Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199150
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zo gauw de sneeuw weg is moet ik een aantal palen plaatsen en omdat de grond hier rotsachtig is gebruik ik de support de poteau à planter; blz 35 bricodepot, die eventueel op maat wordt afslepen als ik niet diep genoeg kan komen; dan stenen erom heen en beton storten.
    tot nu toe het beton volgens 1-2-3, dus apart zand en grind. toevallig zag ik in de zak met kant-en-klaar beton, daar hier erg fijn grind wordt gebruikt = minder dan 10mm, terwijl mijn grind tussen 20en 30mm is.
    omdat bij de steengroeve een grof soort zand met kleine steentjes (gravillon voor de jeu de boule baan) verkoopt, dacht ik dat ik mijn probleem met apart zand en grind halen zou kunnen oplossen door alleen de gravillon te gebruiken. ik heb op internet gezocht welke eisen aan het grind gesteld wordt maar niets kunnen vinden. is er een beton deskundige die me kan vertellen of ik het gravillon kan gebruiken?
    alvast mijn dank, hans

    #199151
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In principe kun je gravillon toepassen. Maar het is toch mooier om ook grover grind toe te passen. Hoe mooier verdeeld de gradatie van de toeslagstoffen als zand en grind, hoe mooier de beton verdicht en verwerkt kan worden.

    Verder: hoe fijner het grind c.q. gravillon, hoe meer cement je nodig hebt per m3.

    Als he alleen gaat om wat beton rondom palen voor je tuin zou ik me daar niet te druk om maken.

    #199152
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vraag eens bij die carriere of ze ook “toute venant” hebben. Dat is hier de gebruikte benaming voor een mix van zand en grind speciaal voor beton. In de gravillon moet in ieder geval geen klei of leem zitten.

    #199153
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zie hebben hier ook tout venant, maar daar zitten stenen in tot wel 5cm; zou dat beter zijn? Nogmaals voor mij zou het voordeel zijn dat ik met 1 kar beide toeslagstoffen kan halen; anders moet ik altijd 1 van de 2 storte; wat extra werk geeft.
    Wilm, in pricipe ben ik het met je eens; ben gaan twijfelen daar de samenstelling van de zgn readymix die uitsluitend fijn grind bevat,
    groetjes, Hans

    #199154
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Toutvenant betekent toch ‘alles wat komt’.
    Het hangt dus van de bron van herkomst af.
    Zo is het ook hier uitgelegd.
    Ook in onze streek heb ik en keer korrelgrootte van/tot 0,5/30, en een ander keer 1,5/70 gekregen. Maakte voor het opvullen onder een terras (tussen eigen puin) niets uit.

    #199155
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Christian, ik zeg altijd “van alles en nog wat” en zo blijkt het dus ook te zijn, gezien jullie ervaringen. Die korrelgrote die je noemt hangt van de zeefmaat af, en dan kan het dus zijn dat een steen wel 5 cm lang is maar in de breedte maar 3cm en dan past hij dus door een zeefmaat van 3.2 cm. En dat is prima tot beton te verwerken. Dus Hans, als er ook voldoende klein grind en zand inzit zou ik het gebruiken.

    Groet, René

    #199157
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, het zijn geen draagvloeren of muren, dus het zal allemaal wel meevallen; maar intussen wel een tip voor anderen voor het in de beton storten van palen, want nogmaals je komet graf zand en fijn grind voor een leuke prijs en is op 1 aanhanger ipv 2!
    prettig weekend, Hans

    #199156
     Anoniem
    Inactief

    In de Combrailles bij elke bouwmaterialenhandel te koop als MELANGE (zand en grind al gemengd hoeft alleen nog maar water en cement bij)
    prettig weekend

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?