Binnenlands of buitenlands belastingplichtige: welke keuze?

Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196798
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goedemorgen,

    Sinds 1-2-2013 heb ik mijn domicilie in Frankrijk. Van de Belastingdienst ontving ik nu voor het jaar 2013 het aangifteformulier M. Ik dacht dat dit in mijn situatie een eitje zou zijn, maar ik blijf al steken op vraag 1c, de keuze om behandeld te worden als binnenlandse of buitenlandse belastingplichtige.

    Op zich is mijn situatie, zoals gezegd, simpel.

    Ik heb alleen AOW als inkomen, geen fiscale partner of kinderen, geen schulden en vermogen en ik heb een huurhuis.

    Toch is het me na een poos zoeken nog niet duidelijk of die betreffende keuze voor mij enig (financieel) verschil uitmaakt, en zo ja, hoeveel.
    De belastingdienst geeft dezelfde informatie die ik al her en der online heb gevonden, maar zegt (begrijpelijk) geen advies te mogen geven.

    Wat ik intussen begrijp, is dat als buitenlandse belastingplichtige er o.a. geen heffingskorting wordt toegepast.

    Betekent dit dan een naheffing IB over de AOW?
    Ik weet dat ik sowieso ook aangifte in Frankrijk moet doen.
    Al met al lijkt het ’t gunstigst om te kiezen voor binnenlandse belastingplicht, maar ik hoop op advies in deze. Alvast dank.

    Willem

    #196799
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Keuze voor binnenlandse belastingplicht in uw situatie ligt voor de hand in een jaar van emigratie, al is (zonder nadere indivduele gegevens) niet zeker of dit ivm heffingskortingen (en eventuele persoonlijke aftrekposten gemmaakt na emigratie) iets zal opleveren. Merk op dat bij keuze voor binnenlandse belastingplicht uw binnenlandse en buitenlandse periode voor de fiscale voordelen (zoals de bepaling van de fiscale heffingskortingen) bij elkaar gevoegd worden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?