Brievenbus plaatsen

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #190851
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo leden,

    Ik vroeg mij af of er nog regels zijn wanneer je een brievenbus wilt plaatsen bij je huis in Frankrijk. Waar wij gaan wonen hebben de vorige bewoners geen brievenbus, post wordt afgegeven bij de buren. Heeft iemand van jullie nog handige tips en kan ik er een meenemen uit Holland.

    Alvast dank voor jullie hulp.

    Groeten, Margriet

    #190859
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ER zijn niet alleen regels, er is een norm : NF D27-405.
    Je mag alleen de kleur kiezen.
    Dus geen Nederlandse brievenbus, maar een Franse.
    wimb

    #190860
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ah, ja, natuurlijk, de norm…… Bij ons stond er een brievenbus van hout op “poten” met een zinken dakje er op die we aangehouden hebben. Wordt probleemloos gevuld. Als we weggaan zetten we ‘m binnen. Met de postbestelster hebben we de afspraak dat wanneer ie er niet staat (en wij dus naar NL zijn) zij de post bij de buren afgeeft.
    Voordeel van de officiële bussen is dat de postbestellers er een sleutel voor hebben zodat ze er ook iets groters in kunnen doen. Lijkt me best wel handig met al die pakjes tegenwoordig.

    Jan Joost

    #190861

    Bij alle bricomarchés hier zijn standaard brievenbussen te koop. Met een gestandaardiseerd slotje: de facteur of factrice kan met een moedersleutel je brievenbus openen om er een pakje van wat grotere afmetingen in neer te leggen. Staat hier op de campagne gewoonlijk aan de kant van de weg. De Franse PTT heeft er wat over te melden. En voor de fijnproevers van fijnmazige Franse regelgeving kan ik dit verhaal aanraden om de ochtend geheel ontspannen – de overheid zorgt immers goed voor u – te beginnen. Nog een geruststelling: huizen van vóór 1979, daar zijn ze wat minder streng voor.

    #190862
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Margriet,
    Ook een moderne brievenbus volgens NF D27-405 hoeft niet lelijk uit te zien:

    Aan je fantasie zijn geen grenzen gesteld.

    #190863
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat lief allen en zo snel van jullie die handige tips en fantasievolle ideetjes voor een brievenbus. Erg handig om te weten dat een NL bus niet kan, en we op pad gaan voor een Frankrijk-bus.

    @ Rob de brievenbus van jou is wel zeer oplettend die houdt alles goed in de gaten haha
    @ Cristian zo kun je een brievenbus mooi droog houden en jouw website over klussen is zeer handig heb wel ik gelezen, dus die zal zeker van pas komen als wij iets gaan doen. Merci 🙂

    Nogmaals merci.
    Groeten, Margriet

    #190864

    @ Margriet, druk hier, m’n brievenbus vertelt me zojuist dat hij sinds vanochtend vroeg al één oude rode Renault 5 heeft zien vertrekken en weer terugkomen – buurman die brood in een dorp verderop gaat halen – en in de aangrenzende wei twee herten. Dit is er één van. Handig zo’n verspieder aan het begin van de oprit. Conclusie: 1) het brood wordt duur betaald; 2) er rijdt hier geen openbaar vervoer dat last zou kunnen hebben van een stroomstoring zoals die nu Noord-Holland platlegt, een hele opluchting.

    #190865
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Haha Rob wat handig een cameraatje in de ogen-bus. Leuk bedacht en slim.
    Ja, dat hertje is wel wonderschoon. Inderdaad alles ligt plat in Noord-Holland terwijl de mensen zo graag aan het werk willen hoor ik in een flits zeggen. De stilte is juist zo heerlijk, geen openbaar vervoer en geen herrie en af toe een Renaultje voor een ‘duur broodje’ is peanuts. Maar zo boodschappen doen is de inefficiëntie soms van de Fransen.

    #190866
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat ook handig is: je kunt brieven achterlaten in de brievenbus nadat je een knijper op het klepje hebt gezet.
    Omdat de facteur een sleutel heeft kan hij/zij je post meenemen.
    Wij wonen ca 10 km van de dichstbijzijnde brievenbus en gaan maar 2x per week naar het dorp.

    #190854

    @ Barki, back in time, but totally off topic en toch benieuwd naar de afloop: is het nog goed gekomen met je stroomvoorziening daar, is het ERDF netwerk inmiddels aan de huidige tijd aangepast en krijg je nu een normale spanning geleverd?

    #190855
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goh Rob, dat je je dat nog kunt herinneren…..
    Maar het is helemaal goedgekomen met de energievoorziening, onze hele buurt heeft nieuwe palen en bedrading gekregen.

    #190853
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Leuke ontwikkeling een franse brievenbus.
    @ Barki – De knijper wat een leuke hint voor de postbode.
    Ik kan er wel mee uit de voeten nu:)

    #190852
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als huwelijkscadeau in 2000 een echte Amerikaanse brievenbus gekregen. Zo’n ronde van aluminium met een opklapbare rode pijl. Niet afgesloten. Niemand pikt hier op de campagne post.
    De factrice vond het een leuke bus, nooit commentaar op gehad. Kleine pakjes gaan er goed in en als het groter is, weet zij waar het neer te zetten op een beschutte plek.

    Wellicht helpt in de acceptatie de royale bijdrage aan de Calendrier aan het einde van het jaar.

    Steven

    #190858
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor je leuke bericht Steven wat een leuk cadeau.
    Ik verwacht in het dorp geen problemen van dien aard dat de post zou gaan zwerven.
    Wel leuk dat die factrice en haar collega’s een kalender maken!
    Groet, Margriet.

    #190856
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Margriet, de “Calendrier du Facteur” is geen lokaal gebeuren.
    Het is nationaal.
    Elk jaar begin december komt de Facteur langs met een kalender.
    Die “koop” je dan voor een bedrag dat je zelf bepaalt. In feite geef je dan een al of niet flinke “fooi” aan de Facteur. Hetgeen de relaties beslist goed doet.
    Als Nederlander moest ik daar even aan wennen maar die 20€ die ik geef worden zeer enthousiast ontvangen.
    Met de Pompiers is dat hetzelfde. Sinds ze mijn vrouw een keer uit de auto heben gezaagd na een ongeluk ben ik niet krenterig.

    Steven

    #190857
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat leuk om te weten Steven en ben benieuwd wat zich dan afspeelt tegen die in het dorp.
    Wat fijn dat je vrouw na haar ongeluk zo geholpen gered kon worden.
    Dat is ieder een feest om die pompiers te belonen, toch!

    Groeten,
    Margriet

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?