Dinsdag 31 mei geen beeld op NL zenders?

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #188380
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op dinsdag 31 mei zal CanalDigitaal een aanpassing doen aan de uitzendparameters van drie transponders. De z.g. symbolrate wordt verhoogd van 27500 naar 29900, hierdoor wordt ca. 4,5 Mbps aan extra bandbreedte toegevoegd aan elke transponder. Daarmee kan CanalDigitaal extra zenders toevoegen of de beeldkwaliteit vergroten zonder dat men extra kosten hoeft te maken.

    In de natuurkunde krijg je niets voor niets, dus ook hier zit een nadeel aan: de ontvangst van de Nederlandse zenders zal na de omzetting iets lastiger worden.

    CanalDigitaal goedgekeurde ontvangers zullen deze wijziging normaliter automatisch verwerken. Bij de overige ontvangers is het meestal voldoende om even een ‘fastscan’ uit te voeren. Wie de wijzigingen handmatig wil doorvoeren kan de volgende gegevens gebruiken:

    Eurosport 2 verhuist op 31 mei naar transponder 3208: ASTRA 23,5 – 11.856 – V – 29.900- 2/3 – DVBS2 – 8PSK.

    Transponder 3208, gewijzigde symbol-rate: ASTRA 23,5 – 11.856 – V – 29.900- 2/3 – DVBS2 – 8PSK. Zenders op deze transponder: SyFy, RTL 4 HD, RTL 5 HD, RTL 7 HD, RTL 8 HD, RTL-Z, RTL Lounge, L1 Limburg en Reality Kings.

    Transponder 3202, gewijzigde symbol-rate: ASTRA 23,5 – 11.739 – V – 29.900 – 2/3 – DVBS2 – 8PSK. Zenders op deze transponder: Nederland 2 HD, SBS6 HD, Boomerang, The QYOU HD, Investigation Discovery, NPO Politiek/NPO Best24, FOX, NPO Z@pp/NPO Humor TV, HBO 2, HBO 3, FOX Sports Eredivisie 1 HD, Disney Channel, The EDGE HD, NPO Doc, 13th Street en Discovery Channel.

    Transponder 3225, gewijzigde symbol-rate: ASTRA 23,5 – 12.187 – H – 29.900 – 2/3 – DVBS2 – 8PSK. Zenders op deze transponder: Nederland 1 HD, Nederland 3 HD, Veronica HD/DisneyXD, Net5 HD, AT5, Een HD, Canvas HD, FOX Sports International (2) HD, 24Kitchen en HBO (1) HD.

    #188388
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jako,
    Ik krijg mijn Samsung TV niet op de symbol rate stand 29900 ingesteld. Zou het kunnen dat dat niet mogelijk is op mijn TV en ik dus een andere zou moeten kopen?
    Bij voorbaat dank voor de hulp,
    Elja

    #188387
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat lijkt me niet waarschijnlijk.
    Er is momenteel al een transponder in gebruik met een symbolrate van 29900. Dit is de transponder met de regionale zenders en veel radiozenders zoals TV Drenthe, TV Oost, TV Gelderland etc op frequentie: 11915, H, 29900, 2/3, 8PSK, DVBS2

    Kun je die zenders nu niet ontvangen?

    Ik ken het menu van Samsung niet, maar let er op dat je voor DVBS2 kiest.

    #188382
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jako,
    Omdat ik National Geografic niet geladen krijg op 29900 dacht ik problemen te krijgen op 31 mei. Ik heb inmiddels gekeken of ik een regionale zender heb en ja, ik heb TV Noord gevonden. NG krijg ik echter nog steeds niet. Ik snap daar niets van.
    Hopelijk dus geen problemen op 31 mei.

    #188383
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad, Nat Geo zit ook op een transponder die al is omgezet naar een S/R van 29900. Op dezelfde transponder (12129 V) zitten ook zenders als SBS9, Eurosport HD, TLC en het Vlaamse ‘ketop12’. Ontvang je die zenders dan ook niet? Er zitten verschillende versies van NGC op de Astra3 satelliet, wellicht probeer je naar de verkeerde versie te kijken?

    #188384
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jako,
    Ik heb alle versies van NGC, behalve de 29900 versie. Die andere zenders heb ik ook niet. De TV kan blijkbaar wel de 29900 versies ontvangen ( TV Noord enz ), maar niet die van de 12129 transponder. Ik houd m’n hart vast voor de 31ste.

    #188385
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jako,
    Ik heb verder gezocht naar een oplossing en op internet mijn vraag gevonden bij het Topfield forum http://www.topfield-europe.com/forum/showthread.php?t=50590
    Ik had al zoiets gedaan, maar blijkbaar net niet helemaal correct uitgevoerd.
    Ik heb nu precies gedaan wat er stond en…….SUCCES!!!!!

    #188386
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geen idee wat je nu gedaan hebt, maar als het is opgelost is het goed. 😉
    Dan kun je nu de ontbrekende zenders toevoegen en ben je voorbereid tegen een ‘blackout’ a.s. dinsdag.

    #188390
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jaco,

    Inmiddels heb ik de wijziging in mijn SAB Titan decoder ingevoerd maar ik krijg geen beeld meer op de zenders van transponder 3225 (ned 1, ned 3, veronica, net 5 etc), waar zou dat aan kunnen liggen? Wel heb ik beeld op de zenders van transponder 3208 en 3202.

    Alvast bedankt

    #188391
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er is geen enkel verschil in handeling, dus dat kan ik hiervandaan niet verklaren. Maar de SAB Titan heeft toch een fastscan of zelfs , afhankelijk van de versie, auto-fastscan?

    Dan hoef je alleen maar de CanalDigitaal fastscan uit te voeren in het menu en alles werkt weer.

    #188389
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jako,

    Ik had de automatische scan al gebruikt, die zoekt in één keer alles. Bij de zenders van transponder 3225 staat bij het S balkje geen signaal en bij de overige twee transponders uit jouw stukje staat het signaal op 90%. Zou dat iets met het slechte weer te maken kunnen hebben of zou ik de schotel iets bij moeten stellen? Je zegt immers dat na de wijziging de zenders moeilijker te ontvangen zijn. Zou transponder 3225 dan misschien nog moeilijker te ontvangen zijn dan de andere 2 en moet ik daarom de schotel op deze transponder uitrichten? Daarnaast viel het mij op dat je in jouw stukje spreekt over 2/3 maar dat zie ik in mijn decoder niet terug. DiSEqC 1.0 loopt van 1/2 t/m 2/2 en 1/4 t/m 4/4, de autoscan zet deze automatisch op 1/4 en DiSEqC 1.1 loopt van 1/8 t/m 8/8 en van 1/16 t/m 16/16 en de autoscan zet deze automatisch op 1/8. Het Q-signaal is overigens sinds ik astra 3 bekijk altijd bedroevend laat gebleven (max 35%) en wiebelt voortdurend heen en weer. Dit is met de wijziging nog slechter geworden (bij de zenders die ik wel kan krijgen max 16% en bij de transponder die ik niet kan krijgen 5%).

    Bij voorbaat dank

    #188381
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je haalt instellingen door elkaar.
    Je mag de diseqc instellingen niet wijzigen, dan wordt het probleem groter. De Diseqc instellingen zijn bedoelt om aan te geven op welke poort welke LNB zit aangesloten in jouw installatie. Normaliter is Diseqc 1 voor Astra 19.2 en Diseqc 2 voor Astra 23.5

    Dat heeft helemaal niets te maken met transpondergegevens, dan zit je in een verkeerd deel van het instellingen menu.

    Je hoeft niets handmatig aan te passen, een CanalDigitaal fastscan (dus niet een ander soort zenderscan) moet volstaan.

    De kwaliteit van het signaal wat je ontvangt is veel te laag, kennelijk staat je schotel/LNB niet goed uitgericht.

    Als je een duo LNB gebruikt zet dan de Astra23.5 ‘poot’ in de houder en richt de schotel uit op Astra23.5 in plaats van Astra19.2.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?