belastingaangifte / waar?

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #207058
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Wie kan aangeven waar ik belastingaangifte moet doen? Is dat in Nederland of in Frankrijk?

    Hier enkele feiten:

    Mijn vrouw en ik zijn in maart 2017 geemigreerd naar Frankrijk. Ik ben per 1 maart 2017 met pensioen. Ik heb altijd gewerkt als ambtenaar en heb nu een pensioen (via het ABP) dat valt onder het wettelijk pensioen.

    Vragen:

    Waar moet ik nu mijn belasting opgeven, in Nederland (zoals ik altijd heb gedacht) of toch in Frankrijk?

    Moet ik om te voorkomen dat ik teveel loonbelasting betaal, een verzoek indienen bij de nederlandse belastingdienst? Waarom is dat als ik in Nederland belasting betaal?

    Moet ik de franse belastindienst informeren dat ik (indien dat zo is) in Nederland belastingaangifte doe?

    Wie kan mij over bovenstaande informeren? Alvast dank voor de antwoorden.

    Mvg.
    Bas

    #207059
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Iedere inwoner van Frankrijk is verplicht om aangifte inkomstenbelasting te doen, maar dat betekent niet per definitie dat u ook in Frankrijk inkomstenbelasting moet betalen. Voor zover ik weet is een ambtenarenpensioen per definitie belast in Nederland, maar andere inkomsten (bv rente) niet, daarover zal woonland Frankrijk belasting willen heffen.

    #207061
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kan alleen bevestigen wat Jako zegt:
    Ook mijn pensioen wordt belast in het land waar ik die verworven heb, en in de belastingaangifte van mijn huidig woonland geef ik aan ‘reeds elders belast’.

    #207062
     bosbess
    Deelnemer

    Ingevolge het belastingverdrag tussen Nederland en Frankrijk ter voorkoming van dubbele belasting betaalt iemand met een ambtenarenpensioen, anders dan mensen met een bedrijfspensioen, daar belasting over in Nederland. Zie de tekst van het belastingverdrag (en met name art. 19 lid 1) dat je vindt op

    http://wetten.overheid.nl/BWBV0004110/2005-07-24

    Als ingezetene van Frankrijk ben je echter wel verplicht om aangifte te doen bij de franse belastingdienst. Je krijgt daarvan geen bericht. Je moet je zelf aanmelden bij het belastingkantoor. In Frankrijk betaal je echter geen inkomstenbelasting over je pensioen. De aanslag (althans over het pensioen) zal dus € 0 bedragen.

    Het is in ieder geval verstandig om de NL belastingdienst in te lichten dat je bent geëmigreerd en hun te vragen of daar in jouw geval nog consequenties aan zijn verbonden. Bovendien is het aan te bevelen om een babbeltje te maken met de franse belastinginspecteur. Je kunt je aanmelden en hij kan je dan tevens uitleggen hoe het in zijn werk gaat in Frankrijk, waar electronische aangifte voor de meeste mensen inmiddels verplicht is. Bovendien verandert er ieder jaar wel weer iets. Wanneer je in deze tijd naar het belastingkantoor gaat, is het er niet druk.

    Inderdaad worden je eventuele kapitaalinkomsten uit Nederland of Frankrijk, zoals rente, dividend, huurinkomsten) wél in Frankrijk belast. Buitenlanders moeten twee aangifteformulieren invullen: het gewone aangifteformulier voor alle franse inwoners, formulaire 2042, en het formulier voor inkomsten uit het buitenland, ik meen formulaire 2042 k.

    Hoewel ze je bij de belastingdienst ook willen helpen met invullen, is het verstandig om in ieder geval de eerste keer een belastingdeskundige in de arm te nemen, die zowel verstand heeft van NL als van FR belastingrecht.

    #207072
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is dacht ik formulier 2047K voor de aangifte inkomsten uit het buitenland, naast het basisformulier 2042

    #207073
     bosbess
    Deelnemer

    Klopt Jaap. Maar ik geloof dat de k inmiddels is weggevallen en dat het nu formulaire 2047 is. Zie hier.

    Daar staat onder meer:
    “Cette déclaration doit être souscrite si vous êtes domicilié en France et si vous avez encaissé des revenus hors de France métropolitaine et des DOM. Elle doit être jointe à la déclaration d’ensemble des revenus.”

    #207153
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Hartelijk dank voor jullie bijdragen! Ik ga er mee aan de slag.

    Salut
    Bas.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?