Balkenvloer vervangen

Dit onderwerp bevat 16 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198767
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goedemiddag allen,

    In ons (net aangeschafte huisje) hebben wij in een ruimte een balkenvloer zitten welke helaas helemaal is doorgezakt en doorgerot is. Wij willen deze dus graag vervangen, waarbij we de bevestiging op de zelfde manier als nu willen houden. Dit houdt dus in dat we de huidige balken zullen vervangen door nieuwe (eigenhouten) balken en op de zelfde plek als de oude balken willen plaatsen. Nu heb ik op dit forum al veel informative kunnen vinden, maar niet alle vragen warden beantwoord.

    Wat ik graag van jullie ervaringsdeskundigen zou willen weten is het volgende:

    Kan ik zonder problemen of risico’s de huidige balken verwijderen? Deze bevinden zich tussen 2 draagmuren met een lenge van +-3.5m. Geen risico van het deels instoren van de muren door trek of duwkrachten?
    Moeten de nieuwe balken op een of andere manier bevestigd worden aan de muur of is het in de gaten schuiven en opvullen (met pur?) voldoende?

    Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

    #198774
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Alex,
    In principe kun je de balkenvloer gewoon vervangen zonder specifieke maatregelen te hoeven treffen. Controleer voor de zekerheid op het moment van verwijderen van de balken wel – per balk – of stenen niet meekomen.
    en verder ga ik ervan uit dat op de vloer zelf niets meer rust.)

    Voor wat betreft het aanwerken van de gaten: vergeet alsjeblieft pur-schuim, maar werk aan met stukken steen en specie.

    Succes,
    Wilm

    #198775
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Was hier niet ergens een goed verhaal over te vinden? Cristan ?????

    #198776
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor jullie reacties!
    Ik begreep in een ander topic dat wanneer je de balken helemaal dicht zet met specie, dat de balk “stikt”?

    #198777
     Noë
    Sleutelbeheerder

    de KOP van de balk (dus de oplegging) moet altijd worden dichtgezet.

    Wanneer het gaat om een begane grondvloer is het verstandig de KOP van de balk, dus dat gedeelte dat permanent in contact is met de vochtige muur, eerst te behandelen met b.v. “goudron” (soort teer).

    #198778
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Alex (chez nous),

    ik had hierover in diverse discussies een heleboel geschreven, dit is nu hier samengevat.

    Trek- of duwkrachten? Neen, balken oefenen alleen verticale belasting op de muren uit. Als u de balken doorzaagt kunt u de helften zo uit de muur trekken.
    En verder de adviezen van Wilm opvolgen!

    #198779
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian,

    Dank voor de link !! 😀

    Paul

    #198780
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Allen erg bedankt voor jullie antwoorden.
    De link van Christian is erg verhelderend en hier kunnen we zeker wat mee!
    Volgende week gaan we naar ons huisje en gaan we gelijk jullie tips uittesten 😉

    Groet Alex

    #198781
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Alex,
    bedankt voor het dankwoord. En dan nog een ervaringsverslag als het werk gelukt is!

    #198782
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is een mooie website geworden Christian, Klussen in Frankrijk, Overzichtelijk.

    #198768
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste medeklussers!

    Inmiddels zijn wij begonnen met het verwijderen van de bestaande vloer: het verwijderen van de tommetjes, leemlaag en doorgerotte planken eronder. Op de verdieping komt in de toekomst onze badkamer en willen op de nieuwe balkenvloer zwaluwstaartplaten met beton leger leggen om hier in de toekomst een badkamer te installeren.
    Nu heb ik een vraag over de afmetingen van de nieuwe balken. De HOH afstand varieert tussen de 65 en 110cm met een gemiddelde afstand van 82cm. De huidige balken hebben een dikte van 130mm*130mm met een lenkte van 320cm. Ik heb wel een schema gevonden op de website van cristiaan, maar onze HOH-afstand valt hierbuiten.
    Welke balkafmeting zouden wij moeten gebruiken voor de nieuwe vloer, en is het noodzakelijk om de HOH afstand te verkleinen?

    Alvast hartelijk dank weer voor jullie hulp!

    #198769
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Allereerst, ik heb altijd begrepen dat Lewisplaten verwerkt moeten worden met “echte” beton (dosering 350kg/m3, klasse C20/25) en niet met “beton leger”. Lewisplaten zijn namelijk een combinatie van verloren bekisting en wapening. Die wapening kan zijn functie slechts vervullen als het beton voldoende drukweerstand heeft.

    Uw bestaande balken van 130×130 zijn waarschijnlijk van eikenhout. Bent u van plan de nieuwe balken ook in eikenhout te realiseren of gaat u naaldhout gebruiken? Dat maakt nogal wat verschil.

    Als u naaldhout gebruikt zult u bij 3,2m overspanning waarschijnlijk het beste de FR standaardmaat van 63×175 kunnen gebruiken op een HOH van ongeveer 50cm. Zie voor motivatie en marges de tabellen in de houtwijzer.

    De exacte HOH kunt u afstemmen op de lengte van de Lewisplaten die u gaat gebruiken, zodanig dat u een overlap van minimaal 10cm tussen de platen krijgt, precies boven een balk.

    Ik heb zelf een Lewisplaat badkamervloer gestort met vloerverwarming erin, dikte 70mm, balkoverspanning 3,10m, lewisplaten 63x183cm, balken 63×175, HOH van 50cm. Dit geeft een prima resultaat zonder trillingen (en de boel is ook niet ingestort 🙂 )

    Last but not least, tijdens het storten van de beton op de Lewisplaten is het altijd een goed idee de balken in het midden te onderstempelen, om te voorkomen dat de natte zware beton deze doet doorbuigen. Na 3 weken kunt u dan de stempels er onderuit halen en hebt u een vlakke vloer. Succes!

    Salutations, Jos

    #198770
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rebonjour,

    Ter extra informatie, ik heb mijn vloerbalken niet op de poutres gelegd maar er tussen met metalen balkhangers (Simpson strongtie). Dat is weliswaar niet traditioneel of historisch verantwoord maar ik won er wel de balkhoogte van 165mm in stahoogte op de bovenverdieping mee. Dat maakte nét het verschil tussen krappe en comfortabele doorloophoogte.

    Bijgaand een paar foto´s. Op de eerste foto ziet u rechts (waar de waterpas ligt) nog juist dat de vloerbalken tussen de poutres hangen in plaats van erop te rusten.

    Salutations, Jos


    #198771
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Jos,

    Hartelijk dank voor uw reactie.
    We zijn voornemens om de huidige (inderdaad) eikenhouten balken ook weer te vervangen voor eiken. Wellicht heft dit invloed op het draagvermogen en dus ook de HOH?
    Ik begreep dat juist het gebruik van beton leger werd aangeraden om zo het gewicht op de balken te verminderen, maar dit is volgens u dus geen geode oplossing?
    Bij onze huidige vloer is de overigens de grootste HOH er hoogte van de doorgang naar de woonkamer (geen balk boven de opening) en ter hoogte van de openhaard (welke in de ruimte erachter bevindt). Kunnen deze zomaar worden verkleind?

    #198772
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Chez Nous op 22/06/2013 09:54
    … De HOH afstand varieert tussen de 65 en 110cm met een gemiddelde afstand van 82cm. De huidige balken hebben een dikte van 130mm*130mm met een lenkte van 320cm. Ik heb wel een schema gevonden op de website van cristiaan, maar onze HOH-afstand valt hierbuiten.

    Beste Alex,

    als de HOH afstand buiten de tabellen/grafieken valt dan zijn of de balken te zwak of de HOH afstand te groot.

    Ik kan overigens het advies van Jos (de balken tijdens het betonneren bovenop de Lewisplaten steunen) alleen maar onderstrepen. Ik dacht dat dit bij een geringe overspanning niet nodig zou zijn – niet waar, doorgezakt, en ik moest een egalisatielaag aanbrengen.

    #198773
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Quote:
    Quote uit Chez Nous op 22/06/2013 11:16

    We zijn voornemens om de huidige (inderdaad) eikenhouten balken ook weer te vervangen voor eiken. Wellicht heft dit invloed op het draagvermogen en dus ook de HOH?

    Als u weer eikenhouten balken in de maat 13x13cm gaat gebruiken zult u geen gemakkelijk hanteerbare tabellen kunnen vinden om de maatvoering te verifiëren. U zult aan het rekenen moeten. Ik geef u een voorbeeld:

    1) U berekent het traagheidsmoment en het weerstandsmoment van uw balkdoorsnede, in dit geval voor een vierkante balk van 130x130mm:

    Code:
    traagheidsmoment = b*h**3/12 = 130*130**3/12 = 23800833 mm4
    weerstandsmoment = b*h**2/6 = 130*130**2/6 = 366167 mm3

    2) U gebruikt een online calculator om de karakteristieken van de balk als ligger op twee steunpunten onder gelijkmatig verdeelde belasting te berekenen. Daartoe vult u in:
    – Het boven berekende traagheidsmoment
    – Het boven berekende weerstandsmoment
    – De overspanning in mm, in uw geval 320cm dus 3200mm
    – De balklast in kN/m, in uw geval te benaderen door het delen van het totaalgewicht van uw vloer plus de maximale belasting erop, door het totaal aantal strekkende meters balk, onder de aanname dat de HOH redelijk gelijkmatig verdeeld is. Ik neem als aanname even 400 kg/m oftewel 4 kN/m.
    – De elasticiteitsmodulus van het balkmateriaal, ik neem even de 11000 N/mm2 voor eikenhout sterkteklasse C24 uit de houtwijzer, hoewel je ook hogere en lagere waarden vindt.

    Deze gegevens ingevuld in de webpagina leveren de volgende resultaten op, zie ook onderstaande schermafdruk:
    – Maximaal moment M = 5.1200 kNm
    – Maximale spanning = 13.9827 N/mm2
    – Maximale doorbuiging u = 20.8600 mm
    U zit hiermee qua spanning aan de grens, want het maximum voor eikenhout C24 is volgens de bovengenoemde houtwijzer 14 N/mm2

    3) U maakt deze berekeningen voor verschillende aannames qua vloerlast, aantal meters balk, balkdoorsnede en elasticiteitsmodulus tot u een idee heeft in welke grootte-orde de belastingen liggen en welke veiligheidsmarge er is.

    Overigens denk ik op voorhand dat u de grote HOH´s zult moeten verkleinen, zonder verder te rekenen denk ik intuïtief dat deze relatief lage balken bij deze overspanning van meer dan 3m op een HOH van 40 a 50cm zouden moeten liggen. Maar dat is slechts mijn gevoel.

    Quote:
    Quote uit Chez Nous op 22/06/2013 11:16
    Ik begreep dat juist het gebruik van beton leger werd aangeraden om zo het gewicht op de balken te verminderen, maar dit is volgens u dus geen geode oplossing?

    Beton léger is in FR een vlag die vele ladingen dekt, tot en met het vervangen van toeslagstoffen door kurk of polystyreenkorrels aan toe. Het belangrijkste is dat de gebruikte beton tenminste de sterkteklasse C20/25 heeft. In NL ken ik daarvoor de Beamix Comfort die 30% lichter is dan gewone beton, maar in FR heb ik bij mijn bouwmaterialenhandels niets vergelijkbaars kunnen vinden.
    Ik zou zeggen, laat uw berekeningen uitwijzen of u dat 30% gewichtvoordeel echt nodig hebt.

    Quote:
    Quote uit Chez Nous op 22/06/2013 11:16
    Bij onze huidige vloer is de overigens de grootste HOH er hoogte van de doorgang naar de woonkamer (geen balk boven de opening) en ter hoogte van de openhaard (welke in de ruimte erachter bevindt). Kunnen deze zomaar worden verkleind?

    Als u geen balken in de muur kunt opleggen omdat er deur- of andere openingen onder zitten kunt u altijd een raveelbalk aanbrengen zoals in detail beschreven in het uitstekende artikel van Christian over verende vloeren.

    Last but not least, zoals ik het lees is uw project toch iets méér dan simpelweg wat balken vervangen. In het minste geval van twijfel zou ik uw ontwerp van de nieuwe balklaag en de bijliggende berekeningen toch even aan een deskundige voorleggen. En dat ben ik niet, ik ben slechts een eenvoudige bricoleur de dimanche 😀

    Salutations, Jos

    #198783
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste mensen,
    Liggers vervangen door ‘nieuwe’ eiken balken is zeker erg mooi, maar ik vroeg me af of de zgn FINNjoists ( Poutre en I) niet ook zeer bruikbaar zijn, efficiënt, goedkoper , overspanning van max 14 m. etc.
    Ik zou graag willen weten of een van jullie hiermee ervaring heeft mbt aanschaf in Fr. en verwerking.
    Vast mijn dank,
    cordialement.
    Peter.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?