Bevestiging balk aan gestucte ‘mur en pierres’

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #213695
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste kluskundigen.
    Wij willen een abri plaatsen met schuin dak, die leunt tegen een gestucte ‘mur en pierres’. Door het stucwerk is er op voorhand geen zicht op waar zich stenen of voegwerk bevinden. Welke bevestigingsmethode kunnen we het beste kiezen? We dachten zelf aan draadeinden die chemisch verankerd zijn. Of zijn er andere oplossingen? Hoe diep moeten dergelijke chemische ankers worden geboord?
    Alvast dank voor jullie advies.

    #213696

    Wanneer zo’n chemisch anker is uitgehard vormt het een zeer stevige verbinding met de omgeving, in beton bijvoorbeeld. Maar bij een traditioneel Frans huis, vaak met natuurstenen van ongelijke grootte opgetrokken en soms gemetseld met een zand/leem mortel waaraan als het meezit ook nog wat kalk is toegevoegd loop je het risico dat je er zomaar bij belasting een grote steen uittrekt. Wanneer je daar bij het boren al in bent gekomen, en niet ergens in een grote voeg. Want met dat stucwerk op de muur heb je daar geen enkel zicht op, je merkt het pas bij het boren.

    In deze rapportage in SystèmeD kun je zien hoe ze een grote oplegbalk hebben bevestigd tegen de bestaande muur van het huis. Ook bij deze methode natuurlijk de vraag hoe je de houvast biedende stenen in de muur kunt opsporen. Ook wanneer je metalen balkdragers zou gebruiken blijf je dat probleem tegenkomen. Voor wat achtergrondinformatie nog deze beschrijving over balkoplage.

    #213697
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou de abri helemaal niet tegen de muur bevestigen maar er tegenaan bouwen.
    Zoals Rob al zei: de kans dat je ergens een houvast vindt is erg klein.
    Je denkt dta het vast zit maar alles hangt uiteindelijk aan de stuuklaag.

    Bij vrienden met eenzelfde project heb ik gezien dat ze een abri (veranda) bouwde TEGEN de bestaande muur aan.
    Ze hebben er op enkele punten wat bouten in getetterd maar het is eigenlijk flauwekul, want de veranda blijft zelfs zonder muur staan.
    Daarna hebben ze alles keurig dicht gekit.

    Staat al tien jaar en is keurig gedaan.

    Cees.

    #213698

    Met wat gerichte vragen aan Google (abri jardin, veranda) kom je allerlei aardige en originele projecten tegen die als “food for thought” kunnen dienen. Een voorbeeld.

    #213699
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jacqueline,
    ik zou het zo doen:
    – Op de plaats waar de balk moet komen een lijn op het stuc trekken.
    – Op deze lijn om de 50cm met een boorhamer een gat boren.
    – Die gaten markeren waar men in een steen zit (is aan het geluid van de boorhamer te horen, en ook aan het
    boormeel te zien).
    – Gaten waar men duidelijk op een voeg zit (boor zakt weg) of waar de aangeboorde steen splintert gewoon vergeten.
    Als men geluk heeft blijven voldoende draagkrachtige gaten die men voor de juiste bevestiging gebruiken kan (chem.anker of gewoon dikke pluggen). De niet gebruikte gaten dichtsmeren, ook worden deze straks door de opgeschroefde balk verdekt.
    Het is van voordeel als men een beetje ervaring met het boren in (natuur)steen heeft, dan kent men geluid en boorsnelheid in de diverse materialen.

    #213700
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor deze snelle reacties. We gaan de gaten boren zoals ‘le bricoleur’ voorstelt. Dat lijkt een prima methode. We hebben genoeg ervaring met de boorhamer om de diverse materialen te herkennen. Maar ook de reactie van ‘capitane’ nemen we ter harte. We zullen de abri ook 3 ‘achterpoten’ geven die tegen de muur aan staan als extra houvast voor de draagbalk.

    J.

     

     

     

    #213701
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jacqueline,
    misschien nog een tip:
    Als twee naast elkaar (op een afstand van 50cm) liggende gaten niet ’tragfähig’ zijn, dan een gat tussen deze twee boren.

    #213702
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn ervaring hierin is wel dat met een beetje pech je tijdens het boren de steen waarin je boort lostrilt uit de omgeving. Dan heb ik het wel over graniet…

    Succes

    #213704
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ik heb net zo’n klus achter de rug, wel geen gestucte muur maar een muur en pierre gevoegd. ik heb tussen twee grote stenen een gat gemaakt zo diep mogelijk( tot wel 40 cm diep) en daar een anker van draadeinde in vast gezet met ciment de scellement. het uiteinde van het draadeinde had ik een anker gemaakt van twee bouten en een metalen plaat ertussen. het anker zet je vast met ciment prompte. ff laten drogen en je kunt de rest van het gat opvullen met ciment de scellement en evt stenen, afhankelijk van de grootte van het gat. ik heb twee van deze ankers op een balk van zes meter gebruikt. onder deze balk heb ik nog twee staanders geplaatst 75 cm in de beton.

    succes met de klus, rob

     

    ps nog mooier is het als je het anker tot in de binnenruimte laat komen en daar een groot kruis op zet, maar meestal is de muur hiervoor te dik of kom je in de slaapkamer uit.

    #213709
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Jacqueline,

    Zoals gewoonlijk ben ik weer tegendraads.

    Ik heb ook van die gammele muren van stukjes kalksteen, opgetrokken met leemmortel. Een halve meter dik maar je kunt er niets aan ophangen of het komt met een stuk muur erbij weer naar beneden. Chemische ankers, pluggen en dergelijke gaan het dus niet worden.

    Als je veranda van een constructie is waarbij balken (traverses) schuin van de muur naar palen lopen, zoals in dit plaatje, waarom die balken dan niet gewoon in de muur inlaten? Je hakt allereerst de nodige ruime gaten in de muur en metselt de onderkant van die gaten glad zodat alle opleggingen op dezelfde hoogte komen. In de balkuiteinden die in de muur komen boor je dwars een gat waarin je een stuk betonijzer of draadeind steekt dat als anker gaat fungeren. Nu zet je je veranda overeind waarbij je de balkuiteinden met anker op de opleggingen plaatst. Eventueel tijdelijk stabiliseren met schoren, spanbanden of dergelijke. Dan metsel je de gaten rond de balken dicht met kalk/zand mortel waarbij je zorgt dat de ankers goed in de muur vast komen te zitten. Uiteindelijk krijg je iets zoals hier is te zien.

    Veel steviger dan met chemische ankers of pluggen, en veel mooier dan zo’n aangeklampte balk waar je op kilometers afstand aan ziet dat ie later tegen de muur is geplakt. Just saying…

    Succes met de klus!

    Salutations, Jos

     

     

     

     

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?