Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #211364
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er wordt veel geklaagd over de buxusmot, vooral in Duitsland en Frankrijk, maar nu ook meer en meer in Nederland.
    De gangbare verklaring voor de rasante uitbreiding van dit ongedierte is dat de mot met buxus uit het verre oosten is geïmporteerd, maar zijn natuurlijke vijanden niet.
    Daardoor kan de mot zich sinds vijf of tien jaar in West-Europa ongebreideld uitbreiden.
    Ik ben net een bericht tegengekomen dat hoop geeft. De vlinderstichting verwacht dat binnenkort ook hier natuurlijke vijanden van de buxusmot opduiken, of dat eksters de rupsen van de buxusmot als delikatesse ontdekken.
    Wie weet hoe dat in tien of vijftien jaar er uitziet!

    #211365
     bosbess
    Deelnemer

    Mijn tuin zit er ook weer vol mee en geen buxus te bekennen. Ik heb namelijk de pest aan buk-zussen. Toch zat ook vorig jaar de tuin vol. Op een gegeven moment waren ze verdwenen, maar kennelijk hadden ze hun eitjes achtergelaten, want ook dit jaar was het weer raak. Ze komen zelfs in huis.

    Ik doe er niets tegen, omdat ze aan mijn planten geen schade aanrichten. Ze vreten alleen buxus aan.

    #211366
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In Oost-Brabant is geen buxus meer te bekennen. Mijn oude huis in Nederland had een keurige haag langs de oprit die ook in 2016 nog prima was. Dit voorjaar waren alleen nog wat plukjes dode takken zichtbaar.

    Er is maar één oplossing: rooien en vervangen voor een op het oog vergelijkbaar gewas zoals Japanse Hulst. Bij gebrek aan voedsel sterft ook de mot vanzelf weer uit.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?