Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 2 maanden geleden door .
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 2 maanden geleden door Noë.
Het internetmagazine Automobile Propre wijdt deze week een artikel aan de Hyperloop, een idee van Elon Musk, voorheen een van de grondleggers van Paypal. Sindsdien heeft de miljardair zich gestort op alternatieve technieken op het gebied van weg- en ruimtevervoer (TeslaMotors en SpaceX).
De Hyperloop moet een nieuw openbaar vervoermiddel worden, dat niet alleen vele malen sneller en goedkoper is dan de TGV, maar ook nog eens geheel op zonne-energie loopt. Met de hyperloop kan je (in de toekomst) voor zo’n 20 dollar in 35 minuten van Los Angeles naar San Francisco (ruim 550 km, dus van hier in de Cevennen naar Parijs) reizen.
Er is wel een aparte, nogal in het oog springende infrastructuur voor nodig. Langs bestaande autowegen moeten op hoge palen tunnels worden geplaatst waar de Hyperloop met 1200 km per uur doorheen raast. Om die snelheid te bereiken wordt de luchtdruk in de tunnel zeer laag gehouden om de weerstand te verminderen. Het dak van het tunnelnet bestaat geheel uit zonnepanelen. Die leveren meer energie dan nodig is om de Hyperloop te laten rijden. De overtollige stroom wordt opgeslagen in batterijen, zodat de “trein” ook ’s nachts kan rijden.
Je vraagt je wel af wat er gebeurt als zo’n ding en panne raakt in zo’n lage-druk tunnelbuis… Maar stel je voor dat als ik over 5 jaar naar Parijs moet om m’n paspoort te verlengen, dat ik er dan voor 20 euro binnen een half uurtje zou zijn! Helaas, ik zal het niet meer meemaken. Er zal nog heel wat water door Cèze en Seine stromen eer deze droom werkelijkheid wordt. Zeker zal er veel weerstand komen tegen de “horizon-vervuiling” van die kilometers-lange rups op hoge poten. Eén troost: tegen die tijd zijn al die onrendabele land-windmolens allang op de schroothoop beland. Wordt dat ook de definitieve eindbestemming van de TGV?
Het idee is goed (en niet nieuw) maar meer is er nog niet.
Werkelijk alles moet nog ontworpen worden, het kostenplaatje en tijdsduur hebben daarom meer met een sprookje gemeen dan met de werkelijkheid. Op die lange termijn zijn windmolens vermoedelijk juist wel rendabel…
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.