Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 8 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
24 februari 2016 om 10:10 #188295
Naar buiten moeten gaan om één streepje bereik te zien verschijnen op je mobiele telefoon, of honderd meter doorlopen naar een hoger gelegen punt. Voor heel wat bewoners van la France profonde niets bijzonders. Nu de vaste telefoon over een paar jaar naar het museum verhuist wordt het probleem van de zones blanches nijpender. Een deel van je bevolking verzoeken om weer postduiven te gebruiken zoals vóór de uitvinding van de heer Bell in 1876 dat gaat natuurlijk niet. Dus meer zendmasten is het devies. Vanmiddag overleg op hoog niveau zo bericht le Parisien in dit artikel. De verdeling van de kosten tussen overheden en bedrijfsleven zal uiteraard het heikele punt zijn: slagen ze erin om vanmiddag deze solidarité nationale ook financieel te organiseren?
24 februari 2016 om 12:36 #188296NoëSleutelbeheerderRob,
bekend verhaal. Ook in ons dorp was de ontvangst slecht. Men moest naar een heuvel tussen ons dorp en het volgende rijden om ontvangst te hebben. Die heuvel werd toen bekend onder de naam col téléphonique.
Toen een bedrijf (onderhoudsservice voor industriebedrijven) een afdeling in ons dorp vestigde was het probleem groot: geen mobiel contact meer met de monteurs op locatie.
En toen ook de burgemeester er problemen van ondervond, hij was namelijk infirmier, iemand die ziekenverzorging thuis deed, kon hij door zijn contacten naar de Conseil Général zoveel druk op France Télécom uitoefenen dat zij een nieuwe zendmast plaatsten, u mag raden waar: op de col téléphonique!
Sindsdien: probleem opgelost!26 februari 2016 om 15:27 #188297Wat ik me nog afvraag is of ook het bestaande mobiele netwerk wordt aangepast aan de explosieve toename van het data verkeer. Dat de zones blanches worden teruggedrongen is natuurlijk een goede zaak. Maar is het probleem daarmee opgelost? Ik ben bang van niet: zolang op het platteland de mobiele telefoon alleen maar werd gebruikt om er zo nu en dan mee te bellen voldeed de bestaande infrastructuur. Nu smartphones en mobiel internet bestaande netwerken zwaar op de proef stellen zie je dat op veel plaatsen de snelheid van het mobiele internet niet onderdoet voor die van het de zendmasten omringende kruipende gedierte des velds. Vrienden hadden met een huis op een col téléphonique om Christian’s buurtgenoten te citeren een plezierig snelle 3G+ ontvangst. Enigszins verwende gasten, want gewend aan ADSL2+, kabel of glasvezelsnelheden vonden het plezierig snel. Dat valt best mee hier in la France profonde. Anderhalf jaar geleden kwam de klad erin. Nu en dan traag en soms zelfs problemen om het internet op te komen. Abonnement bij Bouygues opgezegd en een re-ADSL verbinding (512Kb) met Orange decouverte abonnement genomen. Elders in onze omgeving wordt er geconstateerd dat je zo nu en dan zelfs met je gewone mobiele telefoon geen verbinding krijgt.
ZDNet vatte dit vanochtend (voor de Amerikanen) kort en bondig samen: When your smartphone rocks but your network sucks.
26 februari 2016 om 17:53 #188298NoëSleutelbeheerderIk merk hier (ook la F profonde, 03370) alleen maar verbetering op ’t mobiele netwerk. We kregen zelfs laatst ’n heuze brief van ’t Agence Nationale des Fréquences (vrij vertaald) : “omdat die telefoonoperators zo druk bezig zijn met ’t uitrollen van dat 4G-netwerk, kan de televisieöntvangst via ‘de hark’ hieronder lijden.”
Er is ’n telefoonnummer om storingen te melden : 0 970 818 818, van 0800 tot 1900 uur. De mogelijke storingen zijn bekend, binnen drie dagen wordt ’n interventie door ’n antenniste gepland en de kosten hiervan worden gedragen door de mobiele operators.
Peter.
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.