Cheque Emploi Service

Dit onderwerp bevat 19 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197417
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het fiscale voordeel van het gebruik van de cheque emploi service, zoals beschreven op “onze” site is mij niet helemaal duidelijk.

    De ‘werkgever’ kan de helft van de uitgekeerde som met de sociale premies met een maximum van € 12.000 (€ 15.000 in het eerste jaar) voor belastingvermindering in aanmerking laten komen, crédit d’impôt.”

    Mijn vraag is nu wordt dit bedrag afgetrokken van het gedeclareerde inkomen of van de verschuldigde belasting? Dat is uiteraard een heel verschil.

    René

    #197420
     Noë
    Sleutelbeheerder

    René, hoe ik ’t lees (“L’utilisateur du CESU peut bénéficier d’un avantage fiscal (réduction ou crédit d’impôt) de 50 % du montant des sommes engagées dans la limite d’un plafond de 12 000 € par an (majoration de 1 500 € par personne à charge et respectant la limite de 15 000 € par an)” : de betaalde beloningen zijn voor de helft aftrekbaar van ’t belastbaar inkomen (tot twaalfduizend euros &c.).

    De onduidelijkheid schuilt kennelijk in “(réduction ou crédit d’impôt)”, terwijl dit slechts betekent dat je bij ’n dermate gering belastbaar inkomen dus geld terugkrijgt.

    Peter.

    #197421
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk eigenlijk ook dat je de betaalde kosten van je gedeclareerde inkomen worden afgetrokken. Er is echter één ding dat me daaraan doet twijfelen. Bij investeringen in woningisolatie bijv. Ontvang je een credit d`impot voor een percentage van de kosten. Deze worden afgetrokken van de verschuldigde belasting. Dat bracht me dus aan het twijfelen.
    Heeft iemand soms zelf ervaring hiermee?

    René

    #197422
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heeft iemand soms zelf ervaring hiermee?

    Ja, René, ik heb. De betaalde bedragen vanwege de CESU gaan eraf bij ’t vakje 7DB.
    Andere subsidies voor isolatie en dergelijke horen weer ergens anders.
    Maar informeer rustig verder, er valt echter niet zoveel af te trekken.

    Peter.

    P.S. Nogmaals : laat u niet van de wijs brengen door die “réduction ou crédit d’impôt”, afhankelijk van de te betalen of terug te ontvangen inkomstenbelasting komen beide op ’t hetzelfde neer.

    #197418
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met een cheque emploi service word je werkgever die een werknemer aanneemt om je thuis te helpen. Dat kan zijn voor kinderopvang, een bijlesleraar voor het schoolwerk van kinderen, voor eenvoudige klusjes in en om het huis of in de tuin of voor huishoudelijke werkzaamheden, maar ook bij problemen met je computer. Wanneer je deze werknemer aanneemt voor meer dan 8 uur per week of voor langer dan 4 opeenvolgende weken per jaar, is het verstandig een arbeidscontract op te stellen. Zo’n contract is op http://www.cesu.urssaf.fr te downloaden.
    Deze hulp kun je zelf zoeken of aanvragen bij lokale aanbieders zoals de ADMR maar ook bij bedrijven die daartoe bevoegd zijn. Controleer dat zorgvuldig bij de URSSAF die ook een lijst werkzoekenden heeft! Vaak sluit je dan met deze organisaties een contract af. In alle gevallen levert de cheque emploi service een belastingvoordeel op.
    Bijvoorbeeld een crédit d’impôt wanneer je nog inkomsten verwerft uit werkzaamheden of ten minste 3 maanden werkzoekende bent in het desbetreffende fiscale jaar. Heb je een partner dan moet die aan dezelfde voorwaarde(n) voldoen tenzij die officieel als gehandicapte geregistreerd is.
    Val je niet onder deze voorwaarden dan heb je recht op een réduction d’impôt.
    In beide gevallen wordt thans alleen uitgegaan van het bedrag dat je als belasting over je inkomsten moet betalen. Bij een credit d’impôt kun je meer terugkrijgen dan het bedrag dat je moet betalen als inkomstenbelasting en bij een réduction d’impôt kan de kwijtschelding niet hoger zijn dan die aanslag. Voor beide gevallen zijn er plafonds waarover de belastingdienst en de URSSAF je alle informatie kunnen verstrekken, hetzij via hun sites of persoonlijk. Heb je nauwelijks variërende geringe inkomsten of ben je door een ABP-pensioen alleen inkomstenplichtige over je AOW dan kun je precies uitrekenen, wat je met belastingvoordeel kunt besteden met de cheque emploi service. Je kijkt naar je laatste Franse aanslag over je inkomen en dan weet je ongeveer dat je alleen dat bedrag in mindering kunt brengen als de helft van hetgeen je aan je werknemer betaalt. Betaal je bijvoorbeeld jaarlijks gemiddeld 400 euro aan inkomstenbelasting in Frankrijk, dan kun je 800 uitgeven met voornoemde cheques. Dan komt uiteindelijk slechts 400 euro voor eigen rekening en daarvoor heb je gemiddeld 33 uur per jaar een werknemer die in ieder geval verzekerd is, wanneer die letsel oploopt bij de werkzaamheden. Al elders op dit forum vond ik een pleidooi voor de cheque emploi service. Au noire laten werken is strafbaar! Veel zwartwerkers hebben al een werkloosheidsuitkering. Een vriendendienst kan, maar uiteindelijk is de cheque emploi service een prachtig systeem om juist werkzoekenden aan werk te helpen!

    #197423
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De verwarring neemt toe. Uit de reactie van Mimi begrijp ik nu weer dat je de helft van de gemaakte kaosten kan aftrekken van de verschuldigde belasting, waardoor het gebruik van cheque emploi service dus fiscaal wél zeer aantrekkelijk is.
    Wie heeft er nu gelijk?

    René

    #197424
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cesu

    Impôts

    en nog ’n verhaaltje

    Leuker kunnen ze ’t niet maken.

    Peter.

    #197425
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, René, ik geef de betalingen met de cheque emploi service op bij de belastingaangifte en 50% van het totaal wordt in mindering gebracht op het bedrag dat ik anders als inkomstenbelasting had moeten betalen. Dit omdat we ouder dan 65 zijn. Helaas betalen wij als ABP-ers nauwelijks inkomstenbelasting in Frankrijk, dus ik let erop niet meer met de cheque emploi service uit te geven dan het dubbele van de aanslag van het voorgaande jaar.
    Heb je als oudere in datzelfde jaar ook recht op crédit d’impôt voor bijvoorbeeld een aanpassing in huis zoals traplift of badkamer, dan wordt eerst de réduction d’impôt wegens de cheques toegepast en dan nog de crédit d’impôt wegens de aanpassing (30% van de kosten met plafond binnen afgebakend aantal jaren). Je betaalt dan geen belasting en krijgt dan nog volop terug ook.
    Laat het allemaal uitleggen door je belastingdienst.

    #197426
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Of speel met de Belastingdienst en zie de verschillen.

    Peter.

    #197427
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als ik het calculatiemodel invul en bij 7DB een bedrag invul, wordt er inderdaad de helft van dat bedrag gecorrigeerd op de verschuldigde belasting. Dan is het dus fiscaal wél erg interessant! En natuurlijk ook correcter voor werkgever en werknemer.
    Dat is toch wel een in strijd met Peter’s bijdrage van 18/06 15:07. Of had ik die verkeerd begrepen?

    #197419
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Blij dat u eruit bent, René. Maar wat u al dan niet verkeerd hebt begrepen, begrijp ik dan weer niet want ik zie geen strijdigheden, ik zie helemaal geen beweringen die waar of onwaar kunnen zijn.
    Maar goed, u hebt zelf ’t antwoord gevonden. Waar ik u op weg heb geholpen, graag gedaan.

    Peter.

    #197428
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik was op het verkeerde been gezet door deze zinsnede: “er valt echter niet zoveel af te trekken” Nu blijkt dus dat het belastingvoordeel 50% van de gemaakte kosten is. Dat is substantieel vind ik.
    Renê

    #197429
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben ook in verwarring.

    de betaalde beloningen zijn voor de helft aftrekbaar van ‘t belastbaar inkomen (tot twaalfduizend euros &c.).

    Als ik het calculatiemodel invul en bij 7DB een bedrag invul, wordt er inderdaad de helft van dat bedrag gecorrigeerd op de verschuldigde belasting

    In het eerste geval dus van het inkomen en in het tweede geval van de belasting, een wezenlijk verschil dus.

    Begrijp ik het nu uiteindelijk goed dat het inderdaad afgetrokken wordt van de verschuldigde belasting en niet van het belastbaar inkomen?

    #197430
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, Krelis, het wordt in mindering gebracht op de “verschuldigde belasting”. L’impôt à payer.

    voorbeeld:
    Ainsi par exemple, vous êtes retraité ou vivez en couple dont un seul des conjoints travaille ou est demandeur d’emploi et vous bénéficiez d’une réduction fiscale de 1 500 €.
    Si vous êtes redevable d’un impôt de 500 €, vous n’aurez pas d’impôt à payer, en revanche l’excédent de 1 000 € ne vous sera pas restitué par le Trésor public.

    Sites:

    http://www.impots.gouv.fr/portal/dgi/public/popup?espId=1&typePage=cpr02&docOid=documentstandard_1740

    La réduction d’impôt viendra diminuer l’impôt à payer jusqu’à le rendre nul. Elle ne pourra pas aboutir à une restitution.
    En revanche, si le montant du crédit d’impôt excède l’impôt à payer, la différence vous sera remboursée.

    http://www.cesu.urssaf.fr/cesweb/ces1.jsp

    Qui est concerné par le crédit d’impôt ou la réduction fiscale ?

    Vous pouvez bénéficier d’un crédit ou d’une réduction d’impôt si vous remplissez les critères ci-dessous :

    Crédit d’impôt :
    – si vous exercez une activité professionnelle ;
    – ou si vous êtes inscrit sur la liste des demandeurs d’emploi durant 3 mois au moins au cours de l’année.

    Si vous êtes mariés ou avez conclu un PACS, vous devez tous les deux satisfaire à l’une ou l’autre condition.
    Ce crédit d’impôt est imputé sur l’impôt sur le revenu. S’il est supérieur à l’impôt dû, l’excédent vous est restitué.
    Par exemple, vous bénéficiez d’un crédit d’impôt de 1 500 € :
    – Si vous n’êtes pas imposable le Trésor public vous restituera 1 500 €.
    – Si vous êtes redevable d’un impôt de 500 €, vous recevrez du Trésor public un chèque de la différence, soit 1 000 €.
    Réduction fiscale :
    – Vous ne remplissez pas les conditions pour bénéficier du crédit d’impôt;
    – et vous êtes imposable.

    Ainsi par exemple, vous êtes retraité ou vivez en couple dont un seul des conjoints travaille ou est demandeur d’emploi et vous bénéficiez d’une réduction fiscale de 1 500 €.
    Si vous êtes redevable d’un impôt de 500 €, vous n’aurez pas d’impôt à payer, en revanche l’excédent de 1 000 € ne vous sera pas restitué par le Trésor public.

    #197431
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je wel Mimi, duidelijker kan het niet zijn.

    Maar wat u al dan niet verkeerd hebt begrepen, begrijp ik dan weer niet want ik zie geen strijdigheden, ik zie helemaal geen beweringen die waar of onwaar kunnen zijn.

    Deze dan kennelijk

    de betaalde beloningen zijn voor de helft aftrekbaar van ‘t belastbaar inkomen (tot twaalfduizend euros &c.).

    #197432
     Theo Sacourieu
    Sleutelbeheerder

    De ontbrekende berichten in volgorde van jong naar laatste:

    Petrus, Mr Petrus schreef:

    Mea culpa, mea culpa, mea maxima culpa.

    Maar is us René nu iets wijzer geworden ? Heeft-ie iets geleerd van deze sessie ? De waarheid schuilt tegenwoordig immers in uw vaardigheden met Goochel & zo.

    Peter.

    P.S. ’t Goede Antwoord bestaat overigens niet waar ’t belastingaangiften en ~aanslagen betreft. Een en ander hangt zo samen met uw particuliere omstandigheden.

    P.P.S. Zijn er onder u die willen dat ik door ’t stof ga ? Ik buig, ik buig diep maar voel me geenszins verantwoordelijk voor de vragen van René en de onduidelijkheid daarvan, en z’n gezeur daarover. Hij had immers met ’n beetje gegoochel alle antwoorden kunnen vinden.
    Maar nogmaals : mocht ik hem op ’t goede spoor hebben gezet, “graag gedaan” & geen dank & zo.

    Krelis schreef:

    Petrus, Mr Petrus

    Waarom zo bokkig. Wat gebeurt er?
    – Iemand stelt een vraag
    – U geeft antwoord op die vraag
    – Er blijkt, overigens terecht, twijfel te bestaan over de juistheid van uw antwoord
    – Er vindt wat korrespondentie heen en weer plaats waaruit uiteindelijk het juiste beeld naar voren komt en waaruit blijkt dat u er inderdaad voor een gedeelte naast zat
    – Niemand vraagt u zich door het stof te wentelen, niemand kan altijd gelijk hebben
    – Vreemd is dan wel dat u tenslotte het maar zeuren vindt van de vraagsteller, terwijl u in eerste instantie poogde een antwoord te geven.

    Mijn persoonlijke indruk die van dit alles achterblijft is dat dit alles vraagstellers niet aanmoedigt als het gevaar bestaat dat men het zeuren gaat noemen en dat een dergelijke toonzetting de sfeer op dit forum zeker niet verbetert.

    Petrus, Mr Petrus schreef:

    (…) dat een dergelijke toonzetting de sfeer op dit forum zeker niet verbetert.

    Eens.

    Peter.

    Colombe schreef:

    Krelis was mij voor om zijn verbazing over de bijdrage van Petrus van 22 06 22:54 te uiten. Ik ben het volledig met hem eens. Ik heb geen onduidelijke vraag gesteld, noch daarover later gezeurd. Ik heb alleen geprobeerd een correct antwoord op mijn vraag te krijgen,

    Dit forum is er om anderen om hulp te vragen. Natuurlijk had ik alles direct kunnen googlen en na het lezen van verschillende sites uiteindelijk tot dezelfde conclusie kunnen komen. Maar bij het lezen van de info op onze eigen site was het voor mij niet geheel duidelijk en ik vermoedde ook voor anderen niet. Het leek mij dus verstandig de vraag op het forum te stellen, zodat er meer duidelijkheid over zou kunnen komen, waarmee niet alleen ik maar ook anderen hun voordeel zouden kunnen doen. Vandaar.

    René

    #197433
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Fijn dat het antwoord op de vraag eerder in de tekst te lezen was, de rest is nu geschiedenis en niet echt relevant.

    vraag Rene: Het fiscale voordeel van het gebruik van de cheque emploi service is mij niet helemaal duidelijk. Mijn vraag is nu wordt dit bedrag afgetrokken van het gedeclareerde inkomen of van de verschuldigde belasting?

    antwoord Mimi: het wordt in mindering gebracht op de “verschuldigde belasting”. L’impôt à payer.

    #197434
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog even dan, want straks vinden ze me nog ècht ’n hork terwijl ik dat geenszins wil zijn.

    René stelde ’n vraag, ik reageerde daarop. Waarop René reageerde met “Heeft iemand soms zelf ervaring hiermee?”
    Ik vond z’n vraag te gemakkelijk, te lui, en hola, de boodschapper werd beschoten want kennelijk geen “ervaring”.

    René herformuleert z’n vraag, haalt er opeens “isolatiekosten” bij, en ik zeg daarop dat er weinig af te trekken valt.

    &c., u hebt ’t verloop van ’t gebabbel gevolgd.

    Kortom : ’n krakkemikkige ‘communicatie’ waar ik me zeker niet achter wil verschuilen. Ik vond slechts dat René’s vraag neigde naar iets anders, hij wilde helemaal geen antwoord. Hij wilde duidelijkheid waar – volgens hem – deze site niet duidelijk was.
    Zeg dat dan, en houd ’t daarbij of begin ’n ander draadje.

    Peter.

    P.S. Waaraan toegevoegd : belastingaangiften zijn dermate persoonlijk en afhankelijk van ieders situatie, ieder voorbeeld is casuïstiek. Is daar iets mis mee ? Neen, volgens mij niet.

    P.P.S. Ik ben ’t dan ook zeer oneens met Mimi waar ze wederom ’n mogelijke oplossing voor ’n probleem “privé” houdt. Was daar eerst Chantal en de bijdrage aan de verzorging van haar vader, nu dan ’n testament terwijl ze regelmatig voor ’n notaris tolkt, de mogelijke oplossingen worden niet gedeeld.
    Ik vind dat ’n forum onwaardig. Is er iets mis met casuïstiek ? Neen, ik vind van niet.

    #197435
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik voorzie aan het einde van het jaar een prijs voor dit warrige draadje.
    Mijn conclusie hierboven leek me nog een poging daar aan te ontkomen…

    #197436
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Laten we het er maar op houden dat er sprake is geweest van een “storing in de communicatie”.
    Mijn vraag heeft gelukkig uiteindelijk een correct antwoord gekregen.
    En ja, ik wilde duidelijkheid over wat er op de site over deze kwestie vermeld staat, daar lijkt me niets mis mee. En die duidelijkheid heb ik en misschien ook anderen gekregen.

    Fijne dag
    René

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?