Chèques zes maanden geldig

Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197068
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De geldigheid van ’n chèque wordt per 1 juli 2017 beperkt tot zes maanden, zo heeft de Assemblée nationale besloten.
    De één wil ’t betalingsverkeer ‘moderniseren’, de ander vindt dat ’t gebruik van chèques vooral voor minder draagkrachtigen ’n uitkomst is.

    Gemiddeld gebruikt ’n Fransman (f/h) zevenendertig chèques per jaar, in de rest van Europa ’n uitstervend betaalmiddel. In ’t Verenigd Koninkrijk is dit gemiddeld elf, in Duitsland 0,4.

    Peter.

    #197069
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor veel fransen is de cheque een uitkomst om de laatste week van de maand te halen.
    Voor hen hoop ik dat de cheque daarom nog lang zal bestaan.
    Ben ik niet voor modernisering? Jawel, maar banken rekenen torenhoge rentes op roodstaan en dat zou aangepakt moeten worden.
    Ik heb dat al eens eerder hier gemeld; de CA rekent bij roodstand 25 euro per transactie aan rente.
    Simpelweg als je – 50 euro rood staat en de telefoon doet een automatische afschrijving van 50 euro, je opeens 75 euro rood staat zonder dat de telefoon is betaald.
    De banken zijn regionaal en niet landelijk, ze handhaven allemaal een beetje hun eigen regels.
    Wij bankieren bij CA in La Rochelle en in Lyon.
    In La Rochelle kan ik nog steeds niet internationaal internetbankieren, terwijl ik dat wel kan in Lyon.
    Maar als ik in Lyon een bedrag over wil maken van meer dan 1000 euro moet ik dat per getekende brief aanvragen en wordt de betaling drie dagen later geregeld, wat ongeveer neerkomt op de tijd van een cheque.
    Men beroept zich steeds op “er wordt zo veel gefraudeerd het is voor uw eigen bestwil”.
    Anderzijds weigeren ze mij een hoger plafond op mijn creditcard te geven (nu 300 euro) als ik niet overstap op een carte sans contact.
    En als er nou iets fraudegevoelig is …
    Lang leve de cheque!

    Cees.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?