Diepe uitsparingen in muur

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200927
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In onze buitenmuur, aan de binnen-en buitenzijde zitten diepe uitsparingen, die naar mijn idee te diep zijn om te voegen. Heeft iemand ervaring met het opvullen van diepe uitsparingen m.b.v. cement. Of kan iemand mij vertellen hoe ik dit het beste kan repareren. De muur is 60-70 cm dik onderaan en sommige uitsparingen gaan best heel diep.

    #200929
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste ggn,

    wij hadden ook dit soort uitsparingen; bij ons waren het de oplagen van de balken van een tussenvloer die er ooit zat (25x35cm, ca.30cm diep).
    Ik heb die schoongemaakt en er passende stenen ingezet, met een dikke laag van kalkmortel. Neem in een oude muur svp geen cement, dat is veel te stijf. Als het om een kleine reparatie op een plek met sterke belasting gaat dan kan cement de juiste oplossing zijn, maar oude muren, bij voorkeur nog met leem opgezet, horen met kalkmortel gevoegd te worden.
    Meer over voegen is hier te vinden.

    Christian

    #200928
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Christian,

    Dank voor je antwoord. Ik gebruik dus voor zowel de uitsparing als de voeg een zelfde mengsel van kalk en zand. De link over het voegen had ik al gezien, maar het gaat op de meeste sites alleen over het voegen en niet zo zeer over de holle uitsparingen restaureren, vandaar mijn vraag.

    Groetend Gertie

    #200930
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo,

    Bij mij zijn er zo hier en daar ook wat stenen verdwenen. Bij het zoeken naar een oplossing kwam ik dit topic tegen.
    Ook op de diverse Franse fora is iedereen het er over eens: opvullen met steen en vastzetten met een kalk/zand mortel.
    Hier een foto van mijn muur:
    gat in muur
    Een paar stenen van de binnenmuur zijn er uit. Alle andere gaten zijn gelukkig een stuk kleiner.

    wimb

    #200931
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Duidelijk, diepe uitsparing schoonmaken en bevochtigen, met passende stenen en kalk (NHL-5) / zand (2-3mm) mortel opvullen. Voor de voeg kalk (NHL-5) -zand (0-2mm) mortel gebruiken.
    Als er nog aanvullingen zijn hoor ik ze graag.

    Dank voor de snelle hulp bij dit topic, ik ben nieuw en zal me nog wel vaker melden 🙂

    Cordialement Gertie

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?