de DPE

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 10 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #194327
     Anoniem
    Inactief

    Ik was me er niet bewust dat je de DPE voor de verkoop al moet hebben ook voor oude huizen.
    Een mede-forum-lid stelde dit aan de kaak, en dus heb ik gelijk gebeld.
    De DPE moet in de advertentie staan en de andere resultaten pas bij verkoop.
    De man was er gisteren, geruisloos zweefde hij door het huis en aan het einde van de middag ging ik bij hem kijken hoe het stond.

    De andere rapporten bestaan uit – lood, ‘is er niet’. ahh, dat zegt U, maar dan vergist U zich werkelijk zegt hij.
    Hij klopt op de oude staldeuren, de muren, de plinten, ‘alles wat geschilderd was en is, kan lood bevatten.
    Het ergste is niet dat er lood gevonden wordt, het ergste is de test, we moeten werkelijk alle oppervlakten die geschilderd zijn op lood controleren, en dat is monnikenwerk.
    Termite, geen probleem.
    Electriciteit, asbest, wat ook in de stuuklaag kan zijn verwerkt op de muren, gas, en ERNHT, maar dat begreep ik niet en begrijp ik nog steeds niet.
    Hoe verrassend is de uitslag van de energielabel, ons 164 jaar oude huis met dikke muren heeft een betere energiewaarde dan menig nieuwbouw huis.
    Huh?
    De man legt me uit dat mensen denken, isoleren, dat is het, maar zegt hij, vroeger isoleerde men vee beter!
    Huh?
    Jaaaahah, kijk, de muur is 70 centimeter dik, het is laten we zeggen oktober, in november is de koude pakweg 5 cm de muur ingedrongen, en december 10, enz enz, en als de koude bijna door de muur heen is in april komt het voorjaar er al weer aan, en komt de warmte de muur opwarmen, en daarom is jullie huis in de winter warm en in de zomer koud, of beter gezegd, in de winter zou het huis de zelfde temperatuur hebben als de zomer, ergens rond de 17 – 18 graden.
    Nu hebben jullie een pomp a chaleur, als ik zo kijk denk ik dat je die pas ergens in oktober opstart (hoe raad hij het) en dan gaat tie in maart weer uit (?) en jullie huis is altijd rond de 20 graden.
    Ik ben verbijsterd, het ziet ernaar uit dat we C hebben.
    Het dak geïsoleerd met isolation-mince vind hij minder, niet vanwege de isolatie, maar eerder vanwege de “look”.
    Als ik het gedaan zou hebben zei hij, zou ik een geheel nieuw dak op de oude balken hebben gelegd, dan is het dak rechter en mooier, en binnen blijft alles het zelfde.
    Ik heb dat toen wel overwogen maar niet gedaan omdat we de oude stijl wilde behouden.

    De rest van de tests komen als er een serieuze koper is, omdat vele rapporten een geldigheidsduur hebben.

    Er zijn al een hoop kopers geweest, en ik was verbaasd dat men de prijs niet duur vond.
    De man van de tests adviseerde me de Notaris in te schakelen als makelaar, en zeer zeker zijn advies zou vragen omtrent de verkoop.
    Ook hij haalde de wenkbrauwen op over de prijs,’zo’n chambres d’hôtes en dan gelijk instappen en draaien? Ik zou nog eens een prijs opvragen als ik jouw was.
    Vandaar dat er zoveel kijkers zijn 😉

    #194328
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Prima, nog wat vraagjes van de vakmens;
    Van wat voor stenen zijn de muren gemaakt, en wat zit er tussen de stenen (specie, kalk?) Hoe dik is jouw isolation mince, welke R waarde heb je daar ongeveer? Is er uit de DPE rapportage een C gekomen?

    #194329
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,

    die man was werkelijk een vakman. Heeft iets begrepen van de intrinsieke inercie thermique (thermische traagheid) van oude huizen en de warmteopslag in dikke zware muren. Ja, die oude natuursteenmuren met een vulling van leem, stro en gruis zijn zo slecht nog niet.

    Deze bijdrage had ook in de rubriek Bouwen\klussen een goed figuur geslaan.

    #194330
     Anoniem
    Inactief

    @ Dit, wat voor stenen, ik zou het niet weten, van die kalksteenblokken die in de grond zitten.
    Je graaft een gat om ene huis te bouwen en van de stenen die er uit komen bouw je een huis 😉
    Isolatie zat op rollen, R-waarde onbekend, je kent dat wel, “isoleert net als 20cm steenwol”
    het zijn zeventien velletjes, dat weet ik wel.
    Vooralsnog liet de man me zien waar we op uit komen, ik vroeg nl “’t zal er wel niet al te roskleurig uitzien” waarop hij zei, zo’n huis? beter als een nieuwbouw huis, en toen begon de me uit te leggen en liet de me de computer zien.
    Hij moet er nog aan werken, volgende week is het resultaat bekend.
    Maar hij zal wel gelijk hebben, wij stoken voor weinig het hele huis op 21 graden, zomer en winter.
    Dat wil zeggen, nu is het huis 21 ongeveer omdat de “kou” blijft hangen, half oktober zet ik de pac weer aan en gaan we stoken.

    #194331
     Anoniem
    Inactief

    Et voila 😉
    15399669bc.jpg

    #194332
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gefeliciteerd, Cees!

    #194333
     Anoniem
    Inactief

    haha, en zo was het….
    15400884rr.jpg

    en zo is het nu 😉
    15401009mm.jpg

    Het is overigens nog wel dezelfde trap.

    15400907uf.jpg

    15400910ne.jpg

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?