diepte balken in een muur

Dit onderwerp bevat 40 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198672
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos zegt het duidelijker dan ik:
    – geen halve oplossingen
    – een beetje moed
    – … en dan de juiste oplossing!
    Beter nu een beetje meer moeite nemen dan over een paar jaar iets opnieuw moeten doen.

    #198673
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De eerste balk zit er in.
    Het dichtmaken van het grote gat is echter nog niet klaar, de kalkmortel droogt zeer langzaam (duurt dagen), waardoor ik het gat in gedeeltes dicht maak.
    Wat ik verder geleerd heb: het ‘kleine’ gat heb ik geslepen en met de hand op diepte gehakt. Dat ging aanmerkelijk sneller dan het verwijderen van stenen, daarbij is het gat vele malen kleiner geworden dan het ‘grote’ gat dat dmv stenen verwijderen is ontstaan. Dus minder gevolgen voor de stabiliteit van de muur (die ging werken door het verwijderen van de stenen).
    De roterende laser bleek een zeer handig hulpmiddel voor het op hoogte stellen van de balken, dat nauwkeuriger werkt dan een waterpas.
    Binnenkort zal ik wat foto’s plaatsen (dat lukt nu nog niet vanaf een iPad).

    Wim3

    #198674
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #198675
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hierbij wat foto’s van de gemaakte gaten en geplaatste balken.
    16291382ej.jpg
    16291383en.jpg

    (via picr.de geplaatst, aangezien rechtstreeks plaatsen alleen de kaders liet zien)

    De Douglas balken had ik enkele weken laten acclimatiseren in de ruimte waar ze bevestigd zouden worden. Helaas leverde dat wel balken op die ‘schel’ werden (getordeerd in lengterichting).

    Het slijpen (met een grote slijptol) gaat goed, bij gaten tot 20 cm diep.
    Er blijken kettingzagen te zijn die tot 35 cm kunnen zagen in de muur. Deze zijn echter voor de gemiddelde DHZ-er niet te betalen. Ik heb nog geen adres in LDF gevonden in Frankrijk waar deze te huren zijn.
    16291541az.jpg

    Wim3

    #198676
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wim3,

    gefeliciteerd met de plaatsing van de balken.
    En wat de getordeerde balken betreft:
    Heel lastig, en als er een vloer op moet dan helpen alleen deze oplossingen (afb. 10 t/m 13).

    #198677
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit le bricoleur op 9/05/2013 09:02

    Meer over balkreparaties zie ook hier.

    Oh, wat een fijne website is dat, ik lees met rode oortjes!
    Een echt boek zou wellicht toch wel aardig zijn, later.

    Dank!

    JS

    #198665
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Boeken zijn zooo 2013…, le Bricoleur kan nu meteen inspelen op de verandering!

    #198666
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @JSwaal
    Bedankt voor de complimenten.

    @ratatouille
    Inderdaad, een website ipv een boek heeft voor mij het voordeel dat ik, zodra ik door het vraag-en-antwoord-spel op dit en andere fora aanvullingen nodig vindt, deze meteen aan kan brengen.
    Netzo: als ik ergens een interessante foto kan maken die dan een bestaand verhaal kan illustreren.
    Ik hoef ermee niet op de volgende oplage te wachten.

    #198693
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit JSwaal op 22/12/2013 18:16

    Quote:
    Quote uit le bricoleur op 9/05/2013 09:02

    Meer over balkreparaties zie ook hier.

    Oh, wat een fijne website is dat, ik lees met rode oortjes!
    Een echt boek zou wellicht toch wel aardig zijn, later.

    Dank!

    JS

    Ik lees met rode oortjes want ik heb (online) een (heel) groot huis gevonden dat ik erg mooi vind, maar dat wel wat werk kan gebruiken. En dat is een, eh, wat is Frans voor “understatement”? Euphémisme?

    XIXe, 20×10 meter, 1. begane grond, 2. etage, 3. gedeeltelijk ingestorte en verwijderde zolder, een dak restoré à l’ancienne in de jaren 1980, geen thermo isolatie dus, geen waterleiding, het weinige elektra dat er is moet vervangen, er is geen riool, geen badkamer, geen keuken van betekenis, en ook wc’s heb ik tot nu toe niet gezien. De vloeren in huis zijn overwegend van hout, en zien eruit zoals de vloeren in de houten noodschool die ik me herinner van de kleuter- en lagere school. De plafonds op de begane grond hebben uiteraard de balken van de eerste verdieping. Het dak is lek geweest, waardoor een deel van de vloer van de zolder (het plafond van de 1e etage) is verrot, uiteindelijk ingestort en nu verwijderd is. Op de eerste verdieping kijk je in twee kamers dus aan tegen de onderkant van de pannen. O, en in één kamer heeft 30 jaar terug een schoorsteenbrand gewoed, die kamer is dus geheel bruin uitgeslagen, het glas in de ramen is stuk, en is van buiten nu dichtgemetseld. Ik denk dat het huis al sinds de jaren 50, 60 niet meer is gebruikt, gezien de troep en de spullen die er nog staan. Behalve enkele dichtgemaakte open haarden is er geen verwarming. Gelukkig is er spaarzaam behangen. Ik zie af en toe wel eens een huis waar het behang overàl zit, tot en met het plafond. (En wàt voor behang! Materiaal voor nachtmerries, ook buiten de slaapkamers.) Hier zijn de muren overwegend gepleisterd, hoewel daar op diverse plekken stukken ontbreken.

    U ziet waarom de klussite mijn onverdeelde aandacht heeft.

    Het huis heeft dus WERK nodig. Héél veel werk, en dan nog meer. Nou is dat niet erg, ik ben handig, ben niet voor een kleintje vervaard, en ik heb straks de tijd, ben een vasthoudend type, maar ik wil óók geen slaaf van m’n huis worden. En, de begroting moet kloppen, anders word ik ook ongelukkig. Ik ben dus aan het inventariseren, en neig al naar “nee”. Niet vanwege het werk, maar omdat de kosten van aanschaf van het huis plus benodigde materialen mijn budget beginnen te overschrijden. Een ruw natte-vinger lijstje, aan de hand van http://www.standaard.be/cnt/dmf20130826_00708577:

    Code:
    elektra 10.000
    cv 15.000
    water 5.000
    ramen 10.000
    muren 10.000
    riool 10.000
    septic 10.000
    keuken 15.000
    badkamer 5.000
    div. 10.000 (schater!)

    totaal 100.000

    Ik puzzel ook over hoe-te-beginnen. Je moet er in ieder geval kunnen wonen/eten/slapen/warm douchen. Zonder elektra is dat nog best een uitdaging, want elektra en water kan je pas serieus aanleggen als je er kan wonen. En ik zie wel gebeuren dat EDF je een paar maanden links laat liggen met je zelfaangelegde elektra. (Màg je in Frankrijk eigenlijk wel zelf je installatie aanleggen als niet-gecertificeerde niet-electricijn..?)

    Niet geheel onbelangrijk (nog een “euphémisme”): je partner moet al dat geklus en gewerk óók nog maar leuk en interessant vinden, anders is het niet erg gezellig. (En er wordt wat zorgelijk gekeken, kan ik u melden.)

    JS

    Ik mis in de klussite nog, of heb er overheen gelezen:
    – eau-de-source
    – cheminées en alles dat daarbij hoort
    – zonnepanelen+converters voor elektriciteit
    – piscines

    Ietwat zorgelijk vind ik dat het onderwerp “Architecten en aannemers” verdacht leeg is. Is het een èrg moeilijk hoofdstuk? 🙂

    #198664
     Noë
    Sleutelbeheerder

    JSwaal,
    ik open hierover een nieuwe discussie, als u dat goedvindt, want dit heeft nu niets meer te maken met alleen maar balken in een muur!
    Dus binnenkort ga ik onder bouwen,verbouwen,klussen\Grande Maison XIXe op de opgeworpen problemen in.

    #198663
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    ik open hierover een nieuwe discussie, als u dat goedvindt, want dit heeft nu niets meer te maken met alleen maar balken in een muur!
    Dus binnenkort ga ik onder bouwen,verbouwen,klussen\Grande Maison XIXe op de opgeworpen problemen in.

    Prima! Ik had verwacht dat veranderen van het onderwerp een nieuwe discussie zou starten, maar dat is dus niet zo. Weer wat geleerd.

    Dank!

    JS

11 berichten aan het bekijken - 31 tot 41 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?