De Restaurantvergunning

Dit onderwerp bevat 17 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191308
     bosbess
    Deelnemer

    Het is zover, vanmorgen heb ik een Restaurantvergunning gekregen. Let wel: niet een zg. “petite licence restaurant”, maar een grande! Dwz ik heb recht om alle alcoholische dranken aan te bieden aan de klanten van mijn chambre d’hôte, maar alleen tijdens of in verband met de hoofdmaaltijden. Aan een gast die als apéro een pastis wenst of als digestif een cognacje, kan ik dat dus legaal verschaffen.

    Afgelopen dinsdag een dag “formation” bij de UMIH in Nîmes gevolgd. Tevoren had ik er als een berg tegenop gezien. Het bleek 300% mee te vallen. We vormden met z’n zessen de eerste lichting, want de betreffende nieuwe wetgeving is pas per 1 juni jl. ingegaan. Een van de deelneemsters was helemaal uit Montauban bij Albi (300 km) gekomen en had in Nîmes in een hotel overnacht, omdat de eerste opleiding in Toulouse pas in september staat gepland. Ze wilde geen enkel risico lopen! De leraar bleek een super-entertainer, die weliswaar alles serieus uitlegde (gelukkig mét muurprojectie en flap-over), maar net als we dan allemaal diep zaten te zuchten onder zoveel strenge regeltjes, brak er een grote grijns door op zijn gezicht en relativeerde hij alles weer. Zo zei hij bv. dat als om een uur of vijf ’s middags een gast vermoeid en dorstig bij je aankomt en om een biertje vraagt, je dat gerust kunt beschouwen als het begin van een (lange) apéro. En bij ieder onderwerp had hij wel weer een leuke anecdote.

    De ochtend vloog om en tussen de middag gingen we met z’n allen ergens eten, wat zo gezellig was dat we moeite hadden om op te breken. Ook ’s middags bleef het tegelijkertijd leerzaam en onderhoudend. Onder andere kwamen de boetes aan bod. Die liegen er niet om. Bv € 1500 boete als je je prijzen niet aan de buitenkant van je etablissement hebt opgehangen! Contrôles worden voor 80% uitgevoerd op aangifte van derden. Van die 80% komt 67% voor rekening van “collega’s”! Ook werd ons verteld hoe buitenlandse uitbaters illegaal te werk gaan: ze nemen alleen klanten uit hun land van herkomst, laten ze tevoren betalen op hun buitenlandse bankrekening en in Frankrijk zijn alle gasten familieleden en vrienden…

    Toen kwam de gevreesde test. We kregen een blaadje voor ons neus met vragen waarop je ja of nee moest antwoorden. De leraar ratelde in sneltreinvaart de simpele vragen op en zodra iemand ja of nee riep gingen we over naar de volgende vraag. Aan het eind kregen we allemaal een USB-stick met de complete opleiding en een “attestation”, waarmee we de vergunning konden aanvragen. Tot ieders verbazing een grande licence Restaurant! Of een licence III, indien dat mogelijk was qua gemeentelijk inwonertal. Wel werden we gewaarschuwd dat de nieuwe wetgeving nog niet bij alle gemeenten bekend zou zijn en dat we rekening moesten houden met enige terughoudendheid. In geval van nood konden we ze de UMIH laten bellen. Bij mijn mairie downloadde de dame op mijn aanwijzing (!) gewoon de benodigde formulieren en had ik binnen 20 minuten de vereiste vergunning op zak.

    Ik kan de opleiding aan iedereen met een (legale) chambre d’hôte van harte aanbevelen. Je leert er veel, het is een gezellige dag en als je bij de RSI bent aangesloten krijg je 270 euro (van de 323) van het cursusgeld terug.

    #191314
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is nou eens goed nieuws, @Bosbess, en zo te zien en te horen een aanbeveling voor ons allen, die zich in de Cd’H business begeven.
    Zul je zien, dat er zich binnenkort iemand komt melden, dat je voor de gezelligheid die je noemt, wel naar jouw cursus moet, omdat er elders niet zulke leuke cursusleiders zijn. Tja…………….

    (Overigens, Montauban is de prefecture van Tarn-et-Garonne en ligt niet zo maar vlak bij Albi…..ander departement….Fransen zijn daar gevoelig voor, hoor)

    #191315
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bosbess,
    gefeliciteerd met je vergunning!
    Weer een stukje integratie.

    #191316
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bosbess, op de eerste plaats gefeliciteerd. Ik zou zeggen … neem er een!

    Maar nou ben ik toch benieuwd naar die vragen! Je schijft … zodra iemand ja of nee riep gingen we over naar de volgende vraag!. Betekent dit dat jullie er een gezamenlijk werkstuk van hebben gemaakt? En dat vragen alleen met ja of nee behoefden te worden beantwoord?
    En tenslotte: is iets te zeggen over het niveau Frans dat nodig is om het te kunnen volgen?

    Ik ben erg benieuwd.
    Wilm

    #191317
     Anoniem
    Inactief

    .

    #191318
     bosbess
    Deelnemer

    Jaap: je hebt gelijk, ik had het even precies moeten checken. De dame woont nog in Montauban, maar heeft met haar partner een sjieke chambre d’hôte in de buurt van Albi gekocht. Volgende maand huizen ze definitief over. Ik hoor trouwens van mijn zoon, die voor zijn werk regelmatig een stage moet volgen, dat ook die leraren altijd ontspannen en vol humor les geven. En voor één dag lijkt het me ook niet de moeite waard om naar een ander departement te gaan.

    Bedankt Christian en Cees! Het verhaal over buitenlanders kwam naar aanleiding van een anecdote die hij vertelde en hij legde toen uit hoe sommige van deze mensen het aanpakken om “onzichtbaar” voor belasting en autoriteiten een chambre d’hôte uit te baten. ’t Was niet bedoeld als beschuldiging maar meer als leuk verhaal.

    Wilm ook bedankt, een beetje redelijk basisfrans volstaat volgens mij. Ik versta dat franse gerebbel altijd maar half of helemaal verkeerd, wat soms tot komische situaties leidt, maar nu had ik er tevoren wel erg tegenop gezien, ook vanwege de “connaissances” die tot slot zouden worden getest. Gelukkig werd, zoals ik al schreef, alles op de muur geprojecteerd en op de flap-over werd van alles en nog wat opgeschreven en getekend. Tussendoor kon je steeds vragen stellen en opmerkingen maken, waarvan ik gebruik maakte om af en toe te zeggen: “Pardon, als ik het goed heb begrepen dan is het dus zus of zo?” en dan werd het bevestigd of nogmaals uitgelegd.

    De test op het eind stelde niks voor. Ten eerste waren de vragen ongelooflijk makkelijk en over precies wat we net tevoren hadden gehoord (en gelezen) en inderdaad bestonden ze alleen uit ja of nee. Dus iemand riep Ja!, de leraar zei dan Inderdaad, want…, we kruisten allemaal ons ja-vakje aan, volgende vraag. Er was één vraag: wat zeg je tegen een minderjarige die om een biertje vraagt? Ik schreef al op: Désolée, maar daarop moest het antwoord luiden: kunt u uw meerderjarigheid aantonen? Dus dat schreven we allemaal op. Aan het eind hoefden we het “examen”papier niet eens in te leveren! Er was een duitse mevrouw, die minder Frans sprak dan ik en me in de pauze toevertrouwde dat ze van het franse geratel ook lang niet alles verstaat. Ik heb geen idee wat ze er van heeft meegekregen, maar ze ontving net als iedereen haar attestation.

    Je moet wel genoeg Frans kennen om je bij de juiste opleiding aan te melden! We waren namelijk eerst met z’n zevenen, er was ook nog een Engelsman die er na twee uur achter kwam dat hij bij de verkeerde cursus zat… Eerst ging hij tekeer tegen de UMIH, maar later bleek dat hij het zelf verkeerd had gedaan en is hij alsnog overgeschreven naar de formation van 2,5 dag. Hopelijk stelt dit alles je een beetje gerust.

    #191319
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bosbess edankt voor je verhaal en uitgebreide toelichting.

    Wilm

    #191320
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou Bosbess,
    Gefeliciteert!
    Dan kun je nu eindelijk je vermoeide wandelaars een pilsje of twee schenken en na het eten een lekker eau de vietje, maar let op, want die wandelaars gaan heeeel erg snurken van een kleintje peer!!

    Chapeau!
    Albert

    #191313
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Mooie actie, Bosbess. Ik zal je ervaringen in gecondenseerde vorm verwerken in de informatie op deze website over het beginnen van een gîte, chambres d’hôtes.

    Wim

    #191312
     Anoniem
    Inactief

    Ik ben wel benieuwd of je al een vergunning had. Ik kreeg van het departement te horen dat ik een license moest hebben. De dame van de UMIH tijdens de SETT in Montpellier zei me dat hygiène genoeg was, hier in Rodez vinden ze dat ik én hygiène én de 3 daagse cursus moet doen. Ik ben bang dat ik op de engelsman ga lijken.

    #191321
     Anoniem
    Inactief

    Ik ben niet echt nieuw hier, maar sinds de veranderingen raak ik steeds mijn wachtwoord kwijt en nu ook weer de foto. Pfff.

    #191311
     Anoniem
    Inactief

    Lees net je andere lijntje, waar al het een en ander beantwoord is. Ik zal de UMIH maar weer eens bellen. Misschien zit het verschil in het feit dat wij behalve een gites met table d’hotes ook een kleine camping hebben. Ik ken trouwens een camping collega die geen alcohol bij haar maaltijden schenkt maar wel wijn in haar campingwinkeltje verkoopt dat de mensen dan zelf mee aan tafel nemen. Dat mag dan kennelijk weer wel 🙂

    #191309
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Ien, het verschil zit hem niet in jullie kleine camping, maar in het feit dat een chambres d’hôtes iets totaal anders is dan een gîte. In een chambres d’hôtes ontvangen de uitbaters hun gasten in hun eigen huis en privé-vertrekken. De gasten hebben weliswaar een eigen slaapkamer met badkamer en wc, maar ze hebben vrije toegang tot de privé-woonruimtes van de gastheer en/of gastvrouw. Ze krijgen, indien nodig, ook een huissleutel. Bij de overnachting is verplicht een ontbijt inbegrepen. Als er ook een table d’hôtes is, mag er maar één menu worden geserveerd, zonder keuze en alleen aan de overnachtende gasten. Gastheer en/of gastvrouw eten samen met de gasten aan tafel.

    Een gîte is een zelfstandige unit waarin ook een keuken. De gasten koken voor zichzelf, gaan uit eten of ze eten aan de table d’hôte, als die er is. Maar ze hebben geen vrije toegang tot de privé-woonruimte van de verhuurders. Hier vind je de verschillen tussen chambres d’hôtes en gîtes nog eens duidelijk in het Frans uitgelegd.

    De nieuwe wetgeving is uitdrukkelijk alleen bedoeld voor chambres d’hôtes en niet voor gîtes. Dat betekent dat uitbaters van gîtes, als ze een table d’hôtes aanbieden, nog steeds de formation van 2,5 dag moeten volgen.

    Het geval van de Engelsman lijkt een beetje op jullie situatie: hij verhuurt verschillende gîtes en biedt daarnaast dagelijks maaltijden aan voor de huurders die dat wensen. Maar ook mensen van buiten kunnen bij hem komen eten (zoals, neem ik aan, ook mensen van jullie campingkje kunnen aanschuiven aan jullie table d’hôtes). Hij heeft dus geen chambres d’hôtes en had zich daarom aangemeld voor de verkeerde cursus. Sorry voor jou, maar het is niet anders.

    #191325
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Bosbess,

    Allereerst mijn dank en waardering voor de uitgebreide beschrijving van je wederwaardigheden bij het verkrijgen van je restaurantvergunning. Zeer nuttig en leerzaam om zo te vernemen hoe het “vanaf nul” opbouwen van een CdH activiteit volgens de regels in de praktijk in zijn werk gaat. Ik hoop dat je inspanningen beloond zullen worden met een uitgebreide en plezierige klantenkring. En aansprekende verdiensten, natuurlijk. De weersomstandigheden zullen ooit wel weer eens verbeteren want die werken op dit moment natuurlijk niet echt mee.

    De opmerkingen van je docent over illegale buitenlandse CdH´s vond ik wel intrigerend. Natuurlijk weten we allemaal dat Fransen zich nimmer zouden verlagen tot belastingontduiking en het negeren van regelgeving. Dat verklaart ook waarom het merendeel van de CdH controles plaatsvindt na aangifte door met name concurrenten. Heel vervelend als je als Franse CdH uitbater jezelf altijd en eeuwig aan alle geldende regels houdt en toch weinig succes hebt. Dan komt er zo’n vermaledijde buitenlander die wél klanten krijgt, dat kan natuurlijk niet anders dan doordat die de boel flest. Niets anders dan vaderlandslievendheid en gezagsgetrouwheid om in dat geval de autoriteiten een tip te geven. /SARC

    Niettemin vraag ik me wel af, uitsluitend retorisch natuurlijk, hoe deze autoriteiten dan een vinger krijgen achter dat verhaal van die buitenlandse CdH exploitant met zijn uitsluitend buitenlandse klanten. Stel nu dat iemand in een groot huis woont en écht elke zomer veel vrienden en familie “om niet” over de vloer krijgt omdat die dat nu éénmaal gezellig vindt (en ik ken meerdere van dat soort gevallen). Loopt zo iemand dan het risico ineens een belastinginspecteur (of wat voor soort gezagsdrager dan ook) over de vloer te krijgen, gevolgd door een flinke aanslag? Dat lijkt me toch wat in strijd met wat in een rechtsstaat gangbaar hoort te zijn.

    Zelf loop ik dat risico gelukkig niet, want ik ben nog steeds bezig met het gros oeuvre van mijn huis waarin ik ooit hopelijk enige CdH’s zal kunnen realiseren. Op dit moment is daar nog stromend water door het dak en luchtverversing door de muren. Maar goed, zelfs als je slechts vage CdH plannen hebt is informatie zoals die van jou erg nuttig. Ik volg je ervaringen dan ook met belangstelling en wens je veel succes.

    Salutations, Jos

    #191324
     bosbess
    Deelnemer

    Bedankt Jos. Ik krijg een beetje spijt van mijn verhaal over de slimheid van illegale buitenlandse uitbaters. Het was echt alleen maar een illustrerend verhaal tussendoor en er werd niet met de vinger gewezen. ’t Kwam ter sprake naar aanleiding van het onderwerp “Boetes”. De eerste verplichting die je hebt als je een chambre d’hôte opent is deze aan te melden bij de Mairie. Doe je dat niet, dan heb je recht op een boete. Verschillende deelnemers kenden mensen (geen buitenlanders) die zich niet hadden aangemeld. Daarop kwam naar voren dat er maar heel weinig spontane contrôles zijn en dat 80% ervan op aangifte plaatsvindt (collega’s en buren). “Maar dat kunnen ze toch ook zien aan je bankrekening?” vroeg iemand. Dat is niet in alle gevallen zo, zei de leraar en toen volgde de anecdote over zijn bezoek aan een buitenlandse kennis van hem, die haarfijn uit de doeken had gedaan hoe hij en anderen dat onzichtbaar illegaal organiseerden.

    Zelf denk ik dat als zo’n leraar die praktijken kent, de autoriteiten daar ook van op de hoogte moeten zijn. En op grond van het belastingverdrag tussen bv. NL en LDF heeft de impôt het recht om inlichtingen over bankrekeningen te vragen aan de NL belastingdienst. Als ze er werkelijk achterheen zouden zitten, zou het volgens mij zo aan het licht komen. Dat is tegelijk een antwoord op jouw retorische vraag: áls ze al (buitenlanders of Fransen) controleren, komen ze waarschijnlijk niet alleen bij de mensen thuis kijken, maar zullen ze (buitenlandse of franse) bankgegevens opvragen. Althans, zo zou ik het aanpakken, maar ja, de uitvoerende macht voert niet altijd alles uit. Je zegt nu wel dat je verschillende mensen kent die écht veel vrienden en kennissen gratis over de vloer krijgen, maar als ze toevallig wél illegaal bezig zijn en ze zijn niet al te dom, vertellen ze het natuurlijk aan helemaal niemand.

    #191322
     Anoniem
    Inactief

    merci voor je uitleg! op naar de cursus van 2,5 dagen

    #191323
     Anoniem
    Inactief

    .

    #191310
     bosbess
    Deelnemer

    Ien, ik wens je veel plezier en uiteraard ook veel succes met je entreprise!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?