Campers opletten bij betaling op de péage.

Dit onderwerp bevat 23 reacties, 8 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 3 jaren, 6 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #212445
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zojuist zie ik dat op de Home pagina een youtube filmpje van mijn vrolijke neef Andries Bik is geplaatst die het doet voorkomen alsof je op de péage regelmatig teveel betaalt. Hij maakt daarbij niet duidelijk dat dit kleine campers betreft die inderdaad zodra ze iets op hun dak meevoeren voor grote campers aangezien worden en dan voor klasse 3 (hoger dan 3 meter)  in plaats van klasse 2 aangeslagen worden.

    #212446
     bosbess
    Bijdrager

    Ik had het al langer zien staan en me geërgerd aan het woord “belazerd”. Dat past niet in wat Anton “de bibliotheek” noemt. Ik vind trouwens dat het hele bericht niet in de bibliotheek thuishoort. Het is meer iets voor een forum.

    Als auteur staat trouwens niet je neef Andries maar Anton Noë vermeld. Hij heeft het dus ergens vandaan geplukt. Merkwaardig.

    #212451
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk dat ze per definitie erg coulant zullen zijn, ze willen immers geen file of andere problemen veroorzaken bij een tolpoortje. Dus als je klaagt dat je altijd ‘x’ betaalt zal de medewerker het bedrag vermoedelijk zonder verdere controle bijstellen naar ‘x’ om van het gezeur af te zijn.

    Ik las overigens in een Franse krant dat de wegbeheerder automobilisten die door gele hesjes ‘gratis’ mochten doorrijden een factuur zal toesturen. Via camera’s is bekend waar de automobilist de tolweg is opgegaan en waar die de weg zonder te betalen heeft verlaten. Een deurwaarder is belast met de afhandeling.

    #212452
     bosbess
    Bijdrager

    Dat laatste schijnt slechts een onwaar gerucht te zijn dat de komische belgische website Nordpresse de wereld heeft ingestuurd. Vinci Autoroutes laat op France Bleu weten dat er geen enkele factuur is verstuurd. Vaak zijn alle camera’s door de gele hesjes afgeplakt. Waar dat niet het geval is, krijgt niemand die een ticket heeft getrokken een factuur. Voor degenen met een badge ligt de situatie iets ingewikkelder. Zij worden bij het passeren van de péage namelijk automatisch geregistreerd, maar momenteel niet meer bij het verlaten van de tolweg. Dat kan dus een heel lange en dure rit over de tolweg worden! Hun wordt geadviseerd om de klantenservice te bellen, zodat zij een en ander kunnen regelen (= betalen). Telefoonnummer 3605.

    #212453
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er is al een keer een uitzending geweest van de anwb dat ze dat ongemak hebben. Daar kun je niets aan doen, de scanner zegt dat iets 2 meter hoog is en dan is het een vrachtwagen.
    Er werd wél aangeven dat je bij het desbetreffende kantoor van de peage direct je geld terug krijgt.
    Gewoon opletten dus en uiterst rechts proberen te rijden als je fietsen op je dak hebt staan. Dan kun je gemakkelijk rechtsaf naar het kantoor.
    Wil je snel schakelen, dan gewoon de intercom gebruiken.

    Cees.

    #212454
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Bosbess: het bericht ging niet over Vinci, maar APPR. En het onderzoek door een deurwaarder zou vermoedelijk nog enkele weken duren. Het afplakken van camera’s bij de tolpoorten helpt in principe niets. De auto is nog steeds gezien bij het oprijden van de tolweg en daarna nooit meer gezien bij het er af rijden, en dus ook niet betaald. Geen idee of ze software voor kentekenherkenning gebruiken, dat zou het gemakkelijk maken, want dan kun je volautomatisch die kentekens laten opzoeken door het registratiesysteem.

    #212456
     bosbess
    Bijdrager

    Het zou ook gemakkelijker zijn Jako, wanneer je als je een bericht uit een krant aanhaalt, je er even bij vermeldt welke krant (+ eventuele link). Dan kunnen wij dat bericht zelf even lezen. Nu heb ik zelf gezocht, maar ik stuitte meteen op France Bleu. Ik heb trouwens nooit van APPR gehoord, wel van Vinci.

    #212457
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb trouwens nooit van APPR gehoord, wel van Vinci.

    APPR is net als Vinci een van de beheerders van de Franse Autoroutes.

    Er zijn er meer: https://www.autoroutes.fr/fr/les-societes-d-autoroutes.htm

    #212458
     bosbess
    Bijdrager

    Dankjewel Wubbe. Ik dacht altijd dat het er maar één was, Vinci. Maar het zijn er 20! Enfin, zo leer je nog eens wat.

    #212467
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Als het zo gemakkelijk is om kentekens met een camera vast te leggen en op basis daarvan rekeningen te sturen, waarom worden er dan nog van die dure, ingewikkelde en tijdrovende toldoorlaatposten en huisjes gebouwd? Gewoon bij elke op- en afrit wat camera’s, stukkie software eroverheen en hoppa, gaan met die facturen!

    Iets zegt me dat het in de praktijk wat minder simpel is en dat berichten hieromtrent een hoog hoax-gehalte hebben.

    Salutations, Jos

     

    #212468
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Jos,

    Afgelopen jaar heb ik ervaren dat de door jouw beschreven methode in Portugal al operationeel is. Wel na het passeren van de Portugese grens even zelf binnenlopen bij een postkantoor en je creditcard gegevens melden. Rest gaat automatisch.

    Jeroen B, 062

    #212469
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @jos,

    Afgelopen jaar heb ik ervaren dat de door jouw beschreven methode in Portugal al operationeel is. Wel na het passeren van de Portugese grens even zelf binnenlopen bij een postkantoor en je creditcard gegevens melden. Rest gaat automatisch.

    Laat de gilets jaunes het niet horen, dan krijgen we weer een staking te verduren 🙂

    Cees.

    #212470
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Jos: Niemand heeft hier gezegd dat het gemakkelijk is. Ze hebben niet voor niets een deurwaarder ingehuurd die enkele weken de tijd neemt.

    Het artikel meldde niks over de manier van vaststellen, maar aangezien het gaat om vaststellen achteraf kan het m.i. alleen gaan om camerabeelden. Het lijkt me onmogelijk om dat met de hand te doen, dus moet het grotendeels automatseerbaar zijn. En het lijkt me ook niet onwaarschijnlijk dat de wegbeheerders al camerasystemen gebruiken om via kentekenregistratie de verkeersstromen in beeld te brengen. Maar mag je die gegevens ook gebruiken om overtredingen vast te stellen?

    Dat het technisch kan is inderdaad al lang een gegeven. Ook de Franse overheid heeft een studie lopen om de tolpoorten af te schaffen en de betaling via kentekenregistratie te laten lopen. Tolpoorten zijn niet meer van deze tijd en zorgen voor een hoop ergernis.

    #212471
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tolpoorten zijn niet meer van deze tijd en zorgen voor een hoop ergernis.

    Precies! Als je een rekening thuis kunt krijgen als je (te hard) langs een flitspaal rijdt, waarom zou je dan geen rekening kunnen krijgen als je langs een tolpoort rijdt. De technologie is er al (en werkt feilloos 🤫)

    Noorwegen past dit al toe: https://www.anwb.nl/vakantie/noorwegen/informatie/tol

    #212472
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Natuurlijk is automatische kentekenherkenning allang mogelijk. Zo ben ik vorig jaar nog (met de camper!)  in Portugal geweest en heb dat systeem met eigen ogen kunnen aanschouwen. Lang geleden in mijn vorige ICT leven in Nederland was ik al zijdelings betrokken bij de eerste proeven met rekeningrijden. Dus de materie is mij wel enigszins bekend.

    Het grote probleem met massale kentekenherkenning voor bijvoorbeeld tol betalen is altijd weer de schaalgrootte. Bij het relatief kleine aantal auto’s dat te hard langs een flitspaal rijdt speelt dat geen rol. Hetzelfde bij een tolsysteem zoals in Portugal, waar het merendeel van de auto’s is voorzien van een electronisch kastje a la telepeage, en een minderheid moet worden “gevangen” door middel van camera’s en automatische kentekenherkenning.

    Op het moment dat je echt alle kentekens in real time wilt gaan herkennen en doorbelasten ontstaat een geheel nieuwe categorie uitdagingen. In zuiver technische zin is het scannen van een intensieve verkeersstroom met afwisselende snelheden onder varierende weersomstandigheden al een behoorlijke uitdaging.  Maar je krijgt ook te maken met juridische en accountancy eisen ten aanzien van vastlegging en verslaglegging, traceerbaarheid en privacy, beveiliging en fallback en administratieve verantwoording. Om maar eens een paar dingen te noemen. Zaken die bij een betrekkelijk laagfrequente input zoals snelheidsovertreders redelijk eenvoudig te realiseren zijn worden bij hoogfrequente inputs zoals live verkeersstromen ineens onoverkomelijk complex.

    Natuurlijk zijn deze technische barrieres te overwinnen en daar is men ook druk mee bezig. Dus uiteindelijk zullen die volautomatische systemen er wel komen. Dat betekent echter niet dat je reeds nu even wat camerabeelden van doorlaatposten  bij elkaar kunt vegen, er een paar deurwaarders en boekhouders door hun halvemaanbrilletjes naar kunt laten koekeloeren, en vervolgens facturen kunt gaan sturen naar allerlei onverlaten die de treurige moed hadden om gedurende blokkade-acties op tolwegen onderweg te zijn. Als je dat soort verhalen publiceert maak je je schuldig aan tendentieuze berichtgeving. Om het beladen begrip fake news maar niet te gebruiken.

    En dat is waar ik in mijn reactie tegen in het geweer kwam.

     

    Salutations, Jos

     

    #212473
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Of het werkelijk fake news is zullen we moeten afwachten. Het gaat niet om heel grote aantallen, maar om een beperkt aantal tolpoorten de ook nog eens in tijd beperkt zijn. Ik denk zelf dat APPR er een deurwaarder heeft bijgehaald om te zien of het uberhaubt haalbaar is. Het gaat toch om leuke bedragen. Als de individuele bestuurders niet betalen, dan wordt de verliespost volgend jaar als tariefsverhoging overgeheveld naar alle automobilisten.

    Londen doet het overigens al sinds 2003 aan grootschalige kentekenherkenning met hun ‘congestion charge’.

    #212578
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kennelijk was het toch geen fake news, want Vinci heeft aangekondigd het voorbeeld van APRR te volgen om te proberen de tol alsnog te innen aan de hand van camerabeelden.

    Zie: le Dauphine

    #212579
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir,

    Op het gevaar af om als een eigenwijze dwarsligger gezien te worden: ik ben nog niet overtuigd. Dit artikel en meerdere andere gelezen hebbend, krijg ik meer de indruk dat Vinci en consorten proberen automobilisten te overreden om op eigen initiatief een betaling te doen.

    Ik blijf benieuwd hoeveel automobilisten uiteindelijk op basis van camerabeelden een factuur thuisgestuurd krijgen.

    A suivre.

     

    Salutations, Jos

     

    #212584
     bosbess
    Bijdrager

    Jos schreef gisteren: “Ik blijf benieuwd hoeveel automobilisten uiteindelijk op basis van camerabeelden een factuur thuisgestuurd krijgen.”

    Vandaag het antwoord in de Midi Libre (althans wat Vinci betreft): “Vinci renonce à faire payer ceux qui avaient “profité” des péages gratuits de “gilets jaunes””.

     

    #212585
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, de hesjes en zelfs de Franse overheid reageert verontwaardigd op het feit dat een private onderneming probeert om de rekening te innen van een geleverde dienst. Tenslotte heeft de regerende macht, de hesjes, besloten dat het gebruik van de dienst van deze ‘kapitalisten’ gratis zal zijn.

    Dat maakt het voor deze tolwegbeheerders gemakkelijk: Die zullen nu de factuur bij de overheid neerleggen waardoor we uiteindelijk allemaal betalen voor de acties van de hesjes.

    #212587
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gratis gebruikmaken van diensten – noem je dat niet diefstal of bedrog?

    #212590
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er staat een peloton aan advocaten klaar om dit aan te vechten.
    De gele hesjes hebben de vraag al opgeworpen “hoe kan een privaat bedrijf door middel van een foto van mijn auto weten waar ik woon?”

    Eerlijk is eerlijk, ze hebben een punt.

    Cees.

    #212591
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat laatste is simpel: De computer van de wegbeheerder heeft toegang tot de computer met de gegevens van de carte grises. Dat is helemaal geen geheim en de methode om de ‘normale’ niet-betalers te beboeten, diegenen die dat moedwillig doen.

    Ik vermoed dat de wegbeheerder zelfs standaard kentekenherkenning gebruikt om verkeersstromen in kaart te brengen en zo te kunnen voorspellen waar capaciteit moet worden uitgebreid of aangebracht. Als dat systeem compleet is dan kun je bij wijze van controle het systeem zelfs dagelijks kentekens laten spugen van niet-betalers. Als alles goed werkt is dat elke dag nul. Gaat ie kentekens spugen, dan is er ergens een technisch defect wat opgelost moet worden en nu zijn dat de vestjes.

    #212594
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dus ze hebben geen punt 🙂

    Hier in Renaison zijn de gilets jaunes als de sneew voor de zon verdwenen.
    Zaterdag nog was de rotonde hermetisch afgesloten, gisteren was alles schoon en opgeruimd, het gras geharkt, en alles aangeveegd.
    In Roanne hebben ze iets te hard met de kachel gestookt en moest de brandweer er aan te pas komen om de enorme keet die ze gebouwd hadden te blussen, maar aangezien alles van karton, plastic en hout is, viel er eigenlijk niets te redden.
    Ze hebben een nieuwe keet gebouwd.
    In de stad blijven ze proberen de centre d’impôts te bestormen, maar daar staat 24 uur politie.
    Ze geven iedereen een papiertje waarop staat dat ze de referendum willen.
    Ik zou bijna zeggen, doen.
    Laat ze eens zien hoe dat gaat werken.
    Dan hebben we waarschijnlijk iedere maand een referendum en tegelijkertijd een staking, dat schiet echt op.

    Cees.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?