bitumen op zink

Dit onderwerp bevat 5 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

• Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

Beste Bricoleurs,

Ik ben voornemens om een zinken platdak te voorzien van bitumen. Dit door een brandrol over het zink aan te brengen. Het zink is oud en begint inmiddels te lekken.
    Nu heb ik gehoord dat je speciale bitumen zou moeten gebruiken. Dit omdat regulier bitumen het zink zou aantasten en snel zou doen corroderen.

1. Klopt dat? En zo ja, wat voor soort bitumen zou ik dan moeten gebruiken?
    2. Heeft iemand al ervaring met de vloeibare dakafdichtiong van Bison? Die werd me aangeraden voor dit probleem.

Jeroen B, 62

Noë
    Sleutelbeheerder

Bonjour Jeroen,

Ik heb zeer teleurstellende ervaringen met bitumengebaseerde producten. Wellicht gaat het in jouw regio beter, maar hier met de hoge temperaturen en veel zon in de zomer en regelmatig flink regen en vorst in de winter is de levensduur van dit soort oplossingen beperkt. Ik zag na 5 jaar al de eerste schilfering en craquelé in de nieuw aangebrachte bitumen. Shingles met leislag op hellende daken gaat nog wel, maar de uit NL bekende “plat dak oplossingen” zie je hier nergens en dat heeft een reden.

Allereerst, ik weet niet hoe erg je dak er aan toe is, maar heb je al eens naar een renovateur gekeken? Dat lijkt me de eenvoudigste oplossing.

Zo niet, heb je er al eens aan gedacht om gewoon nieuw zink aan te brengen? Er zijn gewoon platen zink te koop bij de Brico Depot en de prijs valt mij persoonlijk niet tegen. Hoewel het uiteindelijk natuurlijk zal afhangen van het aantal vierkante meters dat je nodig hebt.

Als je heel enthousiast bent kun je opnieuw solderen, maar je kunt de platen wellicht ook verlijmen met van die speciale kleefstof voor dakbedekking.

In elk geval succes!

Salutations, Jos

Noë
    Sleutelbeheerder

Jos,
    Bedankt voor de info. Ik ga ermee aan de slag. En aan renovateur had ik nog niet gedacht.

Jeroen B , 62

Noë
    Sleutelbeheerder

Mocht je besluiten renovateur te gebruiken, laat dan nog eens weten hoe het bevallen is, zowel het aanbrengen, maar vooral ook de levensduur na een jaar of twee.
    Ik sta erg huiverig tegenover dit soort producten die, als jet het goed wilt doen, toch veel inspanning vragen en uiteindelijk best duur zijn als je er een dak mee wilt doen.
    Wat dat aangaat: ik persoonlijk zou – als de ruimte er is – gewoon de oude platen verwijderen en vervangen. Niks prutten en plakken want dan blijf je toch met oude troep zitten.

Succes,
    Wilm

Noë
    Sleutelbeheerder

Als je bitumen aanbrengt op een plat dak, moet aan de koude zijde (bovenkant in dit geval) isolatie zijn aangebracht. Anders krijg je te maken met condens onder de bitumen. Dus van onder naar boven: zink (of welke contructie er ook aanwezig is), isolatie en dan bitumen. In een streek met veel zon kun je een laag (afgerond) grind of grof zand aanbrengen op de bitumen.

Noë
    Sleutelbeheerder

maar de uit NL bekende “plat dak oplossingen” zie je hier nergens en dat heeft een reden.

Ik heb hier in NL zo’n plat dak met bitumen, en ik snap niet waarom je die daken hier wèl ziet. Op Google Maps luchtfotos kan je bij alle huizen in de buurt gewoon plassen water zien blijven liggen. Waarom zit daar geen 5% of zo afschot op..?

JS

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?