerkt met band en een elastische pasta. (Ben het merk even kwijt, restje staat in LDF). Maar het is in elke goede tegelzaak te koop en speciaal voor naden en kieren afwerken gemaakt. Als je de boel opnieuw in de tegels hebt gezet kun je de naden/voegen eventueel nog afwerken met Waterglas.
    Willem

    #199833
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos, bedankt voor de link naar dat super document, kan ik goed gebruiken om mijn tegelzetter voor het blok te zetten………
    Peter

    #199826
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Peter,

    Geen dank, graag gedaan, en veel succes bij het vervolg. Ik hoop alhier nog eens te lezen hoe één en ander is afgelopen.

    Salutations, Jos

    #199828
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Peter,
    Ik denk ook dat het antwoord van Christian le Bricoleur (en ook Jos) de juiste is, er moet een vochtdichte laag onder de tegels. Dus het moet over…

    Jij zocht eigenlijk naar iets van siliconenspray of iets dergelijks? Dat bestaat wel, maar is maar tijdelijk. Er zijn wel impregneringsproducten voor de buitengevel die een parelend effect hebben, maar dat is iets anders dan langdurige waterbelasting. Een douche wil je blijvend waterdicht hebben.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?