Condens stalen platen dak

Dit onderwerp bevat 19 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #201807
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In mijn function als bestuurslid van de tennisclub werd ik geconfronteerd met het onderstaande probleem, wat ik door gebrek aan kennis niet kan oplossen;
    Buiten de open tennisbanen hebben wij 2 overdekte banen, waarvan een recente met een kunststof dak (lijkt op het dikke zeil van vrachtwagens afdekking) en een wat oudere tennishal geheel van stalen platen opgebouwd. De nieuwe tennishal heeft geen problemen, maar de stalen platen hal weldegelijk.
    In de winterperiode (nu dus) hebben we overdags veel last van dat het condenswater vanaf het stalen plafond neerdruppelt op de baan, dus niet meer te gebruiken om te tennissen.
    In een eerste discussie met de bestuursleden werd gesuggereerd dat een geforceerde ventilatie (een ventilator aan de ene kant van het plafond en een open rooster aan de andere kant ervan, die de vochtige lucht eruitwerkt) een mogelijke oplossing zou zijn.
    Door mijn gebrek aan bouwkundige/luchtbehandelings-kennis wend ik mij tot de hier aanwezige experts die mogelijk een oplossing hiervoor hebben.
    Zelf zit ik te denken aan het stalen platen dak te isoleren, om zo de condensvorming tegen te gaan, maar ik zou niet weten hoe dit te realiseren (buiten kant of binnen kant isolatie?).
    Groeten,
    Pierro

    #201808
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Pierro,

    Ik heb geen directe persoonlijke ervaring met dit probleem, maar omdat ik niemand anders zie antwoorden, hier toch een poging mijnerzijds om u op weg te helpen. Voor wat het waard is.

    Condensatie aan de binnenzijde van metalen daken is een bekend doch heel lastig probleem. In uw geval des te lastiger omdat het gebouw er al staat. Vrijwel alle literatuur over dit probleem beschrijft te treffen voorzorgen bij de bouw. Achteraf realiseren van een goede oplossing is allerminst eenvoudig.

    Het gebruik van voorgeïsoleerde dakplaten of een absorberende onderlaag zijn mogelijk tijdens de bouw. Ik ga er even van uit dat verwijderen en opnieuw aanbrengen van het dak geen reële optie is.

    Voor het verbeteren van de bestaande situatie zie ik persoonlijk 2 realistische mogelijkheden, namelijk gebouwventilatie of een geventileerde binnenisolatie.

    De mogelijkheid tot ventilatie hebt u zelf al aangedragen. Echter, ik zou niet zomaar een paar ventilatoren aanbrengen en hopen dat het probleem daarmee verdwijnt. Een thermodynamische analyse die onder andere temperatuurverschillen, vochtigheidsgaden en gebouwvolumes in rekening brengt lijkt me hier op zijn plaats om te bepalen hoeveel ventilatoren van welke capaciteit nodig zijn. Dat is een materie waar Christian le Bricoleur veel beter in thuis is dan ik.

    Voor binnenisolatie zijn er verschillende mogelijkheden:

    Men kan pogen een isolatielaag direct tegen de onderkant van het metalen dak te spuiten. Hierbij mag beslist geen luchtlaag tussen isolatie en dakplaten blijven bestaan. Deze oplossing is slechts mogelijk als de metalen dakplaten ook op metalen dragers liggen. Houten dragers kan men namelijk niet “opsluiten” in de isolatielaag.

    Als duurder en ingewikkelder alternatief kan men kijken naar de mogelijkheid van een geventileerde isolatielaag aan de binnenzijde. Hierbij is het van het grootste belang om het vochttransport van binnenuit door de isolatielaag heen zo effectief mogelijk te blokkeren, en tegelijkertijd de ontstane ruimte tussen onderzijde dakplaten en bovenzijde isolatielaag zeer grondig te ventileren. Teveel vocht in de loze ruimte zal namelijk leiden tot schimmelvorming, corrosie en andere narigheid.

    Als isolatiemateriaal zou ik hier kijken naar XPS platen die 100% vochtbestendig zijn en gemakkelijk in een strakke afwerking zijn aan te brengen. Waarschijnlijk moet er aan de binnenzijde dan nog een laag brandwerend materiaal tegenaan. Ook moet worden gekeken of dit pakket niet te zwaar wordt voor de bestaande dakconstructie. Die daken van metalen platen zijn vaak erg licht geconstrueerd en er is niet veel marge om er zware dingen aan te hangen.

    Voor nog wat meer informatie kan ik een artikel over de pathologie van condensatie op metalen daken aanbevelen. Succes!

    Salutations, Jos

    #201809
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zijn er ForumLeden die hier een oplossing kunnen bieden, ben al aan het zoeken middels Google op het internet, maar nog geen aanpak kunnen vinden die de condensvorming stoppen onder een stalen platen dak van een hal
    Als ik de supermarche’s en grand surface’s binnenwandel zie ik meestal eenzelfde stalen platen dak, maar geen last van druppelend condenswater, of zijn dit soort daken allemaal aan de buitenkant geisoleerd?

    Pierro

    #201810
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos, ik was net te laat met het plaatsen van mijn 2e bericht en had dus jouw uitgebreide reactie niet gelezen.
    Dank voor de meerdere opties, hier kan ik met het bestuur (waar geen enkele kennis van dit onderwerp aanwezig is) verder bouwen aan een oplossing

    Pierro

    #201811
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een soortgelijk probleem in het archief
    En nog een pdf over een metalen dak.
    Misschien helpt het een beetje.
    wimb

    #201812

    Een wat vertraagde reactie. Toen ik over die ventilator oplossing las dacht ik als leek op dit terrein: dat zal wel iets helpen, en het zou zeker helpen wanneer je 100% droge lucht langs dat koude dak zou kunnen geleiden. Maar in dit geval is het gewoon een groot volume omgevingslucht die ook al vochtig is en op zijn beurt vocht zal verliezen aan het dak. Misschien dat het iets helpt, maar een oplossing: ik waag het te betwijfelen.

    #201813
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Pierro, Jos en anderen,

    Ik heb nu drie dagen over dit probleem nagedacht. Eerst dacht ik een eenvoudige oplossing paraat te hebben, maar hoe meer ik erover nagedacht heb hoe meer twijfels in me opkwamen.
    Om de basis goed te hebben:
    De warme lucht uit de hal, die (veronderstel ik) een normaal vochtgehalte van 40 à 60% heeft, koelt aan het metalen plafond onder het douwpunt af en vormt dus waterdruppels aan het plafond.

    De door Pierro aangedragen oplossing met sterke ventilatoren aan een kant van het dak en uitlaatopeningen aan de andere kant zorgt ervoor dat steeds weer warme lucht langs het plafond strijkt. Deze lucht koelt een beetje af, maar bij voldoende volumestroom niet onder het douwpunt – dus geen condens meer aan het plafond. Maar wat betekent dit warmtetechnisch? Juist, warme lucht, die men op de juiste gevoelstemperatuur opgewarmd heeft, verlaat de hal en moet door andere lucht vervangen worden, en dat is meestal koude buitenlucht. Deze lucht moet opgewarmd worden, om het proces in gang te houden. Dit is een uiterst oneconomische procedure, men jaagt als het ware de moeizaam opgewarmde lucht de atmosfeer in.

    Beter zou het zijn de lucht in de hal te laten circuleren. Ventilatoren zuigen lucht uit de ruimte aan en blazen deze langs het plafond. Natuurlijk koelt de lucht daar af, maar bij voldoende volumestroom (= voldoende ventilatorcapaciteit) niet onder het douwpunt. En deze lucht gaat niet naar buiten, neen, deze lucht komt iets kouder weer naar beneden. Dit moet men door verwarmingselementen, meestal de in de hal sowieso aanwezige radiatoren/convectoren compenseren. Daardoor ontstaat een permanente kringloop: de lucht koelt bij contact met het dak een beetje af, het relatieve vochtgehalte van de circulerende lucht stijgt bij contact met het dak, en daalt weer bij het opwarmen beneden in de hal.
    Een belangrijk nadeel dat men hier moet accepteren is een hoger warmteverlies door het dak, want dit krijgt aan zijn onderkant steeds weer warme lucht aangeboden. Maar dit warmteverlies is geringer dan bij de ventilator+uitlaatrooster oplossing.
    De berekening van het nodige ventilatorvermogen vergt een precieze kennis van de fysieke gegevens van de tennishal.

    Ik hoop dat ik het probleem en mijn oplossing een beetje duidelijk heb kunnen maken, op een manier die ook door iemand te begrijpen is die geen thermodynamica gestudeerd heeft.

    Met de voorstellen die Jos betreffende dakisolatie gemaakt heeft ben ik het helemaal eens.

    Sorry dat het een beetje lang verhaal is geworden.

    #201814
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als er dan toch extra energie gebruikt wordt.
    Waarom dan niet een sproei-installatie met verwarmd water boven op het dak, zodat de temperatuur van het dak niet onder het dauwpunt komt.
    Het water kan via de goot opgevangen en hergebruikt worden, waardoor de daarin opgesloten restwarmte ook weer hergebruikt wordt.

    griep 39.8 C, dus misschien heb ik hier niet goed nagedacht.

    janv

    #201815
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian, bedankt voor de begrijpende uitleg.
    Even ter aanvulling van de huidige situatie, de metalen tennishal heeft geen verwarming, zoals de nieuwe hal van zijl, waar wij geen enkel probleem hebben van neerdruppelend condens vanaf het plafond.
    Dit was ook de vraag van de clubleden waarom de nieuwe hal (ook zonder verwarming, maar wel met natuurlijke ventielatie in het plafond) geen condensvorming heeft.
    Vandaar dat men dacht om ook de stalen hal te ventieleren, wel of niet geforceerd)

    Pierro

    #201816
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Pierro,

    Na de reactie van Christian, waar ik me overigens volledig achter kan scharen, lag ik nog een nachtje in bed te woelen en na te denken over hoe dit probleem eenvoudig op te lossen 🙂 . Daarbij kwam mij opeens een bizarre doch wellicht werkbare oplossing in het hoofd. Iedereen mag mij uitlachen, maar ten behoeve van het stimuleren der creativiteit van de meedenkers deel ik dit toch maar. Welnu:

    Als bricoleurs kennen wij allemaal die semi-permeabele onderdakfolie “ecran sous toiture” die kan worden aangebracht onder de dakpannen. Ik heb zelf gezien, als daar water op valt, dan “parelt” dat op de folie maar lekt er niet doorheen. Echter, damp uit vochtige lucht van binnenuit passeert probleemloos deze folie.

    Stel nu dat we onder het druppelende plaatstalen dak een laag van die folie spannen, op zodanige wijze dat waterdruppels erbovenop naar de zijkant kunnen weglopen? De vochtige en warme lucht uit de hal dringt door de folie, condenseert tegen het plaatstaal, valt in druppels terug op de folie en loopt naar de lage kant weg.

    Met een dergelijke oplossing zou een situatie ontstaan die enigermate vergelijkbaar is met die in de andere hal van zeildoek. Deze oplossing lijkt me zeer goedkoop uit te voeren, in elk geval minder duur dan het plaatsen van ventilatoren of dergelijke.

    Voor het spannen van de folie onder het dak moet natuurlijk een creatieve oplossing worden gevonden, die erg afhangt van de constructiedetails van het dak: afmetingen, hoe hoog, helling, constructie (houten dragers of metaal), enzovoort.

    Het is maar een idee…

    Salutations, Jos

    #201817
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bravo, Jos,

    goed nagedacht! Inderdaad een inventieve oplossing.
    [citaat Jos]:
    Voor het spannen van de folie onder het dak moet natuurlijk een creatieve oplossing worden gevonden, die erg afhangt van de constructiedetails van het dak: afmetingen, hoe hoog, helling, constructie (houten dragers of metaal), enzovoort.[/quote]

    Dat is inderdaad de uitdaging. De folie verdraagt geen al te grote vrije overspanning, die is namelijk bedoeld om op iets te liggen.

    #201818
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heren, bedankt voor de aangedragen oplossingen/ideeen, genoeg om dit in de bestuursgroep te “gooien” voor verdere discussie en het aanpakken van dit probleem.

    Groeten,
    Pierro

    #201819
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Pierro,

    Je schrijft zelf al “Als ik de supermarche’s en grand surface’s binnenwandel zie ik meestal eenzelfde stalen platen dak, maar geen last van druppelend condenswater, of zijn dit soort daken allemaal aan de buitenkant geisoleerd?”

    Inderdaad zijn deze daken aan de buitenkant geisoleerd.
    Ik zou in jullie geval overwegen een sandwich dak te leggen.
    Je kunt die platen soms voor een prikkie tweedehands kopen.
    Een andere oplossing is zoals Jos al zei, PU spuiten.
    Wij gebruiken deze techniek in stalen boten.

    https://www.leboncoin.fr/btp_chantier_gros_oeuvre/1073703410.htm?ca=12_s

    Cees.

    #201820
     Noë
    Sleutelbeheerder

    http://www.isolation-mousse.com/
    klik op industriel.

    Het loont de moeite om voor zulke klussen een nederlands bedrijf te vragen.
    In Frankrijk rekenen ze afhankelijk de moeilijkheidsgraad 25 tot 35 euro per vierkante meter.
    In Nederland 15 tot 30.

    Cees.

    #201821
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Alles hang af van de kas van de tennisclub, want je kunt namelijk ook de buitenkant aanpakken.
    Wat gedaan wordt is de isolatie OP het dak spuiten, en die afwerken met Polyurea coat.

    Dat blijft duizend jaar staan 😉

    Polyurea coatings worden gebruikt voor kerncentrales, parkeerdaken, en zelfs zwembaden.

    Cees.

    #201822
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dubbel

    #201823
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Heel verhelderende informatie Cees! Als het budget van de vereniging dit kan dragen ongetwijfeld een heel goede oplossing.

    Als het daarentegen toch “op een koopje” moet:

    Voor het spannen van de folie onder het dak moet natuurlijk een creatieve oplossing worden gevonden, die erg afhangt van de constructiedetails van het dak: afmetingen, hoe hoog, helling, constructie (houten dragers of metaal), enzovoort.

    Christian le Bricoleur schreef:
    Dat is inderdaad de uitdaging. De folie verdraagt geen al te grote vrije overspanning, die is namelijk bedoeld om op iets te liggen.

    Nóg verder nadenkend hierover, wellicht is het mogelijk staaldraden te spannen en daar de folie op te laten rusten. Iets goedkopers en simpelers kan ik me niet bedenken.

    Salutations, Jos

    #201824
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een dweil, en regelmatig even zwabberen.

    #201825
     Noë
    Sleutelbeheerder

    http://www.bacacier.com/wp-content/uploads/2012/11/REG_CONDENSATION_V7.pdf

    Voila: een drainagesysteem voor het dak. Wellicht niet meer precies in deze vorm toepasbaar, maar het lijkt me dat overleg met deze firma zinvol kan zijn.

    Ik zou met ventilatoren in een sporthal voorzichtig zijn. De luchtstroomsnelheden mogen immers niet te hoog worden, wat al automatisch leidt tot een vrij grote hoeveelheid ventilatoren.
    Ook bij de folie heb ik twijfels. Hoe e.e.a. goed te regelen?

    Tenslotte, als het echt niet te veel mag kosten: daken van hallen hebben vaak een vrij groot afschot, met als gevolg dat de condensdruppels “loslaten” langs de laagste randen van de platen, en als het ware een lijn vormen. Is het niet mogelijk om in die zones een gootje te formeren en dit af te voeren naar de zijkant van de hal?

    Wilm

    #201826
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wilm, in de tennishal druppeld het van de dwarsbalken die de stalen dakplaten dragen, wat ook duidelijk zichtbaar gemaakt is in jouw aangehangen pdf document van die firma (trouwens een zeer duidelijke presentatie van het condens fenomeen).
    De gemeente is officieel eigenaar van de oude staalplaten tennishal en wij zullen met hun deskundige dit gaan voorleggen, dus het zal niet op ons budget drukken maar die van de Mairie.
    Pierro

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?