Dit onderwerp bevat 24 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #190251
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Enkele dagen geleden maakte onze Renault Clio Break plotseling het geluid van een koffiemolen. Gelukkig stonden wij al op onze inrit en konden wij hem meteen parkeren. De garage heeft hem met de auto ambulance opgehaald en na inspectie kwam de voorlopige conclusie dat het een erg dure reparatie zou kunnen gaan worden.

    Vandaag vertelde de monteur dat waarschijnlijk de pignon stuk is en er grote schade is aan de aandrijving. Het zal inderdaad een zeer dure reparatie worden.

    De auto heeft ongeveer 80.000 km. gereden en is bouwjaar 2011, het ligt dan niet voor de hand dat nu al de aandrijving stuk is. Tegen de monteur zei ik dat ik hier niet tevreden over ben en dat ik veronderstel dat Renault in de kosten van reparatie zal delen.
    De monteur beaamde dat het niet normaal is voor deze auto dat er zo’n grote reparatie verricht moet worden. Maandag gaat de motor er uit en dan zal blijken wat de schade is.

    Mijn vraag is, heeft iemand van u een soortgelijke ervaring en hoe heeft u dit aangepakt. Is het terecht van mij te veronderstellen dat Renault zal delen in de schade?
    Hoe kan ik dit verder het beste aanpakken zonder de goede relatie met de garagehouder te schaden?

    Hartelijk dank voor uw antwoord,
    met vriendelijke groet
    Paul

    #190267
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In de lezersrubriek van l’autojournal lees ik regelmatig dit soort verhalen.

    In het kort gezegd, voor een auto van een dergelijke jonge leeftijd en lage kilometerstand is het inderdaad bijzonder abnormaal dat er dit soort van schade voorvalt. Dit behoort niet tot de normale te verwachten slijtage.

    Onafhankelijk van het feit dat uw auto (nog maar net) buiten garantie is, zou de reparatie dus volledig op kosten van Renault moeten gebeuren (min een eventuele minwaarde voor vervanging van versleten onderdelen). En wat dit betreft, hangt alles ervanaf hoeveel je aandringt. Wie meer klaagt, die krijgt over het algemeen ook meer. Men zal wellicht met iets van 50% afkomen, en dan hangt het er maar af hoeveel weerwerk u biedt. U moet maar eens met uw dealer zien hoe u dit kan regelen, want u zal het hoofdkantoor van Renault moeten aanspreken. Ofwel rechstreeks, ofwel via de dealer.

    Kan u wel verduidelijken wat er precies aan scheelt, want een pignon, da’s gewoon een tandwiel. Is het de versnellingsbak of zo? Dan kan ik eventueel beter advies geven.

    Wat ik u al zou aanraden:
    -Kijk uw autopolis na. Heeft u recht op ‘protection juridique’, oftewel rechtsbijstand? Dan moet u die meteen ook inschakelen, en zullen die u begeleiden, en eventueel meehelpen om Renault via rechtswege over de brug te trekken.
    -Schrijf een lezersbrief naar een aantal automagazines. L’auto-journal is alvast een goeie. Jonge Franse wagens met abnormale/vroegtijdige pannes, daar zijn ze wel tuk op.

    Succes alvast.

    Ps: vraag eens na of uw garage u kosten zal aanrekenen om de auto ‘op hun erf’ te laten staan zolang hij niet hersteld is. Sommige durven hiervoor enorme sommen aan te rekenen, beter eerst eens navragen.

    #190268
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Geheel eens met Wouters adviezen. Begin bij de dealer en neem geen genoegen met ’t eerste ’t beste voorstel.
    Nu kan die dealer er ook weinig aan doen, behalve de auto goed repareren en ’t imago van Renault beschermen. Uiteindelijk zal Renault “in alle redelijkheid” over de brug moeten komen.

    Peter.

    #190269
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goedemorgen,

    hartelijk dank voor uw antwoord en adviezen ik ga hier direct mee aan de slag en zal u op de hoogte houden.

    Prettig weekend gewenst met vriendelijke groet
    Paul

    #190270
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met plezier, Paul. Maar wacht voordat u ’n strategie kiest allereerst de diagnose af : wat is er aan de hand en waar komt dit door ?
    Stel, ze vinden dat er geen olie in ’t carter zit omdat er ’n scheurtje in ’t carter zit en dat dat waarschijnlijk komt door tè snel zo’n “slapende gendarme” te hebben genomen ? Ik bedenk maar iets.

    Peter.

    #190271

    Welke pignon blijft voor de geïnteresseerde leek natuurlijk nog steeds de vraag: versnellingsbak, starterrondsel, vliegwielvertanding? De meeste Franse tests zijn mogelijk nog lovender over produkten van eigen bodem dan bij hen die outre Rhin woonachtig zijn. Hoewel die, in tegenstelling tot de heer Arnaud Montebourg (Bretons matrozen truitje), tegenwoordig heel lovend zijn over Hyundai.

    Terug naar Frankrijk: er zijn gelukkig onderzoekers en websites die iets kritischer zijn dan de gemiddelde reclamepraat, hier de zwakkere punten van de Renault Clio. Ik zie bij de verdachte onderdelen de pignon overigens niet genoemd worden. Over de vijfde versnelling in Franse auto’s had Jos al een keer uitvoerig verslag gedaan.

    Met Franse auto’s is het net zoals met oude legervoertuigen uit de Tweede Wereldoorlog: keep them rolling. But at what price.

    #190272

    Sorry, verkeerde Renault link (Clio 2) onder de muisknop, dit had hem moeten zijn.

    #190273
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Peter, Natuurlijk zal ik eerst de expertise van de garage afwachten alvorens ik mij verder zal gaan beraden.

    @Rob, dank voor de links, ook hier geldt dat ik eerst de expertise afwachten.

    Vriendelijke groet
    Paul

    #190252
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ allemaal,
    Vandaag naar de garage geweest waar de chef monteur ons vertelde dat de reparatie alléén aan onderdelen tegen de 6.000 € zal bedragen. Hierbij komen dan nog de arbeidsuren. De motor zal naar alle waarschijnlijkheid vervangen moeten worden.

    Van de garage hebben wij inmiddels een leenauto gekregen en zij zullen verder met de Renault bekijken hoe zij de zaak naar tevredenheid kunnen oplossen.

    Saillant detail, onze buren zijn de vorige eigenaren van de garage (rijden nu Toyota…). De buurvrouw kwamen wij vanmiddag tegen in de stad en toen zij hoorde van onze problemen met de Renault vertelde zij ons dat het niet normaal is dat dit gebeurt bij een relatief jonge auto. Zij adviseerde ons haar naam te noemen in de garage en dat hebben wij gedaan.

    De leenauto mogen wij gebruiken zolang het nodig mocht zijn en onze auto blijft kosteloos op de plek in de garage.

    Tot zover zijn wij dik tevreden en hebben het volste vertrouwen dat dit goed zal aflopen.

    dus: “Een goede buurvrouw is beter dan een verre vriendin!”

    Vriendelijke groet
    Paul

    #190253
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vandaag naar de garage geweest waar de chef monteur ons vertelde dat de reparatie alléén aan onderdelen tegen de 6.000 € zal bedragen.

    De diagnose, Paul. Wat is er allemaal kapot en waardoor ?

    Peter.

    #190254

    Paul, klinkt mij in de oren als een “Totalschaden” aan het motorblok, een tandrad voor de nokkenas aandrijving dat het begeven heeft, en dan gaat er zeer veel kapot van binnen. Kan de beste overkomen, het merk met de ster bleek voor z’n duurste modellen ooit zo’n essentieel tandrad toegeleverd gekregen te hebben waarbij een hele productieserie niet gehard bleek te zijn: dus na een jaar of drie, vier waren alle tandjes bijna glad…….Klanten zeer boos, weinig inschikkelijkheid in Stuttgart. Haalde de Duitse autopers als een voorbeeld van hoe het niet moet.

    Spijkenisse ligt wat uit de buurt, maar ik kan me herinneren dat daar ooit een bedrijf begonnen is dat zich specialiseerde in revisie van motoren. Ambachtelijk repareren ter plaatse kan uiteraard, maar een ruilmotor afkomstig van een daarin gespecialiseerd bedrijf, zou dat geen optie kunnen zijn? Om maar even hardop te denken in afwachting van je nadere toelichting.

    Rob

    #190256
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @Peter
    Over wat er allemaal kapot is heeft de monteur niet verder over uitgeweid, hij heeft alléén het ongeveer bedrag voor onderdelen en het feit dat er waarschijnlijk een andere motor in moet genoemd.

    @Rob
    Zo kwam het ook ongeveer bij mij over. Mijn buurman heeft de motor nog horen draaien toen de auto bij ons op de inrit stond. Ook hij keek toen niet erg vrolijk.

    Het is een kwestie van afwachten hoe Renault tegen de kwestie aankijkt. Eerlijk gezegd ben ik niet meer zo pessimistisch hierover dan vorige week.

    Vriendelijke groet
    Paul

    #190257
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Totalschaden” heeft ook ’n oorzaak. Vooralsnog vind ik Pauls bericht over de monteur z’n ‘diagnose’ te gemakkelijk, en zeker geen diagnose.

    Peter.

    #190258

    Paul, je reageert behoorlijk flegmatiek: Engelse voorouders? Maar laten we wel zijn, dit zou niet mogen kunnen. Maar misschien ben ik geen realist, eerder romanticus, die blijft hopen dat in het verleden behaalde resultaten wel een garantie bieden voor de toekomst. En dat is natuurlijk ook een wat vertekend beeld: waar zijn de straten gebleven waar op zaterdagen de motorkappen omhoog gingen voor het nodige onderhoudswerk? OK, wat kun je tegenwoordig nog zelf doen…..Het vervangen van koplampen vergt soms al speciaal gereedschap of de demontage van de voorkant van je auto.

    #190255
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zeker heeft ’totalschaden’ een oorzaak, maar het feit is dat de auto door welke oorzaak niet meer functioneert en dat de schade zeer hoog is. Dit kan ik niet veranderen en zal mij moeten verlaten op de monteur. Op het moment dat Renault alle kosten of het grootste onevenredig deel daarvan bij mij neerlegt, dan zou ik daadwerkelijk in actie moeten komen. Hierbij zal ik zeker een beroep doen op de deskundigheid van de buurvrouw.

    Ik heb geen Engelse voorouders, maar ben het zeer wel met Rob eens dat dit niet zou moeten kunnen. Ook ik blijf hopen dat in het verleden behaalde resultaten wél een garantie bieden voor de toekomst.

    Voorlopig is het afwachten geblazen.

    #190261
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Paul,

    Het kan raar klinken, maar dit is wel het beste dat u kon overkomen. Als de hele motor op de schroothoop gaat, kan de constructeur alvast z’n verantwoordelijkheid niet ontlopen. Zeker met dergelijke kilometerstand.

    Weet dat er voor de vervanging drie motoren mogelijk zijn: een nieuwe, een ruilmotor of een revisie. Bij revisie wordt de orginele motor hersteld, maar het wordt nooit zoals de oude, dus is te vermijden. Een ruilmotor is een tweedehandsje, gerecupereerd uit een autowrak (waarbij de motor niet geraakt werd). Maar te verkiezen is natuurlijk een nieuwe. U moet in ieder geval proberen in die richting te sturen. Dan kan het eventueel zijn dat Renault een bijdrage vraagt omdat de oude tenslotte ook al 80.000 km had, maar dan nog doet u er een goede zaak aan. Vooral omdat u binnenkort waarschijnlijk toch de distributieriem moest vervangen, dus dat zijn weer kosten gespaard.

    Succes ermee. Moet morgen ook naar de dealer voor een expertise. Mijn vorig onderhoud in de wijkgarage werd slecht uitgevoerd, blijkbaar vonden ze er niks beter op dan de bumper er met een schroevendraaier af te wringen. Niet de door de constructeur aanbevolen methode, alleen moet ik nu via mijn verzekering rond om hen diets te maken dat die bumper er zo echt niet uit zag.

    groetjes

    #190265
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goedemorgen
    Ik las de definitie die Gautier van een ruilmotor maakte: Een ruilmotor is een tweedehandsje, gerecupereerd uit een autowrak (waarbij de motor niet geraakt werd).
    Dit is niet juist een ruilmotor is een door een erkent revisiebedrijf opnieuw opgebouwde motor.Deze worden heel nauwkeurig opgebouwd met heel precieze tolleranties
    De kwaliteit van deze motoren is gelijk zo niet beter dan de fabrieksmotoren ook worden hier garanties op gegeven.
    Ik spreek uit ervaring bij mijn werkgever een middelgroot transportbedrijf werden in mercedesbusjes deze motoren regelmatig geplaatst en met grote tevredenheid ze gingen meer kilometers mee dan de originele fabrieksmotoren.
    Renault staat niet bekent om betrouwbare motoren zie F1

    #190266
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Paul,
    en toch ben ik geïnteresseerd in de primaire schade.
    Pignon kan een van de wielen van de nokkenasaandrijving zijn. En als de motor geen ‘vrijloper’ is (de zuiger raakt nooit de kleppen, hoe zeer krukas en nokkenas ook uit de maat lopen) dan kan de ravage die door een kleine schade in de nokkenasaandrijving ontstaat dodelijk voor de motor zijn.
    Dus als techneut blijf ik geïnteresseerd.
    En natuurlijk wens ik je succes bij je garage en Renault!

    #190263
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Door het plaatsen van het bericht over mijn autoprobleem ben ik dank zij jullie heel veel wijzer geworden op het gebied van de techniek betreffende auto’s en hun motor. Dank hiervoor.

    Op dit moment is er niet méér te melden dan wat ik al verteld heb. Zodra ik meer details heb zal ik ze hier vermelden.

    Vriendelijke groet
    Paul

    #190274
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zojuist zijn wij naar de garage geweest om te informeren naar de auto. Er wordt een
    gloednieuwe motor geplaatst op kosten van de Renault, dat is een groot geluk want
    behalve de aanschaf van bijna 6.000€ zouden ook de montagekosten betaald moeten
    worden. Voor ons zijn de kosten nu 0,00 €. De garage gaat meteen ook het onderhoud
    van de auto doen zoals remschijven vervangen. Deze kosten komen uiteraard wél voor
    onze rekening. De gehele aandrijvingen was kapot en de motor gaat naar de experts van Renault. Ik kan niet zeggen wat er precies is want daarvoor ben ik niet technisch genoeg en is mijn kennis van de Franse taal te beperkt.

    De chef werkplaats gaat nu donderdag met vakantie en komt pas 20 mei weer terug. Hij
    kan niet zeggen of de auto voor donderdag klaar zal zijn, maar dat is nu geen probleem
    meer nu wij een leenauto hebben.

    Iedereen hartelijk dank voor de reacties en het meedenken, dit was voor mij een grote steun.

    #190262
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heel goed, Paul, hier is geen Rijdende Rechter voor nodig.

    Peter.

    #190259
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Prima afloop Paul!

    Dit weekeinde las ik nog een lezersbrief in l’Autojournal van iemand die 400.000km met z’n Cliootje had. En zo’n prima auto dat dat was, daar konden de Duitsers nog een puntje aan zuigen! Ik wou het hier niet eerder plaatsen, maar nu er een goeie afloop is, kan u er de lol wellicht van inzien. Wat geluk heeft er uiteraard ook mee te maken.

    #190260

    Paul, gefeliciteerd. En als ik jou was zou ik je buurvrouw maar een bosje bloemen geven, want in Frankrijk gaan dit soort zaken nooit helemaal spontaan, en heb je soms relaties nodig – avoir la main longue – om zaken te regelen.

    #190264
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mooi bericht. Ik was voorbereid op eindeloos gedoe.

    Hent

    #190275
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Noem het toeval…..
    autoproblaam

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?