Bonus-Malus autoverzekering

Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #211005
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In 2016 zijn we geëmigreerd naar Frankrijk en heb ik in Frankrijk een auto gekocht. In Nederland had ik 70% No Claim. Bij het afsluiten van mijn verzekering in Frankrijk kreeg in de maximale bonus van 50%.

    Recent heb ik bij het achteruitrijden een paaltje gemist, met schade op een toch wel vervelende plaats. Om te kunnen bepalen of het verstandiger is die schade maar voor eigen rekening te nemen of te declareren bij de Franse verzekering heb ik uiteraard de hoogte van het schadebedrag nodig. Dat is niet zo ingewikkeld. Naar de garage waar ik de auto destijds heb gekocht en hen een devis te laten opstellen.

    Daarnaast is het van belang om te bepalen wat het effect van het declareren van de schade (responsable) op de verzekeringspremie zal zijn. Ik lees over een malus van 25%, maar wat betekent dit?

    a. Gaat mijn No Claim korting van 50% naar 25%, of
    b. Blijft mijn No Claim korting van 50% staan, maar krijg ik daarnaast een Malus-opslag van 25%, of
    c. Vervalt mijn No Claim helemaal en krijg ik bovendien een Malus-opslag van 25%,of
    d. …..

    Wordt die Malus-opslag de komende (schadevrije) jaren weer afgebouwd en zo ja hoe?

    Het totaal van mijn verzekeringspremie bestaat ui

    1. Cotisation de référence soumise à CRM (hier wordt de huidige bonus van 50% over berekend
    2. Autres cotisations non soumises à CRM
    3. Taxes

    Klopt mijn veronderstelling dat de malus ook over het onder 1 genoemde bedrag wordt berekend?

    Wellicht dat ik het allemaal te ingewikkeld maak, maar de tekst op de site van de Franse verzekeraar en ook die op Wonen en Leven in Frankrijk roepen bij mij dit soort vragen op. Misschien zou het handig zijn om bij de laatste tekst een voorbeeldje op te nemen wat er gebeurd in geval van een schade (responsable)?

    #211010
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    De rekenwijze staat hier duidelijk uitgelegd. U vindt er zelfs rekenhulpen (calculatrices).

    Na een schadevrij jaar vermenigvuldigt u de premie van het afgelopen jaar met 0,95.
    (tot minimaal 50% van de oorspronkelijke premie)
    Na een jaar met schade door eigen schuld vermenigvuldigt u de premie van het afgelopen jaar met 1,25.
    (tot maximaal 350% van de oorspronkelijke premie)

    Hoe het bij u zit met de in het artikel genoemde bijzondere gevallen (cas particuliers) kunt u het beste aan uw verzekeraar voorleggen, ik zou daar geen algemene uitspraken over durven doen. Als u geluk hebt valt u in de regeling dat de eerste schade u helemaal geen malus kost. Succes!

    Salutations, Jos

    #211014
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dan je wel voor je snelle reactie Jos.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?