bewaarplicht EDF

Dit onderwerp bevat 11 reacties, heeft 5 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Rob van der Meulen 3 jaren, 7 maanden geleden.

  • Auteur
    Berichten
  • #187525
     wim-in-frankrijk 
    Bijdrager

    Ik heb een conflict met de EDF over de extreme hoogte van de factuur. Tussen de twee facturen in heeft EDF de meter vervangen en EDF weet niet waar die vorige meter nu is. Ik kan nu dus geen gebruik maken van mijn recht om die meter te laten testen. Hoe kom ik erachter hoelang de EDF die meter had moeten bewaren?

    #187536
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Die bewaarplicht (vijf jaar) geldt voor het bewaren van de factures EDF door de abonnee. In Frankrijk is een complete kerstboom van bewaarregels opgetuigd, zie dit overzicht. Ben nergens iets tegengekomen over een bewaarplicht voor de E(R)DF van verwijderde meters. Het bewijsmateriaal – wanneer het een oude meter was – is inmiddels ergens anoniem in een grote loods opgeslagen of naar de recycling gebracht vrees ik. Een (virtuele) post-mortem op afstand is wat lastig. Heeft de E(R)DF overigens nog aangegeven waarom die meter werd vervangen? Of gebeurde dit op verzoek van de klant zonder voorafgaand technisch onderzoek door de EDF? Even snel rondkijkend op internet valt op hoeveel van dit soort klachten er zijn met als titel: EDF facture trop élevée, facture électricité énorme en ga zo maar door.

    Wanneer je een meter niet meer vertrouwt kun je hem laten testen door de ERDF, maar dat kan een dure grap worden indien die meter toch wordt goedgekeurd, rekening klant. Zie de ERDF Catalogue des prestations waar het hele scala aan interventies wordt beschreven, inclusief prijskaartje. Verstandiger is om er dan van te voren naar te laten kijken door een electricien die of met eenvoudige middelen een moment opname maakt van het stroomgebruik of met geavanceerde apparatuur (energy logger) kijkt wat er mogeljk aan de hand is door bijvoorbeeld gedurende een aantal dagen het stroomverbruik te monitoren.

    #187530
     wim-in-frankrijk 
    Bijdrager

    De oude mechanische meter is vervangen door een nieuwe elektronische meter toen mijn abonnement op mijn verzoek werd gewijzigd naar TEMPO. Dit is mij niet meegedeeld. Ook de meterstanden van de oude meter niet.Pas toen ik na vijf maanden de factuur kreeg, zag ik de meterstanden.
    Volgens mij heeft de oude meter tenminste twee keer zoveel geregistreerd als het echte verbruik. EDF heeft tot nu toe elke claim van mij afgewezen. Ook de mediateur van de EDF reageerde negatief. Het argument is dat ik mijn recht op protesteren heb verloren omdat ze die oude meter hebben verwijderd en niet meer weten waar die nu is.
    Mijn argument is dat de EDF mij het recht op een onderzoek heeft onthouden omdat ze zelf zonder enig bericht de oude meter hebben weggehaald. Het is voor mij dus belangrijk om te weten of de EDF een bewaarplicht heeft. Ook ben ik er nog niet achter of de EDF in de fout is gegaan omdat ik niet ben geïnformeerd over de vervanging van de meter (voor dat feit heeft de EDF een “schadevergoeding” van 60 euro aangeboden.

    #187531
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Wat het lastig maakt is dat de meter eigendom van de EDF is, die je het voorrecht gunt die te mogen gebruiken……Hetgeen iedere claim achteraf op zo’n compteur natuurlijk niet vergemakkelijkt. Een complicerende factor – ik denk maar even hard zonder alle ins en outs te kennen – lijkt me dat er twee lijnen elkaar hebben gekruist: een oude meter met problemen die waarschijnlijk niet vervangen zou zijn indien er geen verzoek zou zijn binnengekomen voor een andere tariefsoort. In dit geval heeft dat ongelukkig uitgepakt temeer daar de melding over het overmatige meetgedrag van de oude compteur pas na diens vertrek is gesignaleerd en doorgegeven. De EDF is in de praktijk geen makkelijke partij om mee te onderhandelen, ook niet voor lokale overheden, laat staan voor particulieren. Ik weet niet om welke bedragen het gaat, of hoeveel psychologisch gewicht het principiële gelijk heeft. Gezien de gang langs de mediateur is er zo te lezen al het nodige geïnvesteerd in tijd en ergernis. Zoals ook in de zakenwereld het geval is zou ik me in uw positie afvragen: wordt het geen tijd om op dit punt m’n verlies dan maar te incasseren, afschrijven, en doorgaan met leukere dingen. De enige suggestie die ik nog zou kunnen doen voor wat betreft de juridische aspecten: eens kijken of leden van de consumentenorganisatie Que Choisir al eens in soortgelijke omstandigheden hebben verkeerd, en wat toen de stappen zijn geweest met ondersteuning van hun juridische adviseurs.

    #187532
     wim-in-frankrijk 
    Bijdrager

    Het gaat hier om ruim 2000 euro, dus geen kattenpis. Niet alleen dat de EDF al onze verzoeken zonder argumentatie terzijde heeft gelegd, maar EDF komt na analyse (!) met hele aparte “conclusies”. Zoals dat ons verbruik ’s winters hoger is dan ’s zomers. Ja echt, het staat zo zwart op wit. Ook apart is het feit dat de ERDF plotseling na 2,5 jaar heeft gemerkt dat ze destijds een schrijffout hebben gemaakt. In ons nadeel weliswaar maar die gaat nu gecorrigeerd worden (gaat om ongeveer 200 euro). Geen sterk iets om mee naar buiten te komen.
    Het gaat mij om twee aspecten, namelijk het geld en het principe. David tegen Goliath, ja ik weet het. Maar enkele jaren geleden heb ik in Nederland bij de rechtbank als “simpele particulier” ook een principiële zaak gevoerd tegen TNT POST en gewonnen. En dat ging om slechts 200 euro.

    Overigens bedankt voor de tip om eens bij Que Choisir te kijken.

    #187533
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Op het forum van Que Choisir kom ik na eerste lezing alleen de gebruikelijke standaardklachten tegen over de wijze van factureren door de EDF. Ik vermoed dat er nog stevig moet worden doorgespit op dat forum en verder op de Franse kant van het internet om problemen met de compteur in kaart te brengen. Onderschat die jongens en meisjes bij de EDF en ook France Télécom niet: ministers en rechters komen en gaan, hun almacht blijft bestaan. Het nog steeds rijkelijk voorkomen van allerlei clauses abusives in hun contracten ondanks herhaalde aanmaningen om alles wat “contra legem” is te schrappen spreekt boekdelen. En soms moet je er maar een grap van maken in de vorm van een Kerstvertelling. Mocht ik nog wat tegenkomen, ik hou je op de hoogte. Succes.

    #187534
     Rob van der Meulen 
    Bijdrager

    Liever zou ik het weekend beginnen met een sprookje inclusief happy ending. Of in dit geval een duidelijke bewegwijzering naar mogelijke oplossingen. De realiteit roept me denk ik tot de orde. Le Parisien besluit het bericht over de clauses abusives van de energieleveranciers met een stevige uitsmijter: “Près de 50% des Français disent avoir régulièrement une mauvaise surprise en découvrant le montant de la facture, sans avoir les moyens de le vérifier, et un quart éprouve des difficultés pour la payer, selon un sondage Ifop-Qinergy publié à l’automne 2014.”

    Ik wist natuurlijk al langer dat er nu en dan problemen waren, en dat daarom de Franse consumentenorganisaties uiteindelijk maar naar de rechter zijn gegaan. Vriendelijk of indringend praten met de grote energie jongens leverde niets op. De Britten zouden zeggen: you might as well talk to a brick wall. Een van de vele berichten van Que Choisir hierover.

    De helft van je klanten ontevreden, dat is geen geringe prestatie. Het google visnet zojuist uitgeworpen en het is meteen vol: 60mlns de consommateursdroit-et-financesles arnaquesle-veil-normandla-voix-du-nord (compteur die te weinig zou hebben gemeten). Iets over de Franse elektrische installatie uitleggen is hierbij vergeleken kinderspel.

    #187535
     harold12 
    Bijdrager

    Bij ons huis wordt in mei overgegaan naar option tempo, maar dan weet je toch al dat je een moderne meter moet krijgen om dit te registreren, dus snap ik niet waarom dit een niet verwachte actie van het EDF zou zijn geweest om de oude meter te vervangen?

    Vr. Gr. Harold

    #187526
     wim-in-frankrijk 
    Bijdrager

    Als leek kon ik echt niet weten wat voor soort meter was geïnstalleerd. Dat hoeft mij als gebruiker ook helemaal niet te boeien. Inmiddels zijn we weer af van TEMPO, maar de nieuwe meter is gewoon blijven zitten.

    #187527
     ratatouille 
    Bijdrager

    Ik begrijp de ergernis wel, en die is door een rekening van 2000 Euro ontstaan.
    Je moet de EDF en ERDF ook met enige wantrouwen tegemoet komen, opschrijven van meterstanden voordat ze komen, foto’s maken van situaties, een zeker lijfsbehoud is noodzakelijk bij deze kolos.

    1. Ik belde ooit voor het verplaatsen van de EDF kast buiten, die vrijwel voor mijn ingang stond. Komt een mannetje in een auto kijken, ziet en overwint, want het is een distributiekast. Er zijn nog 6 woningen op aangesloten. Verplaatsen kost heel veel want dan moeten al die kabels…

    Dat het een distributiekast was, staat natuurlijk bij hun in de gegevens. Ik kan dat niet zien, het formaat is gelijk aan die van de normale kast. Buurman erbij, hebben even gesproken en ik zou een rapport krijgen. Maar wat kwam was de rekening. 160 Euro voor de visite, het rapport heb ik nooit ontvangen. De kast staat nog voor mijn deur (op mijn terrein!!).

    Ik ging drie weken weg, alle stroom uit behalve koelkast. Bij terugkomst is de koelkast kapot, en krijg ik een EDF rekening van + 230 euro. Blijkt er tijdens mijn afwezigheid enorm veel stroom gebruikt te zijn. Alle grafieken bekeken, de standen, ik weet dat het niet kan, maar kan niets bewijzen.

    Ik wens je sterkte bij de strijd. Zelf voorzag ik zoveel Franse beren, kosten en moeite dat ik maar betaald heb, en mijn ergernissen in berichten als deze verwerk.

    #187528
     wim-in-frankrijk 
    Bijdrager

    Ik heb inmiddels een compleet dossier opgebouwd en ga daarmee binnenkort naar de rechter.

    #187529
     wannox 
    Bijdrager

    Op deze meldt zich nog een journalist die onderzoek doet naar exotische EDF facturen :

    paulaveline 1 juil. 2013 à 14:44
    Bonjour,
    Je suis journaliste et je travaille sur un reportage sur les problèmes de facturation d’EDF et GDF. Pour cela, je cherche des particuliers ou des professionnels ayant eu un litige avec l’une des deux compagnies à cause d’une surfacturation et ayant entraîné un préjudice financier et/ou moral.

    Si vous êtes dans cette situation, vous pouvez me joindre sur ce mail : paul.aveline@yahoo.fr

    Merci,

    Paul

    wimb

    Zoals het hamertje thuis tikt, tikt het nergens

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2018 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

of    

Forgot your details?

Create Account