De loodgieter zonder lood.

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201472

    Wanneer de ondergang van het Romeinse rijk door sommigen deels wordt toegeschreven aan een chronische loodvergiftiging van de bevolking, afgezien van de aquaducten werd eeuwenlang al het leidingwerk voor drinkwater in lood uitgevoerd, dan is er hoop voor Frankrijk. Koperen leidingen waar je ook maar kijkt, die op hun beurt vervangen worden door kunststof varianten. In het traditionele soldeer is natuurlijk nog lood aanwezig, maar met snelkoppelingen wordt dat gevaar voor de volksgezondheid ook bezworen. Zij die nog kunnen solderen zullen binnenkort worden ondergebracht in aparte dorpjes oude stijl, waar toeristen zich aan oude ambachten kunnen vergapen.

    Het woord is dus nu aan de snelkoppelingen die hier door SystèmeD keurig op een rij worden gezet. Maar wat bij het solderen al gold, nauwkeurig werken om een “koude” soldeerverbinding te voorkomen, gaat ook voor de snelkoppelingen op. Dat moet met enige precisie gebeuren om te voorkomen dat door een lek uw huis of dat van de benedenburen onder water komt te staan. Dat gebeurt helaas al te vaak. Vooral met de abrupt open- en dichtgaande kleppen van wasmachines en vaatwassers, of de o zo moderne éénarmige design kranen, kunnen er gemene schokgolven ontstaan in uw waterleidingnet. Wanneer er dan ook nog in de loop der tijd onvermijdelijke druk- en trekkrachten optreden, thermische effecten in de warmwaterleiding, dan krijgt zo’n koppeling het nodige voor z’n kiezen. Het aanbrengen van een waterslagdemper helpt in ieder geval om het geweld van moderne kranen wat te verzachten.

    #201473
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rob, zijn deze “waterslagdempers”hier in France ook te verkrijgen en hoe heet dat in het Frans?
    Mijn Miele wasmachine doet het waterleiding netwerk in het huis behoorlijk klapperen, dus om problemen te voorkomen zal ik zon demper monteren.

    Pierro

    #201474

    Pierro, ze zijn in Frankrijk ook verkrijgbaar, maar gemiddeld de helft duurder dan in Nederland waar ze compleet tegen de 40 euro doen, even zoeken dus op internet naar een geschikt adres bij jou in de buurt in Frankrijk. Gemonteerd ziet het er zo uit. En nu nog de naam: amortisseur de coups de bélier. Vergeet ook het T-stukje niet: raccord T pour Flexofit S (de 1/2 ” uitvoering). De verpakking laat Nederlandse, Duitse, Engelse en Franse teksten zien, dus het is een standaard oplossing

    Het verschijnsel van waterslag wordt overigens aanzienlijk verergerd wanneer je waterdruk te hoog is, d.w.z. boven de 3 Bar. En dat komt nog al eens voor in Frankrijk. Dan doe je er verstandig aan een regulateur de pression te monteren. Spaart je leidingen, je kranen en de magneetventielen in wasmachines en vaatwassers, die anders na een paar jaar soms al de geest geven. De aanschaf van zo’n drukregelaar, iets van 45 euro, kan je dus een hoop kosten besparen.

    #201475

    Pierro, de link die ik er eigenlijk nog aan toe had moeten voegen is deze naar waterdruk en debiet problemen om het verhaal compleet te krijgen. Dat T-stuk is overigens van 3/4 naar 3/4, de standaard wasmachine aansluiting. De waterslagdemper heeft een schroefdraad van een 1/2 “. Het handigste is om eerst die demper op het T-stuk te bevestigen met wat teflon tape op de schroefdraad, en dan simpelweg op je wasmachinekraan vastdraaien. De zwarte pakking op de overzichtsfoto moet natuurlijk aan de kraankant komen te zitten. Een kind kan de was doen, wees uw eigen loodgieter zonder voorrij- en uurtarief.

    #201476
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rob,
    Bedankt voor de snelle en complete reacties, zal er een bestellen (heb ze niet bij de reguliere winkels gezien) en deze monteren bij de wasmachinekraan, zodat dat het kind de was weer kan doen….
    Pierro

    #201477
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In mijn zoektocht kwam ik deze tegen,
    anti belier pour lave linge
    niet duur, maar heeft male/female 3/8 inch ipv 3/4 inch, maar geen extra T-piece nodig.
    Pierro

    #201478

    …maar vergt wel wanneer je daar bij de wasmachine een stukje uit de waterleiding zou halen twee extra raccords van waarschijnlijk 12 mm naar 3/8″, waarmee de prijs toch al snel weer een tientje hoger uitkomt.

    #201479
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Messieurs les bricoleurs,

    naar aanleidung van deze discussie heb ik mijn aantekeningen over waterslagen geupdatet en samen met Rob van der Meulen voor publicatie op mijn website uitgewerkt.
    Zie punt 4 in dit hoofdstuk.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?