Classering gite

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

• Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

Het is al weer zover, onze gite moet weer gekeurd worden voor de sterren (classering). De laatste keer kostte dat nogal veel geld. Net een offerte aangevraagd bij etoille de France. 300 euro!!!! Het is een keuring van een kleine vierpersoons gite in de Morvan (58). Heeft er iemand een goedkopere oplossing? Met zo’n hoge prijs is het belastingvoordeel haast weer verdwenen 🙂
    Dank voor het meedenken.

Noë
    Sleutelbeheerder

Hallo Le Cruyot, op de site van atout france vind je de instanties die mogen keuren. Vaak zijn dat er meerdere. Soms is het het departement zelf, soms huren ze daar anderen voor in. Mijn ervaring leert dat ze binnen 1 departement allemaal dezelfde prijzen hanteren.

Noë
    Sleutelbeheerder

Goedkoper weet ik het niet, want mijn voorstel kost ook geld: Stop met de Gite de France sterren keuring en inschrijving!
    Tenzij jullie klanten vrijwel allemaal oudere Fransen zijn, -die bladerend in een dikke catalogus het aanbod nazoeken-, is er niet zo veel bestaansrecht meer voor deze club. Ja, ze zijn nu ook op internet te vinden, maar het zijn vooral Fransen die er nog op letten, moderne Nederlanders, Engelsen en Duitsers kan het minder schelen, die ster.

Ooit moest je wel voldoen aan de fratsen van de keuringsmeesters (vaste telefoonlijn is verplicht), maar tegenwoordig zijn er heel veel online referenties/beoordelingen/likes/foto’s van klanten/vrienden, kortom niet de club bepaalt, maar de klant. De waarde van je gite op sociale media.

Om je in te schrijven bij al die online aanbieders moet je ook betalen. En je moet het uitzoeken, wat wel – wat niet. Ik zou er eens goed over denken of dat niet een alternatief is. Te veel mensen blijven maar gemakshalve bij het oude, terwijl het nieuwe ze aan alle kanten voorbij schiet.

Noë
    Sleutelbeheerder

Dank voor beide reacties. A tout France hebben we gebruikt. In 58 slechts 1 instantie, Waarvan dus die dure offerte. Nog even ter verduidelijking. Deze classering heeft te maken met de belasting afdracht, niet met gite de France e.d. Daar zijn we ook allemaal niet bij aangesloten. Gelukkig zitten we tijdens de verhuurperiode redelijk vol, waardoor we dat (nog niet) nodig hebben 🙂

Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

Oeps Ratatouille, daar ga je wel wat kort door de bocht. Hoewel de keuring op zich geld kost levert het ook geld op. Met de keuring verwerf je de status ‘Meublé de Tourisme’ en het verschil met een gewone ‘Meublé’ is 21% vooraftrek voor de (verplichte) aangifte van je inkomsten bij de Franse fiscus. Stel dat je 1000 Euros omzet, dan betaal je zonder keuring over 500 Euros belasting en met keuring over 290 Euros. Zeg dat je all-in 25% belasting betaalt, kun je uitrekenen dat die kosten snel terug verdiend zijn.
    Je kunt er ook voor kiezen geen belasting te betalen maar de kans wordt elke week reëler dat dat nog veel meer gaat kosten. De belastingafdracht heeft niets te maken met de kanalen van werving.
    Je kunt er natuurlijk ook weer voor kiezen helemaal niet meer te verhuren.Dat scheelt in ieder geval gedoe.

Noë
    Sleutelbeheerder

Oeps Ratatouille, daar ga je wel wat kort door de bocht. Hoewel de keuring op zich geld kost levert het ook geld op.

Tja. Het is hier een berggebied he… Een en al bocht.

Maar ik had het niet helemaal begrepen, gelukkig mag je ook je gîte laten keuren zonder verplichting je bij die oude club Gite de France aan te sluiten.
    Zie het verhaal van Bram en zijn gites. Zo beter?

Noë
    Sleutelbeheerder

Je kunt er natuurlijk ook weer voor kiezen helemaal niet meer te verhuren.Dat scheelt in ieder geval gedoe.

Heerlijk, zulke verhelderende relativeringen mis ik soms (en dit is niet cynisch bedoeld).

Peter.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?