Dit onderwerp bevat 14 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 1 maand geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
1 augustus 2016 om 18:23 #201631NoëSleutelbeheerder
De oplegging van een belangrijke balk van het dak heeft in mijn ogen, een matige oplegging. Zie links op de foto.
Dat wil ik verbeteren. Een van de mogelijkheden is dezelfde constructie als rechts toe te maken, echter dan zonder een staande balk IN de muur aan te brengen (maar er tegen), omdat ik bang ben dat de horizontale balk dan zeker naar beneden komt. Ik verwacht dat ik met stempels niet het het totale gewicht van links kan opvangen gezien de vloer er onder.
Hebben jullie nog andere ideeën?
(de geplaatste stempels hadden alleen als functie om te meten of het doorzagen van 2 balken t.b.v. het dakraam nog effect hadden op de horizontale balk)1 augustus 2016 om 18:25 #201641NoëSleutelbeheerderEn nog even een detailfoto:
De balk ligt dus nagenoeg alleen op de uitstekende steen.
1 augustus 2016 om 19:34 #201642NoëSleutelbeheerderAls je het gat onder en naast de balk bij de oplegging netjes dichtzet met stenen en specie is het oplegvlak ruim voldoende (specie de tijd geven om uit te harden).
Een opleglengte van ca 10 cm kan al voldoende zijn, als het vlak breed genoeg is.
Blijft die dwars uitstekende steen aanwezig? Deze dan goed onderkauwen.
Eventueel kun je ook overwegen om meerdere stenen trapsgewijs onder de dakbalk uit te laten steken (uitkragen).Succes,
Wilm1 augustus 2016 om 20:06 #201643Jammer dat het geen horizontale balkoplegging is, want dan had je naar middeleeuws model – Office du Tourisme in Premery, gehuisvest in een gerenoveerd kasteel – nog een paar dagen als steenhouwer in opleiding iets dergelijks kunnen produceren. Het gewicht van het dak daar aan de linker kant wordt natuurlijk ook nog verdeeld over de sporen en de er boven liggende gording, dus met een paar extra stempels met een gewicht verdelende lange balk er onder zou het te doen moeten zijn wanneer je het nu niet vertrouwd.
2 augustus 2016 om 10:27 #201644NoëSleutelbeheerderMarhout,
ik zou de gordingbalk toch stevig onderstempelen, misschien zelfs ietsje opveizelen, en dan de daaronder liggende stenen en vooral de uitkragende steen goed met cement vastzetten (zoals door Wilm voorgesteld).
Natuurlijk moet voor de stempels een goede oplage gevonden worden, dus niet op de vloerplanken maar op de vloerbalken. Als die niet op de goede plek liggen gebruikt men zware balken die op de verdiepingsbalken steunen, zoals hier op afb. 1 – 4. Desnoods moet men de verdiepingsbalken ook weer onderstempelen als pas daaronder een draagkrachtige vloer ligt.
Het lijkt ingewikkeld, en dit is niet mijn idee, maar ik heb het eens bij een renovatieproject zo gezien.2 augustus 2016 om 11:27 #201645NoëSleutelbeheerderIk heb even nog afb.2 aangepast om te laten zien wat ik met een goede ondersteunig bedoel.
2 augustus 2016 om 19:57 #201632NoëSleutelbeheerderDe linker stempel staat inderdaad op een oude eikenhouten balk die weer over 2 vloerbalken ligt.
De uitstekende steen waar de balk op rust is een tijd geleden zo goed mogelijk vastgezet met cement.
De verdiepingsvloer van de huiskamer daaronder, ligt op een gewelfde kelder. Geen idee hoe die vloer ondersteund wordt. Dus daar wil ik geen risico nemen.Voor de periode van de werkzaamheden concludeer ik dat ik met een extra horizontale balk tegen de muur en 2 verticale balken daaronder (staand op weer horizontale balken) de krachten voldoende zou moeten kunnen opvangen.
Voor de definitieve oplossing denk ik aan het bevestigen van een dikke eiken plank of balk tegen de muur die de uitstekende steen ondersteund. Ik denk er over deze met chemische ankers aan de muur vast te maken en dan met houtverbindingen zoals aan de rechterkant een ondersteuningsbalk te maken.
Hoewel de laatste actie wel het nodige werk vergt…2 augustus 2016 om 21:06 #201633NoëSleutelbeheerderMarhout,
dat was mijn bedoeling:
Even alle mogelijkheden voor alternatieve ondersteuningen revue laten passeren!3 augustus 2016 om 07:00 #201634NoëSleutelbeheerderMarhout,
Technisch gezien kán het zo, het is zeker afdoende. Of het fraai is moet je zelf bepalen, je zit wel en beetje in de sfeer van de bricolage.;)Zelf zou ik kiezen voor een professioneler oplossing. Onder de steen die ongeveer 20 cm (?) uitsteekt, metsel je en steen die 15 cm uitsteekt, daaronder een die 10 cm uitsteekt, en tenslotte een die 5 cm uitsteekt. Dat kán met pierres, maar ik zou in een situatie als deze baksteen verkiezen.
3 augustus 2016 om 08:11 #201635NoëSleutelbeheerderWilm,
Je raakt wel een gevoelige snaar: aan zichtbaar ‘gedoehetzelf’ heb ik een hekel. Vandaar dat ik ook dacht aan het maken van houtverbindingen in dezelfde stijl als rechts is toegepast (en die chemische ankers voor verbinding in de muur zie je toch niet).
Je oplossing spreekt mij op zich wel aan, maar: baksteen in een natuurstenenhuis is toch ook in zekere zin een stijlbreuk?Of bedoel je dat de constructie met ondersteuning door extra stenen constructief beter is?
3 augustus 2016 om 08:39 #201636NoëSleutelbeheerderBonjour Marhout,
Als variant op de oplossing van Wilm zou u kunnen overwegen om zelf een console steen van beton te maken. Dat kan eenvoudig op de grond met een klein bekistinkje. Als u heel zorgvuldig wilt werken kunt u zelfs wat wapening in de beton aanbrengen. De zelf gegoten console steen metselt u dan in de muur ter ondersteuning van de balk zoals ik heb getekend in onderstaand plaatje.
Na het inmetselen hebt u een onwrikbaar resultaat dat er bovendien zeer discreet uitziet.
Ik ben het met Wilm eens dat een plank eronder tegen de muur op bricolage lijkt. Sterker nog, ik durf te zeggen, dat ziet er niet uit. Maar dat is slechts mijn opinie.
Salutations, Jos
3 augustus 2016 om 08:44 #201637NoëSleutelbeheerderMarhout, om met het laatste te beginnen: ook de oplossing van Christian is constructief volledig verantwoord.
Ja, je hebt gelijk dat baksteen in een natuurstenen huis enigszins een stijlbreuk is. Maar grote kans dat op bepaalde plaatsen in je huis al eerder baksteen is gebruikt, bijvoorbeeld ten behoeve van schoorsteenkanalen en op andere plaatsen waar maatwerk van belang is. Pierre a batir of blocs d’enrochement (zoals ik zie op de foto) heeft geen vaste maat en laat zich daardoor lastig verwerken, vandaar mijn voorkeur voor baksteen.
Een iets fraaiere oplossing dan baksteen is natuurlijk op maat gezaagde moëllons in dezelfde steensoort als het huis.
3 augustus 2016 om 08:51 #201638NoëSleutelbeheerderRebonjour,
Nu @Wilm het over op maat gemaakte moellons heeft moet ik weer denken aan die oplossing voor “armeluis moellons” die ik ooit zelf heb toegepast. Geen bekisting maar gewoon een gat op maat in de harde kleigrond die we hier hebben. In dat gat stort je de beton. Na droging graaf je het resultaat uit en het is vrijwel niet van “echte” steen te onderscheiden. Behalve dan door een factor meer dan 10 qua prijs….. 🙂
Salutations, Jos
3 augustus 2016 om 08:56 #201639NoëSleutelbeheerderslim!
3 augustus 2016 om 09:01 #201640NoëSleutelbeheerderMm, om een eigen ‘steen’ te gieten is misschien ook een idee. Dat is m.i. sterker dan gebruik te maken van de huidige natuurstenen. Die zijn van kalkzand en willen nog wel eens afbreken. Hoewel dat risico met de door Wilm voorgesteld oplossing weer sterk gereduceerd wordt.
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.