Doorgezakte vloerbalken

This topic has 10 reacties, 5 stemmen, and was last updated 5 years, 2 months geleden by le bricoleur.

  • Auteur
    Berichten
  • #201250
     Basset
    Bijdrager

    Beste lezers,

    Mag ik aan jullie het volgende voorleggen? De situatie is als volgt:
    De balken zijn doorgezakt en de vloer loopt schuin weg. De wens is om meer sterkte/draagkracht te realiseren van de vloer, minder loopvibratie te genereren en de vloer te egaliseren. Verder hopen we op een jarenlange verbetering.
    Wat is het uitgangspunt: balken zijn in goede staat, maar h.o.h 70 à 80 cm én aan de onderzijde is de vloer afgewerkt met gipsplaten tussen de balken. Dat willen wij proberen te behouden.
    Wat willen wij gaan doen: ophogen van de balken om het doorgezakte deel op te kunnen vullen en de draagkracht van de balk te laten toenemen. Door de aanwezige gipsplaten is er niet “veel vlees” om de balken te beplanken aan de zijkanten. We willen dit toch doen en dat is ook een reden om de balk met een paar cm op te dikken.
    De afwerking van de vloer worden planken of underlayment- of OSB platen.
    Ik heb de volledige publicatie van de heer Klösterlein gelezen, mijn dank voor uw geweldige en bruikbare publicaties. Toch heb ik nog een paar vragen alvorens ik ga beginnen:
    1. Moet het hout dat op de balk komt dezelfde breedte hebben en van dezelfde hardheid zijn, bv eiken op eiken of mag er ook een andere houtsoort op?
    2. Kun je bij kortere lengtes op de balk lamineren? Uiteraard met het laten verspringen van de zaagsnede.
    3. Blijft het proces van het doorzakken van de balken doorgaan? Dus nu nivelleren is bv over 5 jaar weer meerdere cm’s doorgezakt.
    4. Draagt het aan kracht en loopcomfort bij om tussen de balken nog dwarsverbindingen te maken?
    Ik dank jullie bij voorbaat voor het lezen en meedenken?

    Salutations,

    Basset

    #201260
     le bricoleur
    Bijdrager

    Basset,

    1. Moet het hout dat op de balk komt dezelfde breedte hebben en van dezelfde hardheid zijn, bv eiken op eiken of mag er ook een andere houtsoort op?

    Het moet niet dezelfde breedte hebben, maar de grootst mogelijke breedte resulteert in de beste versteviging.
    Het kan ook een ander soort hout zijn, maar eiken geeft de beste sterkte.

    2. Kun je bij kortere lengtes op de balk lamineren? Uiteraard met het laten verspringen van de zaagsnede.

    Hiermee zou ik erg voorzichtig zijn. Gelamineerde balken dragen alleen dan goed als de verlijming perfect is, dus:
    – perfect plan oppervlak
    – goede persdruk tijdens het uitharden van de lijm.
    In fabrieken die gelamineerde balken en andere profielen maken worden persen met x Tonnen persdruk gebruikt.

    3. Blijft het proces van het doorzakken van de balken doorgaan? Dus nu nivelleren is bv over 5 jaar weer meerdere cm’s doorgezakt.

    Als een balk een keer zijn doorgezakte vorm aangenomen heeft dan blijft dat meestal zo. Uitzondering: de balk wordt aan duidelijk zwaardere belastingen blootgesteld.

    4. Draagt het aan kracht en loopcomfort bij om tussen de balken nog dwarsverbindingen te maken?

    Floor joist cross members worden vooral in USA en Canada toegepast. Die hebben alleen een goede werking bij de daar voorliggende situatie:
    – balken met een grote hoogte/breedte verhouding
    – geringe balkenafstanden.
    Bij de in Frankrijk vaak aanwezige balkenplafonds is weinig resultaat te verwachten.

    Sterkte met het project!
    Salutations, Christian

    Christian von Klösterlein - bricoleur par passion, pas par necessité.
    http://www.klussen-in-frankrijk.eu/

    #201258
     le bricoleur
    Bijdrager

    Basset,

    nog iets vind ik het overwegen waard.

    De genoemde HOH afstand van 70 à 80cm is behoorlijk groot. Natuurlijk moet dat in de context van het balkenprofiel en de lengte van de overspanning bekeken worden. Misschien checken aan de hand van tabel 1 op deze website.
    De meest degelijke en meest duurzame oplossing is dan het plaatsen van additionele balken tussen de bestaande, zie afb.10 – 15 op genoemde website. Dat dan de gipsplaten tussen de balken nieuw geplaatst moeten worden vind ik minder belangrijk, vergeleken met het werk dat aan de balkconstructie gedaan moet worden: balken verstevigen, balkbovenkant nivelleren, nieuwe vloerplanken/platen leggen. U hebt in uw leven zeker alleen een keer de kans deze vloer goed te herstellen – waarom dan niet op de best mogelijke manier?

    Ja, mijn vrouw zegt het steeds dat ik, als het kan, voor de meest rigoureuze oplossing kies – maar achteraf is ze erg blij met het resultaat.

    Christian von Klösterlein - bricoleur par passion, pas par necessité.
    http://www.klussen-in-frankrijk.eu/

    #201259
     Basset
    Bijdrager

    Beste Christian,

    Dank voor je goede adviezen. De balkmaat is ongeveer 15 cm breed bij 20 cm. De overspanning van het vertrek is 4.50 meter. Overwegingen die mee spelen is dat ik in en nog werkzaam leven deze klussen ook in een week of 6 vakantie wil/moet realiseren, om er na mijn pensioen ( nu 56 jr)te kunnen wonen. Ik wil dus een balans zoeken tussen zo goed mogelijk / acceptabele kosten & moeite.

    Salutations

    Basset

    #201251
     ratatouille
    Bijdrager

    Een kleine aanvulling op het Floor joist cross members verhaal van Christian, je kan met Andreaskruizen, de onderlinge balken verstevigen zodat trillingen minder worden waargenomen, dit alleen als het huidige buigingsmoment en draagkracht voldoende is. Of dat met de Franse vloeren niet goed werkt zoals Christian schrijft weet ik niet.

    Versterken van de balken met de methodes hierboven is altijd een goede oplossing.

    balklaag

    #201252
     le bricoleur
    Bijdrager

    Rtatouille,
    je afbeelding laat precies zien wat ik schreef:
    balken met een grote hoogte/breedte verhouding
    – geringe balkenafstanden

    en dan nog het geheel aan het oog onttrokken door een plafond onder de balken, niet tussen de balken.
    Ik wist niet dat Floor joist cross members in NL als Andreaskruizen bekend staan – weer iets geleerd.

    Christian von Klösterlein - bricoleur par passion, pas par necessité.
    http://www.klussen-in-frankrijk.eu/

    #201253
     ratatouille
    Bijdrager

    Je hebt het prachtig uitgelegd, het was ter aanvulling. Zelf heb ik dwarsverbindingen gemaakt (kettingen) en op strategische plaatsen extra balken, niet ertussen maar ik heb bestaande balken opgedikt door er een extra tegen aan te bouten. En die met een balkschoen vast te zetten in de ringbalk.

    Ik had alles doorgerekend en alleen bij de grootste overbruggingen die extra balk aangebracht, maar de dwarsverbindingen zitten overal. Inderdaad isolatie onder die vloer en een plafond van stukplaten tegen rachels die dwars op de balken zijn aangebracht. Plafond hang er onder. Toch nog wel enige trillingen, hout op hout, ondanks de houten planken afwerkvloer die geschroefd zit en rust op een silentrubber tape die ik op de balken heb geplakt.

    Maar zware kloffen doen de boel toch trillen. Hout leeft altijd wat.

    #201254
     le bricoleur
    Bijdrager

    Ratatouille,

    ik heb nog een interessant detail op het door u gepubliceerde beeld gezien:

    Aan de onderkant van de balken zit nog een (stalen) strip van 9x50mm, dus behoorlijk sterk, die de onderkant van de balken door trekbelasting in hun positie moet houden.
    Dus Andreaskruisen op druk belast, de einden van de stalen strip goed op maat gebogen, deze op trek belast – vind ik een goede oplossing! Maar alleen te gebruiken als alles door een eronder (aan de balken zelf of de tengels) bevestigd plafond verborgen is. Dus in de situatie van Basset helaas niet geschikt.

    Overigens: uit welke publicatie (boek/catalogus/website) is deze afbeelding?

    Christian von Klösterlein - bricoleur par passion, pas par necessité.
    http://www.klussen-in-frankrijk.eu/

    #201255

    Bonjour Basset,

    Christian schreef hierboven reeds:

    De meest degelijke en meest duurzame oplossing is dan het plaatsen van additionele balken tussen de bestaande, zie afb.10 – 15 op genoemde website. Dat dan de gipsplaten tussen de balken nieuw geplaatst moeten worden vind ik minder belangrijk, vergeleken met het werk dat aan de balkconstructie gedaan moet worden: balken verstevigen, balkbovenkant nivelleren, nieuwe vloerplanken/platen leggen.

    Ik kan me daar méér dan 100% bij aansluiten. Het koste wat het kost willen behouden van de bestaande gipsplaten tussen de balken gaat u uiteindelijk méér werk en narigheid opleveren dan deze gewoon eruit slopen en later opnieuw aanbrengen. Zo’n duur en edel materiaal is het nu ook weer niet!

    Last but not least, misschien is een puur balken/plankenplafond ook nog wel veel mooier dan dat gedoe met gipsplaten tussen de balken. Dan hoeft u die platen niet eens opnieuw aan te brengen. Ik vind persoonlijk de voorbeelden op de site van Christian in dat opzicht erg aansprekend.

    Salutations, Jos

    #201256
     ratatouille
    Bijdrager

    Overigens: uit welke publicatie (boek/catalogus/website) is deze afbeelding?

    Ik had de strip (en klos) natuurlijk met mijn scherpe blik gezien, maar in de tekst is die als tweede optie besproken, dus of strip of Andreaskruizen, maar wat is er op tegen alle twee toe te passen?

    Ik geef je twee websites die ik zelf raadpleeg (naast die van jou).

    Over de constructie van daken in het Frans:
    daken

    Lastige site, met die grote banner, maar bomvol info ook krachten berekeningen.

    Over bouwen in het algemeen, de aantekeningen van een bouwkundige:
    bouwkundige

    #201257
     Sjefke
    Bijdrager

    Dit veel voorkomende probleem verschijnt regelmatig ten tonele.
    Enige en afdoende remedie: bestaande vloer en balkenlaag slopen en een nieuwe voldoende stevige balkenlaag aanbrengen.
    Dat was een klus die mij jaren geleden ook toen ik mijn woning kocht ook op alle verdiepingen voor de kiezen kreeg. Qua materiaalkosten (ca 30 balken van elk ca 4 m1 en 85 m2 vloerplanken) best te overzien. Ben er wel zo’n 3 weken mee bezig geweest.
    Tip: gebruik voor het aanbrengen van de vloerdelen een tacker op perslucht en 50 mm spijkers die je dan blind kunt aanbrengen. Bespaart ontzettend veel hamerwerk en spierpijn.

    Het is dus behoorlijk ingrijpend en bepaald niet in een weekeindje uit te voeren, maar je bent dan wel voor altijd van het probleem van doorhangende den/of doorbuigende voeren af.
    De kosten vallen best mee, zeker als je ziet wat hiervoor aan oplossingen is aangedragen.
    Niet dat ze mogelijk het probleem niet zouden kunnen verhelpen / stabiliseren maar het blijven kostbare lapmiddelen.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2020 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account