Autonoom met energie?

Dit onderwerp bevat 20 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

• Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

Is één van u autonoom op het gebied van energie? Met zonnepanelen, een stookbos, hydro, wind, geo/aerothermie e.d.? En hoe werkt dat voor u?

Ik lees dat je met een halve hectare netjes beheerd bos, met “coppicing” of wel “taillis” in het Frans, “hakhout” in het Nederlands, een heel eind komt met de warmtebehoefte van je huis. Doet een van u dit?

JS

Noë
    Sleutelbeheerder

ja kan wel zeggen dat wij zo draaien onze cv ketel heb ik omgebouwd naar waterstof gas
    daarvoor heb ik een 118 plaats unit gebouwd welke middels elektrolische waterstof opwekt 1 kg caustic soda per jaar en per week 1 liter hemelwater zijn de kosten
    levert 25 liter pure waterstof per minut is 1.5 kub per uur
    deze stroom wordt voorzien door zonnepanelen deze panelen voeden eerst de accu welke de waterstof cel voed daarna voedt hij de accu,s van onze powerpack welke bestaan uit 15 accu,s van 250 amp waarmee ze via een conferter 230 volt stroom maken
    volledig geladen kunnen we hiermee een week zelf in stroom voorzien
    meer weten hierover youtube hho intikken
    of green vally off gridd leven you tube
    ruiter

Noë
    Sleutelbeheerder

onze wasmachine en afwasmachine worden met warm water gevoed uit een buffer van 500 liter welke is aangesloten op een zonne collector en op de cv dit zodat we geen verwarming middels elektrisch nodig zijn voor de opwarming van het water in beide machines wat de kosten enorm drukt
    tevens zijn onze koelkast en diepvries uitgevoerd in 12 voltt zodat ze direckt uit de powerpack gevoed worden waardoor men met een lichtere conferter toe kan
    want het omzetten van stroom vergt ook energie
    zijn dit jaar van plan om alle lampen in huis om te bouwen naar 12 volt led verlichting
    welke weer een besparing zal zijn
    ruiter

Noë
    Sleutelbeheerder

wilt u echt voordeel van u hahout bos kijk dan eens op deze site en schaf u een van deze kachels aan
    deze aangesloten op een goed buffervat van 500 liter voor uw warm water in huis geven u al een riante besparing in huis
    zou u het buffervat ook gebruiken om u was en afwasmachine van warm water te voorzien kunt u rekenen op een leuk teruggave in de stroomrekening
    voor info zie http://kotly.com/Holzkessel,39/
    http://kotly.com/index.php/cPath/30_50
    http://kotly.com/K%C3%BCchenkessel,232/
    met vr gr ruiter

Noë
    Sleutelbeheerder

Ah, interessant, dank! Slaan jullie de waterstof nog op in een grote tank of zo?
    Elektrische accus leven maar een paar jaar, en zijn ook niet erg milieuvriendelijk..
    En die platen voor de elektrolyse, lossen die niet op?

JS

Noë
    Sleutelbeheerder

nee alleen bij vraag in warmte schakelt de unit in en levert via een kleine bubbelaar
    deze accu,s zijn dry cell accu,s die men diep leeg kan treeken worden ook veel gebruikt in campers en boten levensduur ongeveer 10 jaar
    platen van de cel zijn van opgeruwd 316 rvs dus geen corrosie
    hierbij een voorbeeld van de bouw van zo iets

met vr gr ruiter

Noë
    Sleutelbeheerder

dit is een voorbeeld van hoe ik mijn cel heb gebouwt

mocht u verder vragen hebben gaarne bereid ze teantwoorden
    gr ruiter

Noë
    Sleutelbeheerder

Begrijp ik het goed dat deze cellen waterstof en zuurstof niet-gescheiden afleveren? Dus, knalgas produceren?? Dat lijkt me levensgevaarlijk..

JS

Noë
    Sleutelbeheerder

nee door de konstrutie leveren ze puur waterstof maar ook dat kun je laten knallen
    heb het wel eens gedaan met oud en nieuw waterstof unit aangesloten op melkbus even wachten en knallen maar
    gr ruiter

Noë
    Sleutelbeheerder

nee door de konstrutie leveren ze puur waterstof

Excuses als ik eigenwijs lijk, maar, fysisch lijkt me dat niet mogelijk. Als je water splitst krijg je èn waterstof èn zuurstof. En als je de elektroden niet uit elkaar houdt mixen die gassen. Ik zie om en om elektroden in de vorm van platen, maar niks dat H2 en O2 scheidt…

HHO in wikipedia leidt me naar http://en.wikipedia.org/wiki/Oxyhydrogen en daar gaat het toch ook echt over “Knallgas”.

JS

Noë
    Sleutelbeheerder

Helemaal rijzen me de haren ten berge om de site http://www.hho-heating-systems.com/ Zo te zien nog van Nederlanders ook.

1. No more bills for natural gas or heating Oil
    2. No harmful emission gases leaving your chimney (CO & CO2 free)
    3. No dangerous gas pipes in your house anymore
    4. No risk of carbon monoxide poisoning!
    5. No longer worrying about fuel or gas bills, always have a warm and comfortable home.

ehhh.. van elektriciteit knalgas maken en daarmee een cv stoken? Inderdaad, je hoeft je geen zorgen meer te maken om de rekening voor gas en de rekening voor brandstof, alleen noemen ze de elektriciteitsrekening niet. (Waar ze de elektriciteit vandaan halen zeggen ze niet.)

En als je al zo veel elektriciteit hebt dat je er een dergelijke installatie mee kan draaien dan stook je toch gewoon elektrisch?

Het klinkt me in de oren als pure kletspraat en oplichterij, maar ik laat me gaarne corrigeren.

JS

Noë
    Sleutelbeheerder

tja meneer waal toen de eerste gasketels kwamen zij mijn grootvader ook dat dat nooit zou werken
    maar even voor de goede orde in korea word al heel veel gebruik gemaakt van dit systeem
    maar u zult ook wel iemand zijn van eerst zien en dan geloven
    nou ik zou zeggen probeer het
    ben ketel constreucteur werkte oa voor visschmann duitsland hebben voor 10 jaar terug al een proto type gebouwd de rechten en patenten hiervan liggen nu in de kluis bij gasunie in groningen
    gr ruiter

Noë
    Sleutelbeheerder

Ik zou graag het tegendeel willen, maar hho als energiedrager vind ik doodeng. Het is een explosief gas. Een lange leiding met het gasmengsel, bijvoorbeeld, zou van begin tot eind explosief ontbranden. Een tank met het gas wil ik niet eens over nadenken, het is een bom.

Gewoon puur waterstof is op zich wel brandgevaarlijk, en wel precies even gevaarlijk als ons oude stadsgas. Dat was namelijk voor een groot deel waterstof. Vandaar ook dat je er mee kon gasballonvaren (Charlière). De rest was methaan en nog een flink deel CO, koolmonoxide. Dat CO is dan ook de reden dat stadsgas giftig was. Je kon echt dood gaan door je hoofd (klassiek) in een gasoven te steken. (Aardgas is methaan, en niet giftig, en zelfmoord plegen lukt dan ook niet erg met aardgas.)

Ik had gehoopt dat er al mensen zijn die een installatie hebben gebouwd waarbij ze waterstof maken met zonnestroom, dat opslaan in een éénsgezins gashouder, en er van stoken, en eventueel elektriciteit maken met een brandstofcel.

Elektrolyse op wat grotere schaal is nog niet zo eenvoudig. Elektroden slijten en worden heet, en de opslag van waterstof is ook niet simpel. Los van de vraag nog of je het zou mogen op je eigen terrein. Het oude stadsgas werd uit cokes gewonnen, en opgeslagen in die enorme ijzeren tanks die je op een heel enkele plek nog als monument ziet. Een gasometer is eigenlijk een omgekeerde klok die drijft op een waterbad. Pomp je er gas in dan gaat de klok omhoog. Wie weet is een miniatuurversie van plastic privé haalbaar.

JS

Noë
    Sleutelbeheerder

Ik heb nog wat gestudeerd op zonnestroom en waterstof: er bestaan electrolyse-cellen die er wel uitzien als die HHO cellen, maar een zig-zag semi-permeabel membraan hebben tussen de elektroden, zodat waterstof en zuurstof gescheiden blijven. Dat scheiden is niet 100% goed, er zullen een aantal procenten waterstof in het zuurstofgas blijven zitten, en wat zuurstof in het waterstof. Als je zuurstof wilt opslaan zijn enkele procenten waterstof erin erg gevaarlijk! Wil je waterstof veilig opslaan dan mag er max 1% zuurstof in zitten, maar als je het met electrolyse doet kunnen er soms wel 3-4% zuurstof in de waterstof terecht komen.

Oplossingen zijn er ook. Er bestaan “cleaners” die een laag percentage zuurstof in een stroom waterstofgas omzetten in water middels een katalytische reactie. Zonder vlam, dus. Ze zien eruit als een glazen buis met nikkel- of platina-poeder op een substraat.

Met een beetje pech kunnen die toch waterstof doen ontbranden, als er te veel zuurstof is, daarom moet je op de juiste plekken “flame of flashback arrestors” zetten. Dat zijn messing buisjes met een soort zand erin, die een ontbranding stoppen.

Wie dat leuk vindt kan meer lezen over dit soort zaken op:
    http://www.scribd.com/doc/7201923/Solar-Hydrogen door Walt Pyle.

Walt Pyle is eind jaren 1990 druk bezig geweest met H2 en zonnestroom, heel recent is het dus allemaal niet.

JS

Noë
    Sleutelbeheerder

Nog een ding dat ik niet zelf bedacht zou hebben: bestaande branders voor aardgas, butaan, propaan zijn niet eenvoudig om te bouwen voor waterstof omdat de snelheid waarmee een vlam zich voortplant in waterstof veel hoger is dan in aardgas, propaan en butaan. Bij die gassen is een brander veilig zodra de uitstroomsnelheid van het gas hoger is dan de vlamsnelheid, maar dat werkt dus niet bij waterstof vanwege de hoge vlamsnelheid. Ook premix-branders, waarbij gas en lucht alvast worden gemengd, zijn bij waterstof onbruikbaar, en gevaarlijk.

Voor een fornuis heb je dus speciale branders nodig. En, een waterstof-vlam is lastig te zien, waar aardgas, butaan en propaan mooi blauw branden is een waterstofvlam vrijwel onzichtbaar.

JS

Noë
    Sleutelbeheerder

ja kan wel zeggen dat wij zo draaien onze cv ketel heb ik omgebouwd naar waterstof gas
    daarvoor heb ik een 118 plaats unit gebouwd welke middels elektrolische waterstof opwekt 1 kg caustic soda per jaar en per week 1 liter hemelwater zijn de kosten
    levert 25 liter pure waterstof per minut is 1.5 kub per uur
    deze stroom wordt voorzien door zonnepanelen deze panelen voeden eerst de accu welke de waterstof cel voed daarna voedt hij de accu,s van onze powerpack welke bestaan uit 15 accu,s van 250 amp waarmee ze via een conferter 230 volt stroom maken
    volledig geladen kunnen we hiermee een week zelf in stroom voorzien
    meer weten hierover youtube hho intikken
    of green vally off gridd leven you tube
    ruiter

Toch even aan rekenen:
    1.5 m3 puur H2 vertegenwoordigt ca 4.5 kWh aan verbrandingsenergie.
    HHO is maar 2/3 waterstof, die 1.5 m3 HHO is dan ca 3 kWh verbrandingsenergie.

Is dat eigenlijk wel genoeg, per uur, om uw huis van te verwarmen?

De electrolyse zelf is rond de 50%-70% efficiënt, als het een goede cel is,
    1.5 m3 HHO maken kost dus ca. 6 kWh energie uit de accus (bij 50% rendement), de rest gaat verloren als warmte bij de electrolysecel.

15 accus van 250 Ah is 15 * 250Ah * 12Volt = 45 kWh aan energie, als je ze helemaal kan ontladen. Met al uw accus kunt u dus in principe 45kWh : 6kWh = 7.5 uur HHO maken

Is rechtstreeks elektrisch verwarmen uit de accus eigenlijk niet efficiënter?

JS

Noë
    Sleutelbeheerder

dit is een voorbeeld van hoe ik mijn cel heb gebouwt

<iframe width=”1024″ height=”768″ src=”https://www.youtube.com/embed/videoseries?list=PLiio4iaqtJjwv51LizRIQFIh0YZa19aSX&#8221; frameborder=”0″ allowfullscreen=””></iframe>

mocht u verder vragen hebben gaarne bereid ze teantwoorden
    gr ruiter

Ik heb de filmpjes deels bekeken, en word er alleen maar kriebeliger van. Als je knalgas maakt, dan hoef je de stroom helemaal niet gelijk te richten, of af te vlakken met elcos. Zelfs beter om dat niet te doen, dan slijten je elektroden niet, zoals ze wel zullen doen met gelijkstroom.

Als ik het gesplutter van de elektroliet zie denk ik dat de cel ook wel èrg heet wordt. Linke soep met geconcentreerde natrium of kalium hydroxide. Dat wil je niet laten rondspatten.

Het is natuurlijk heel “cool” om zo’n cel te bouwen en knalgas te genereren, maar ik vind het er levensgevaarlijk uitzien. Is dit bij u echt een bruikbaar systeem?

JS

Noë
    Sleutelbeheerder

Dag,

Ik heb er geen verstand van. Werd wel enthousiast van het volgende maar kan niet bepalen of dit systeem ook daadwerkelijk potentie heeft.

Huis warm, gasrekening nul met nieuwe Solar Freezer (update)

hent

Noë
    Sleutelbeheerder

Ah leuk, dank, die vries-opslag hoorde ik laatst op de radio, maar kon er verder niks over vinden. Ik heb wel een goed gevoel bij dat systeem. Warmtepomp is bewezen technologie, en behoorlijk efficient, en die opslag middels kou klinkt ook redelijk. Het is even wachten op een testrapport van iemand die het uitprobeert of narekent 🙂

Het verhaal dat ik me herinner van de radio was juist dat het water in de zak niet werd bevroren, maar werd afgekoeld tot net even onder 4 graden. Het traject tussen 0 en 4 graden gaat een hoop energie in zitten, en dat mechanisme is dus bruikbaar voor opslag van warmte (of kou).

Dit is een systeem voor verwarming, elektriciteit kan je er niet mee maken, zoals wel met waterstof.

JS

Noë
    Sleutelbeheerder

HHO is een Hoax als je het mij vraagt.
    http://www.nlcpr.com/Deceptions10.php

Noë
    Sleutelbeheerder

Nouja, ik heb mijn (wellicht beperkte) inzichten en berekeningen gegeven, en verder zijn er geen tegenargumenten gekomen, dus tot dan denk ik dat ook. En, ik denk dat het ook levensgevaarlijk is.

JS

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?