Belastingen/wia uitkering/zorgverzekeringen

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #191342
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Allen,

    Eerst even voorstellen hoor dat schrijft iets makkelijker. Wij zijn, ik Jelle en mijn partner heet Hera.

    Wij wonen nog in Nederland, maar willen in de toekomst naar Frankrijk gaan emigreren.(de Creuse)

    Natuurlijk zijn wij al erg druk met de voorbereidingen waaronder alles aan het uitzoeken.

    Wij hebben als eerste een aantal vragen namelijk;

    1- Hoeveel inkomstenbelasting betaal ik over mijn WIA uitkering?

    1.2- Klopt het dat, als je onder een bepaald bruto jaarinkomen geen belasting betaald?

    2- Zijn er mensen die met een WIA uitkering in Frankrijk wonen?

    3- Welke soort keuringen worden er gedaan als je een arbeidsongeschiktheids uitkering ontvangt?

    4- Klopt het dat als je een chronische ziekte hebt in mijn geval COPD cold II dat je vrijstelling krijgt van medische kosten?

    5- Welke vergoedingen zitten er in het Franse basispakket en is aanvullend verzekeren noodzakkelijk?

    6- Wat zijn de extra kosten bij een aanvullende verzekering?

    6.1 Waar kunnen wij deze het beste afsluiten?

    7- Hera heeft geen inkomen vanuit Nederland hoe moet zij zichzelf verzekeren?

    7.1 Moet Hera bij mij via de cvz verzekerd worden of kan het ook anders?

    8- Op welke extra kwijtscheldingen heb ik recht met mijn wia uitkering?

    9- Wanneer ben je recident inwoner van Frankrijk?

    10- Moeten wij ook Franse sofinummers aanvragen?

    11- Wat zijn de kosten voor bijv. stroom, water, gas, tv, internet, etc ect.

    12- Klopt het dat je geen wegenbelasting betaald?

    13- Kunnen wij ook voor langere termijn huren in Frankrijk?

    13.2- bijv. onbepaalde tijd of minimaal 10 jaar of langer?

    14- Weet iemand ofdat je in Frankrijk voor een huurwoning OZB belasting moet betalen? Of ligt deze verantwoordelijkheid bij de verhuurder?

    Even als voorbeeld voor ons zelf; Stel wij zouden een huis zoals dit willen huren, ??http://www.leboncoin.fr/locations/473391487.htm?ca=14_s
    Wat is dan onze totale huur prijs de 500 euro of komt daar nog OZB bopenop?
    Zo, ja hoeveel is dat dan.

    15- Klopt het dat je voor auto’s die ouder zijn dan 10 jaar geen invoerbelasting betaald?

    En graag zouden wij van andere mensen willen weten wat wij het beste kunnen doen met onze nederlandse auto?

    Is invoeren een goed idee of is het kopen van een franse auto een beter idee?

    Kan je ook de Nederlandse auto naar Frankrijk rijden en in Nederland laten schorsen en vervolgens in Frankrijk opnieuw aanmelden voor keuring en registratie?

    Of ben je verplicht om de auto te exporteren en te importeren?

    En wat zou je moeten betalen als je bijv. een grote flinke Jeep zoals een Nissan Patrol 2.8 GR of soortgelijke auto wilt aanschaffen kan je dan beter kopen in Nederland of in Frankrijk?

    16- http://www.cmunf.fr/bdd/fichiers/pages/file/Garanties%20Ned’s%20Expat%202012.pdf onderaan zijn de tariefen te zien komen deze kosten nou wel of niet bovenop de CVZ verzekering die ik volgens het CVZ verplicht ben te betalen?

    Jullie zien wel dat wij nog een hele hoop vragen hebben en zeer waarschijnlijk komen er nog veel meer bij, maar voor nu lijkt mij dit genoeg.

    Hopelijk zijn er hier mensen die ons verder kunnen en willen helpen.

    Wij willen jullie dan ook alvast heel erg bedanken voor alle genomen tijd en moeite.

    Met vriendelijke groet,

    Jelle&Hera

    #191343
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Vrijwel alle antwoorden op de vragen zijn te vinden op de website. Misschien handig om eerst de site door te lezen – een paar avondjes werk – en dan te komen met onbeantwoorde vragen.
    Hartelijke welkom overigens op het forum.

    Wim, moderator

    #191344
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Hera en Jelle,

    Sterker nog, koop het voortreffelijke boek “La Maison” van onze moderator.
    Ik woon al 9 jaar in LDF en koop altijd de laatste editie.
    Reclame mag misschien niet, maar in dit geval kom je voortreffelijk beslagen ten ijs.

    Succes en vriendelijke groeten/Peter

    #191345
     Wim Bavelaar
    Moderator

    Dank voor de reclame, maar het boek is uitverkocht. Na zeven drukken vond ik het welletjes en het updaten op papier is niet meer van deze tijd. Vrijwel de gehele inhoud is – in geactualiseerde vorm – nu op de website te vinden.

    Wim

    #191346
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jammer Wim. Nu missen al die papieren boeken liefhebbers de mogelijkheid om naast het open haardvuur je voortreffelijke informatie tot zich te nemen. Of gaan we nu allemaal met de tablet bij dat vuur zitten?
    Maar begrijpelijk is het wel. Helaas………….

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?