béton ciré maken

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 11 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #199424
     Anoniem
    Inactief

    Ik wil een stukje vloer beton cire maken, en nou lees ik ergens dat de ouderwetse manier uit Amerika is een beton vloer glad af te werken, en te behandelen met een polymeer, wat dus een lak of polyester kan zijn.
    Ik heb de badkamervloer glad afgewerkt maar er zitten wat vegen in, dus ik wil een liquide maken van alleen cement en water (misschien wat kalk erdoor) daarmee de vloer “dweilen”, en dan dacht ik, als die Amerikanen dat vroeger zo deden, dan moet het toch mogelijk zijn een laag vernis er over uit te werken, of een laag polyester?
    Wat denken jullie?
    Ik wil geen béton-ciré kopen want het is a veel te duur, en b industrieel gemaakt zoals ik waarschijnlijk boven beschrijf.
    Is er iemand die dit ook zelf heeft geprobeerd/gedaan?

    #199425
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Cees,

    Afwerken met een dunne liquide van cement en water gaat naar mijn persoonlijke ervaring niet werken. De waterige cement wordt niet hard en glad genoeg.

    Uit NL herinner je je misschien die oude granito aanrechten, vloeren enzovoort. Van die zwartwitte korrels in de natte mortel die na het harden werden vlakgeslepen en gepolijst. Persoonlijk vind ik dat nog steeds een tijdloze charme hebben.

    Een vergelijkbaar effect kun je bereiken door van gewone gestorte beton een laagje af te slijpen. Dat hoeft maar heel weinig te zijn, net genoeg om het geheel mooi vlak te krijgen en de kiezels zichtbaar te maken. Ik doe dat zelf met een aantal gestorte drempels onder buitendeuren. Kost weinig, ziet er mooi uit, is robuust en duurzaam.

    Voor dat soort werk zijn ponceuses-surfaceuses beton te koop of te huur. Een soort slijp-schuurmachines voor beton. Maar die dingen zijn nogal duur en je gebruikt ze als bricoleur niet al te vaak.

    Als je goed overweg kunt met een haakse slijper kun je hetzelfde effect bereiken, maar dan een stuk goedkoper, door een vlakke diamantschijf aan te schaffen. Ik heb een Duitse ebay shop gevonden die een uitgebreid assortiment aan dat soort schijven heeft, voor veel lagere prijzen dan ik zoiets in Frankrijk heb kunnen vinden.

    Binnenkort (paar weken) ga ik met mijn zojuist gekochte diamantschijf aan de gang, als je wilt kan ik wat foto´s maken om een indruk te geven van het resultaat.

    Daarentegen heb ik nog geen idee wat ik op de aldus vlakgeslepen beton kan smeren om dit te conserveren. Het moet transparant, slijtvast en bestand tegen buitenomstandigheden zijn. Jij hebt het over een polymeer, lak of polyester, ik houd me aanbevolen voor een merk-type tip van jou als deskundige.

    Salutations, Jos

    #199426
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cher Cees, je kunt eens kijken op het weblog van een Gentenaar (onder ervaringen) die doende is om in de Lot een chambres D’hotes te realiseren. Ouzibou is de naam. Hij heeft, zoals dat op zijn Vlaams heet, gepolierde vloeren gemaakt. Op de foto’s glimt het enorm en ziet het er strak uit. Op 1 foto zie je hem in de weer met een apparaat dat ik in Nederland ken onder de naam vlinder.Het bestaat uit twee draaiende slijpschijven onder een machine waarop je zit. Ik denk dat dat apparaat voldoet aan de beschrijving die Jos boven heeft gegeven.

    Jeroen B, 62

    #199427
     Anoniem
    Inactief

    Ik kan geen ouzibou vinden Jeroen.
    Het vlinderen ken ik ja, dat zijn inderdaad machines waar je opzit en die over de betonvloer racen en zo de vloer spiegelglad maken.
    Mijn badkamervloertje is 1.8m bij 1.50m, daar past een vlinder niet op.
    dat strak maken gaat me ook nog wel lukken, hij is redelijk strak op ene paar veegkrassen na, die kan ik ook schuren met een slijper zoals Jos al zei.
    Maar daarna, wat smeren ze erop om het effect “ciré” te krijgen.
    het is geen ciré of lijnolie wat je op tomettes smeert, maar een soort resin.
    Ik heb alle soorten polyester en epoxy resines staan die je wenst, wat is het verschil?
    Als ik op de filmpjes kijk doen ze een poedertje in een emmer, vloeistof erbij met een 2de component, en roeren maar, en als de pasta klaar is smeren ze op de muur een laagje van hooguit een millimeter.
    Nou heb ik gisteravond een test gedaan, alleen is die wat vreemd uitgevallen.
    De resine was namelijk blauw, de ciment grijs, en wat heb ik, een mooi donker groenachtig laagje.
    Vandaag ga ik de breekbestendigheid uittesten, want er komt een bad van twee honderd kilo (leeg) op te staan.

    #199428
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vlindermachnines bestaan ook in kleinere afmetingen, geschikt voor woningruimtes.

    Aandachtpunt bij afwerking met kunststoffen: gladheid van de vloer wanneer deze nat is. (eventueel toeslag toepassen)

    #199429
     Anoniem
    Inactief

    Weet ik Wim, maar ik heb een waterputje, leidingen, afvoeren, en het strijken in ee afloop naar het putje was niet zozeer het punt.
    Ik dacht alleen; ik heb de vloer met zo’n grote spaan glad gestreken, en er zitten een paar vegen in.
    Als ik nu gewoon een vloeistof maak van ciment en water, en die over de vloer heen giet, dan zou die wat minder poreus zijn en daardoor mooier.
    Kan dat?
    Of hecht die laag niet? volgens mij trekt het er toch gewoon in?
    Of bedoel je dat met toeslag?
    Zo niet, wat is toeslag?
    Ik ben maar een timmerman Wim 😉

    #199430
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het alsnog aanbrengen van een papje met cement wil ik je afraden, het zal geen invloed hebben op de porositeit, daarentegen ontstaat er een zachte toplaag die makkelijk verpoedert.
    In hoeverre zo’n toplaagje loslaat hangt af van de ondergrond maar zelfs bij verse beton is de kans daarop groot.

    Wanneer je een topcoating toepast is een mogelijk een toeslag van silica, kwarts o.d. toe te passen; door deze door de coating te mengen vóór het aanbrengen ervan. Hierdoor wordt de vloer minder glad. Daarna nog een tweede laag zonder toeslag aanbrengen.
    Hechting van de coating op de beton: afhankelijk van toe te passen product, zie (hoe flauw dit misshcien ook moge klinken) hiervoor de aanwijzingen van de fabrikant.

    #199431
     Anoniem
    Inactief

    Ok Wim, bedankt voor de tips.
    De test is goed gegaan, de hechting lijkt me enorm omdat ik het niet los kan krijgen, alleen is er wel sprake van een bobbelig effect.
    Dit kan dus opgelost worden door er nog een laag overheen aan te brengen.
    Allé, au boulot 😉

    #199432
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Cees,

    Ik heb inmiddels een vitrificateur de beton gevonden die ik zelf ook wil gaan toepassen. Het gaat om een reeks speciale producten voor het afwerken van betonvloeren. Hopelijk heb je hier iets aan.

    Salutations, Jos

    #199434
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Cees,

    Hierbij zoals beloofd nog wat foto’s van mijn experiment met de gestorte beton en de diamantschijf. Ik vind het erg mooi geworden en krijg ook positieve reacties van anderen. Wellicht heb je er iets aan.

    Salutations, Jos



    #199433
     Noë
    Sleutelbeheerder

    http://www.lairpur.com/gepolierde-betonvloer/
    De Belg met zijn gepolierde vloer, echt mooi. Je kan met wat ‘natuurlijke’ kleurstof beton een hele andere uitstraling geven, in dit geval zwarte ijzeroxide en kwarts. (nwe naam voor Ozibou dit bedoelde Jeroen B. )

    #199435
     Anoniem
    Inactief

    Ik heb zo zelf een antieke schouw gebouwd Jos, niet geslepen maar met mallen van hout, ingewaxt, en toen de beton erin gegoten.
    Hierbij een foto van de vloer.
    Het viel niet mee om de beton zo te smeren dat de afloop naar het putje goed is, maar daarna met de resin is het toch een leuk vloertje geworden.
    De meeste mensne hier vragen “waarom heb je gene tegels gelegd, veel gemakkelijker”
    ‘T ja, dat wel, maar ik vind dit wel iets hebben, niemand heet dit behalve die belg.
    Supermooie vloer zeg, maar het is ook een prachtig pand wat zich er voor leent.
    15213267ok.jpg

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?