Dit onderwerp bevat 12 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #191471
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er wordt mij aangeraden om met een Cheque Employ Service (CESU) te gaan werken voor mijn oppas aan huis. 😕 Wie heeft er ervaring en kan me er meer over vertellen?

    #191472
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geen problemen te voorzien, zwart werken wordt zo wit en dat maakt iedereen blij.
    De vraag is of de oppas dat ook wil.
    Hier in het dorp is een grote groep mensen die los/vast werken en op deze manier betaald worden. Maak ik af en toe gebruik van. Aan te vragen bij de bank.

    Albert uit de Haut Vienne

    #191473
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit is een goede en veilige manier om iemand wit te betalen. Het is ook heel gemakkelijk. Hier staat precies uitgelegd hoe het werkt: http://www.cesu.urssaf.fr.

    Wim

    #191474
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even opletten, als je zelf ondernemer (of AE) bent, kan je de CESU niet zomaar toepassen.

    #191475
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben het chequeboekje aangevraagd bij de Bank (CA) en het arriveerde 3 weken later.

    #191476
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ze hebben me gezegd dat de werknemer dan verzekerd is…? Hoe betaal ik die verzekeringen, krijg ik naheffingen? Ik ben bang voor addertjes onder het gras.

    En ik moet haar het minimale van €7,98 betalen? Ik had €4,5 in gedachte, dus dan wordt het wel een grotere kostenpost..

    #191477
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Informatie over de CESU is hier op de site te vinden.

    Wim

    #191478
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Oke, dank jullie wel. De websites allemaal doorgelezen, weer nieuwe vragen:
    Hoe gaat het met die belastingverlaging? Ik heb hier nog niet zo’n belastingboekwerk moeten invullen zoals in Nederland. Daar snap ik dat ik iets bij een bepaalde box invul en dat dat in mindering gebracht kan worden op andere belastingen. Maar hier heb ik enkel 1 blaadje moeten invullen, de déclaration de ressourceswaar ik m’n loon op kan invullen of andere inkomsten. Maar ik zie geen kopje waar ik dit soort zaken in kan zetten. Als ik de meid €9,43 minimaal moet betalen en ik krijg 50% terug,dan kan het wel uit. Maar anders niet!

    #191479
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik betaal ‘de meid’ EUR 50 per dagdeel van 3 uur. Mijn filosofie hierachter is, dat de loonbetaling aan ‘de meid’ de alternatieve kosten zijn van mijn eigen arbeid. Als 73 jarige vind ik, dat het mij waard is om die tijd niet te besteden aan het schoonhouden van mijn eigen huis. Dat is ook de afweging die je moet maken bij het inhuren van een mevrouw.

    #191480
     Wim Bavelaar
    Moderator

    U heeft kennelijk een déclaration simplifiée ontvangen. Om voor belastingteruggave in aanmerking te komen moet u het ‘gewone’ aangifteformulier vragen en de bedragen invullen in rubriek 7, pag. 4: Sommes versées pour l’emploi d’un salarié à domicile.

    Wim

    #191481
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank jullie wel.
    Hanspiet, meid klinkt niet zo aardig nu jij het zo gebruikt, maar ik had het echt over een jonge meid (oppas) van 19 jaar… Als het voor mij maar om 3 uur per week zou gaan, dan vind ik het wat anders, maar ik heb haar 30 uur nodig… Dat loopt wel op. Met een minimumloon is niet is mogelijkheid niet zo groot.. Ik wou dat het anders was.

    #191482
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben al jaren een “witte werkster” die via CES betaald wordt. We hebben er geen omkijken naar via de chèques, we krijgen elk jaar netjes een jaaropgave waarin staat hoe welk bedrag waaar in te vullen. Zij is verzekerd en heeft pensioenopbouw en niks zwart. Iedereen tevreden.
    Je kunt de CES ook gebruiken voor extra klussen zoals groot onderhoud in de tuin etc. Bij ons is er genoeg aanbod van mensen die dit willen doen.

    Steven

    #191483
     bosbess
    Deelnemer

    Ik vraag me af, Elke, hoe je iemand 30 uur per week (bijna een volle werkweek) voor je wilt laten werken voor de helft van het minimumloon. Zo’n jonge vrouw moet toch ook genoeg geld verdienen om van te leven? En om 30 uur vast in de week zwart te (laten) werken is voor beide partijen knap link. Ten eerste is zo’n jonge vrouw dan niet verzekerd tegen oa ziekte en je hoeft maar met één verkeerde persoon ruzie te krijgen of jullie hangen. ’t Is niet alleen strafbaar maar bovendien krijg je dan alsnog allerlei navorderingen aan je broek. Een paar uurtjes zwart is te doen, maar in jouw geval, al ken ik je verdere omstandigheden niet, zou ik me wel tien keer bedenken.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?