Carte Vitale – Rsi

Dit onderwerp bevat 8 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #197297
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sinds mei 2011 heb ik een autoentreprise en omdat ik een profession libérale heb, is het de RSI in Parijs die mij van een carte vitale zal voorzien.(ik woon in de Dordogne). De vergoeding voor ziektekosten is echter gedelegeerd, in mijn geval aan de verzekeringsma. Mut’est te Strassbourg. Aan beide instanties heb ik indertijd mijn geboorteakte en kopie paspoort gestuurd. Ik heb een attestation toegezonden gekregen met een inschrijvingsnummer. Maar ik heb nog steeds geen carte vitale. Heb meerdere keren contact gehad met de RSI en steeds als ik denk dat het opgelost is krijg ik weer een brief met de vraag of ik mijn geboorteakte en kopie paspoort op wil sturen. Dit heb ik nu al 4 keer, met begeleidende brief, gedaan Alle keren ook per mail verzonden. Ik loop vast, telefonisch overleg heeft geen zin,krijg geen houvast daar, en ondertussen betaal ik de meeste van mijn rekeningen vooruit, waarna vergoed door de Mut’est. Kan iemand mij een tip geven wat ik nu het beste kan doen, en tot wie ik me kan wenden? (ik weet dat de RSI een vreselijk bolwerk is).
    Daarnaast heb ik sinds kort een part-time dienstverband als assistance de vie bij een particulier. Dus draag ik ook daarvoor sociale lasten af. Kan ik misschien sneller via deze lijn een carte vitale krijgen? – bijv. via de RSI in Perigueux.
    Ik hoor graag een reactie!

    #197298
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik voel met je mee, maar er is geen simpele oplossing. Mocht het een troost zijn: heel veel buitenlanders die zich aanmelden als auto-entrepreneur hebben dit probleem. De OC (in dit geval Mut’est) kan niks voor je doen. Mijn advies is om het hele dossier mee te nemen en naar de balie te gaan van de RSI in Perigueux en daar te eisen dat ze het oplossen. Dreigen om niet weg te gaan voor het is opgelost, wil ook nog wel eens helpen. Als ze volhouden dat je bij de RSI voor de professions liberales moet zijn in Parijs, dan zit er eigenlijk niks anders op dan je daar te melden aan de balie…

    Wim

    #197299
     bosbess
    Deelnemer

    Ik denk dat Wim gelijk heeft. Zelf heb ik een ander probleem gehad met de RSI. Ze hadden me namelijk bij het verkeerde regime ingedeeld. Drie keer was ik al naar het maandelijkse “buiten”-spreekuur geweest en ik had vele malen getelefoneerd. Op een gegeven moment heb ik een aangetekende brief geschreven, waarop ik op enigszins verdrietige en radeloze toon de situatie beschreef, zoals jij hierboven voor ons hebt gedaan. Geen antwoord. Maar de dag voor ik ten einde raad de lange reis naar het spreekuur op het hoofdkantoor zou ondernemen viel er een brief in de bus met excuses en de mededeling dat ik nu bij het juiste regime was ingedeeld.

    Ik vertel dit om je wellicht nog een laatste strohalm te bieden. Als dat niet helpt, zit er niets anders op dan het advies van Wim van Teeffelen op te volgen. Sterkte en laat nog even weten hoe het is afgelopen.

    #197300
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik zal weer moed verzamelen…… Via mijn dienstverbandje – een andere weg dus bewandelen, is geen optie?

    #197301
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tja, heel herkenbaar. Ik heb er zelf twee jaar over gedaan om mijn Carte Vitale vast te krijgen. Eigenlijk stoorde het mij niet omdat je zonder toch terugbetaald wordt, maar na twee jaar was ik het wel beu. Telkens kreeg ik een standaardbrief terug dat ik een vertaalde geboorteakte moest opsturen. Uiteindelijk ben ik zelf naar de RSI in het 15e van Parijs getrokken, en ben hen persoonlijk gaan vragen wat nu eigenlijk het probleem was. Daar kreeg ik van een mevrouw doodleuk te horen dat het een stagiaire was die mijn dossier behandeld had, en dat die standaardantwoorden nergens voor nodig geweest waren. (nonsens uiteraard, maar kom) Het enige wat ze nodig hadden was mijn originele geboorteakte, dus met de stempels. Geen kopie blijkbaar, want die weigeren ze.
    Nu woon ik zelf in Parijs, dus uiteindelijk viel het ongemak nogal mee. Maar geen idee hoe je zoiets best in de Provincie oplost.

    #197302
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Bien, wat Gautier schrijft is dus wellicht dé oplossing: de originele geboorteakte aangetekend opsturen (samen met verdrietige brief). Zo van: Voor de zevende keer stuur ik u mijn geboorteakte toe, deze keer de originele. Plus kort relaas van je jarenlange vergeefse pogingen om een carte vitale te bemachtigen.

    Wat betreft je vraag om een carte vitale via je bijbaantje te verkrijgen: volgens mij kom je dan terecht bij de CPAM en niet bij de RSI (+ Mut’est). Gaan zaken (verzekering, prenies en vergoedingen) dan niet door elkaar lopen?

    #197303
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier hetzelfde verhaal, carte vitale deed er drie jaar over. Volg advies van Wim op, verlaat het kantoor niet voordat er een oplossing is. Laat je er om 18h uitgooien door de force de l’ordre, ga voor de buitendeur liggen onder een stuk plastic en start de volgende ochtend om 8 h opnieuw. Na een dag of drie heb je nogelijk de oplossing binnen. Heel veel sterkte, en loop geen longontsteking op.

    #197304
     Noë
    Sleutelbeheerder

    wel, dank voor het delen van jullie ervaringen en bemoedigende reacties. Heb alle brieven er nog eens bijgehaald en er wordt toch duidelijk steeds om een kopie gevraagd, maar je weet het maar nooit. Het opvragen van de geboortakte liep ook al zo voorspoedig: eerst de verkeerde geboortedatum, toen mijn naam verkeerd – met echter vervolgens veel excuses van een ambtenaar die, heel aandoenlijk, me vertelde dat hij niet lekker in zijn vel zat….

    #197305
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik laat jullie even weten dat ik vandaag, na 3 jaar, mijn carte vitale in de bus heb gekregen!
    Ik heb een uitgebreide brief, met een opsomming van de gang van zaken, benoeming van mijn hopeloze gevoelens, en opnieuw kopies van de geboorteakte en paspoort, aangetekend verstuurd naar de responsable.Ik kreeg een reactie binnen 2 weken , en 2 maanden later is het nu dus helemaal geregeld (geen enkel excuus werd aangeboden).
    Maar goed, het heeft gewerkt.
    Nogmaals dank voor de reacties. Bien

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?