Autorijden met voorarm in gips?

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192244
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De wetgeving hier in Vlaanderen is nogal dubbelzinnig: je mag rijden met een voorarm in het gips (polsbreuk) als de dokter het toelaat. Je mag niet rijden als de dokter het verbiedt. (Maar wat als je het niet gevraagd hebt? Daar wordt niet over gerept)
    Weet iemand hoe dit zit in Frankrijk? Mag men rijden met een arm in het gips?

    #192248
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nogal is simpel. Is de elleboog ook ingegipst of alleen het polsgewricht? Is het lins of rechts en rijd je in een schakelwagen ja of nee. En ja, niet vragen is niet weten maar deze stelling wordt getorpedeerd als u een ongeluk begaat. In de kleine letterjes staat altijd dat de maatschappij niet uitkeert bij eigen schuld. Met een stabiliseerde polsgractuur (dus niet de eerste tien dagen) zou ik wel kunnen rijden links of rechts handig om een brood op te halen maar verder zou ik wandelen, fietsen of de partner laten rijden en anders voor de grote boodschappen de buren.
    Prinsesje

    #192245
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kijk hier eens: http://www.visite-medicale-permis-conduire.com/aptitude-medicale-conduite/permis-vehicule-leger/appareil-locomoteur
    Eens met Ingrid. Mijn uitgangspunt is dat iemand beide handen voldoende moet kunnen gebruiken.
    Een stijve linkerpols is lastig maar bij normale spierfunctie kun je het stuur wel vasthouden terwijl je schakelt. Met een stijve rechterpols kun je meestal goed schakelen. Een draaiknop (boule) kan handig zijn.
    Vergeet het gedragsaspect niet: iemand met een gipsarm kijkt meestal beter uit anders heeft hij iets uit te leggen als er een ongeluk of politiecontrôle is.

    #192246
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Allen bedankt voor de info. Inderdaad, allemaal niet zo eenvoudig. Je kunt zo wel rijden maar wat als… Is het gips al of niet oorzaak van een mogelijk ongeval? Zal ik maar alle kilometertjes voor mijn rekening nemen 🙂

    #192247
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Komkom, niet zo bang zijn.
    Artsen kunnen altijd een “Certificat Medical” afgeven waarin aangegeven wordt dat het autorijden is toegestaan, met de eventuele voorwaarden erbij.
    In mijn werk als bedrijfsarts doe ik dat regelmatig.
    Vereist even gezond denkwerk.

    Steven

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?